• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • blairw

Ledsen TS, att försöka föra en sansad och logisk debatt om narkotikapolitik är halvt omöjligt. Vi blir bombarderade med propaganda om drogers verkan, risker och konsekvenser ändå från tidig skolålder och resten av våra liv. En liten andel som får upp ögonen för hur det verkligen ligger till, antingen genom att man lämnar Sverige och befinner sig i  ett land där man ser hur man har en mer avslappnad förhållning till droger och ett bättre klimat, eller att man själv läser på om faktiska studier och rapporter och inte går efter vad svensk skolböcker valt ut.

Hoppas att det med tiden kommer ändra på sig, allt eftersom många länder (framförallt USA som haft en stor inverkan på bl.a. FNs narkotikapolicys tidigare) förändrar sina lagar och förhållningar vad det gäller droger. Att det liksom kommer tillslut illa tvunget smitta sig till Sverige. Tills dess pallar jag inte riktigt ta debatten med de människor som svarar som de gör här i tråden, de är så djupt inne i det att det krävs en hel del för att ens få de att fundera på att de och Sverige kanske inte sitter inne med hela sanningen eller den bästa lösningen.

• Anonym (mmmm)
    blairw skrev 2017-01-27 14:35:19 följande:

Ledsen TS, att försöka föra en sansad och logisk debatt om narkotikapolitik är halvt omöjligt. Vi blir bombarderade med propaganda om drogers verkan, risker och konsekvenser ändå från tidig skolålder och resten av våra liv. En liten andel som får upp ögonen för hur det verkligen ligger till, antingen genom att man lämnar Sverige och befinner sig i  ett land där man ser hur man har en mer avslappnad förhållning till droger och ett bättre klimat, eller att man själv läser på om faktiska studier och rapporter och inte går efter vad svensk skolböcker valt ut.

Hoppas att det med tiden kommer ändra på sig, allt eftersom många länder (framförallt USA som haft en stor inverkan på bl.a. FNs narkotikapolicys tidigare) förändrar sina lagar och förhållningar vad det gäller droger. Att det liksom kommer tillslut illa tvunget smitta sig till Sverige. Tills dess pallar jag inte riktigt ta debatten med de människor som svarar som de gör här i tråden, de är så djupt inne i det att det krävs en hel del för att ens få de att fundera på att de och Sverige kanske inte sitter inne med hela sanningen eller den bästa lösningen.

Människor är verkligen hjärntvättade, kommer med argument som tar man droger så är det kört. Det finns ingen tal om vilka droger man pratar om utan lägger ihop allt i en stor jävla klump. Det är som att säga dricker man alkohol så blir man en alkoholist till slut. Det jag inte förstår hur folk försvarar Sveriges narkotikapolitik när det inte fungerar. När människor dör i löpande band, när var femte ungdom testar cannabis, när människors liv blir förstörda för att rökt en joint då och då, när kriminaliteten bara ökar i våra städer.
  • Anonym (skärpning)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-27 14:47:25 följande:
    Människor är verkligen hjärntvättade, kommer med argument som tar man droger så är det kört. Det finns ingen tal om vilka droger man pratar om utan lägger ihop allt i en stor jävla klump. Det är som att säga dricker man alkohol så blir man en alkoholist till slut. Det jag inte förstår hur folk försvarar Sveriges narkotikapolitik när det inte fungerar. När människor dör i löpande band, när var femte ungdom testar cannabis, när människors liv blir förstörda för att rökt en joint då och då, när kriminaliteten bara ökar i våra städer.
    Du fortsätter leverera helt värdelösa liknelser. Världen är full av alkoholister som menar att dom har sitt beroende under kontroll genom att dricka *rätt* sorts alkohol. Precis på samma sätt som du vill skilja på olika droger. Din drivkraft är ju att du inte kan tänka dig att avstå helt, så din trovärdighet blir ju sådär. De som avstår droger, eventuellt inte brukar dom regelbundet, förstår inte vad du pratar om.
  • Anonym (cb)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-27 14:47:25 följande:
    det jag inte förstår är hur man försvarar droger när det bidrar till så mycket kriminalitet, så många förstörda liv osv

vad tror du är orsaken till att kriminaliteten ökar, är det inte lite naivt att inte inse att knark och handeln runt den ligger bakom en stor del av den ökade kriminaliteten
    Anonym (skärpning) skrev 2017-01-27 15:17:36 följande:
    Du fortsätter leverera helt värdelösa liknelser. Världen är full av alkoholister som menar att dom har sitt beroende under kontroll genom att dricka *rätt* sorts alkohol. Precis på samma sätt som du vill skilja på olika droger. Din drivkraft är ju att du inte kan tänka dig att avstå helt, så din trovärdighet blir ju sådär. De som avstår droger, eventuellt inte brukar dom regelbundet, förstår inte vad du pratar om.

• nehej
    blairw skrev 2017-01-27 14:35:19 följande:

Tills dess pallar jag inte riktigt ta debatten med de människor som svarar som de gör här i tråden, de är så djupt inne i det att det krävs en hel del för att ens få de att fundera på att de och Sverige kanske inte sitter inne med hela sanningen eller den bästa lösningen.

Eller kanske det är NI som är så djupt inne i era missbruk att ni försöker fösvara det till varje pris
  • Anonym (cb)

skulle ge tummen upp men det försvann i mitt inlägg

• Anonym (mmmm)
    förstår inte vad du pratar om heller. och nej jag är ingen missbrukare. HAHAHAHA faktiskt hög utbildad och jobbar och lever ett vanligt liv som alla andra.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (cb) skrev 2017-01-27 16:56:12 följande:
    det jag inte förstår är hur man försvarar droger när det bidrar till så mycket kriminalitet, så många förstörda liv osv

vad tror du är orsaken till att kriminaliteten ökar, är det inte lite naivt att inte inse att knark och handeln runt den ligger bakom en stor del av den ökade kriminaliteten

Det hade löst sig, om man fick kontroll över det genom att legalisera te x cannabis.
  • Anonym (mmmm)
    nehej skrev 2017-01-27 17:03:32 följande:
    Eller kanske det är NI som är så djupt inne i era missbruk att ni försöker fösvara det till varje pris
    DÖM INTE när du inte vet. Då måste hela vänsterpartiet också vara missbrukare och även FN som kritiserar Sverige. För de för liknande argument. Hjälp istället för att straffa.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.