• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (C) skrev 2017-01-27 11:52:23 följande:

Min svägerska är uppväxt med en ganska liberal syn på droger, rökt en hel del cannabis och marijuana genom åren och alltid propagerat för fri användning av vissa narkotikaklassade droger.
    Tills hon vart klar sjuksköterska och började jobba på beroendeakuten.
    Fy fan, vilka grejer de som jobbar där är med om.
    Barn som far fruktansvärt illa då mammorna sätter sig själva och sitt beroende.
    Som en kvinna som tog in för överdos. Som, när hon väl kvicknar till, berättar om spädbarnet hon lämnat ensam hemma 10 timmar tidigare?
    Samma människor som kommer in på intaget, gång på gång. Tills de inte längre överlever. De får chans på chans av samhället, stöttning och hjälp men tillgången på droger är för stor, motivationen att sluta för låg, beroendet för starkt.

Svägerskan har vänt totalt i sin drogpolitiska uppfattning. 
    Skönt, för nu tycker hon som jag eller t.o.m är för en hårdare drogpolitik.

Det som är allra mest skrämmande är tillgången på smutsiga droger idag.

Jag har också jobbat på beroende enheten, en sak vet jag...denna mamman som lämnar sitt barn ensam i 10 timmar borde barnet omhändertas. Men alla går inte så långt i sitt missbruk att man utsätter sina barn för fara. Men jag håller fortfarande INTE med om att straffa henne och stämpla henne som brottsling kommer hjälpa varken henne eller det stackars barnet. Tyvärr.... det är inte rätt väg att gå.
  • Anonym (mmmm)

Dessutom hade man avkriminaliserat det så hade resurserna för polisen och alla andra gått till att jaga langare och knarksmugglare istället för att jaga brukare med urin prov som många av polisens resurser idag går till. Man skulle spara in massor av pengar och använt det som förebyggande syfte, bättre vård och behandling för de som behöver det.

• Anonym (G)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-28 00:39:10 följande:

Dessutom hade man avkriminaliserat det så hade resurserna för polisen och alla andra gått till att jaga langare och knarksmugglare istället för att jaga brukare med urin prov som många av polisens resurser idag går till. Man skulle spara in massor av pengar och använt det som förebyggande syfte, bättre vård och behandling för de som behöver det.

Hade man låst in dem från början hade polisen också haft mer resurser idag.
  • Anonym (***)
    Anonym (katastrof) skrev 2017-01-27 23:56:56 följande:
    Det är frivilligt i det mån att arbete är frivilligt (så länge man inte går på bidrag). Ingen tvingas till arbete eller att betala skatt.
    Intressant. Berätta för mig hur man undviker att betala skatt. Hur lever man då?
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (G) skrev 2017-01-28 08:57:36 följande:
    Alltså du har dem mest korkade argumenten man kan ha.
  • Anonym (G)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-28 12:04:09 följande:

Alltså du har dem mest korkade argumenten man kan ha.

Ooops!

Att knarka är korkat! Att påstå nåt annat är lika korkat!

Punkt!
  • Anonym (katastrof)
    Anonym (G) skrev 2017-01-28 08:57:36 följande:

Varför ska man straffa någon som skadar sig själv? Vad jag vet får man göra vad man vill med sig själv. Eller varför inte fängsla människor som skär sig själv i armarna också? Eller som äter sig tjocka?
  • Anonym (katastrof)
    Anonym (***) skrev 2017-01-28 10:36:18 följande:

Intressant. Berätta för mig hur man undviker att betala skatt. Hur lever man då?

Man betalar bara skatt på inkomst eller kapital. Har man ingetdera betalar man inget skatt. Och lagen tvingar ingen skaffa sig vare sig inkomst eller kapital bara för att betala skatt.
  • Anonym (katastrof)
    Anonym (***) skrev 2017-01-28 10:36:18 följande:

Det jag menar är bara att det inte finns några krav på att medborgarna ska vara lönsamma.
  • driver28

Var glad att du bor i Sverige och inte Filippinerna om du nu insisterar på att fortsätta ditt missbruk. Där är det nackskott på knarkare. Bokstavligen. Ca 3-400 knarkare har dödats som hundar på gatorna där sedan president Duterte tog över förra året. Så kom inte och påstå en massa skit om stränga straff i Sverige. Det har vi väldigt ont om.

Skillnaden mellan cannabis och alkohol/tobak är att alkohol/tobak inte är olagliga substanser. Genom ditt missbruk bryter du mot lagen och kan alltså vänta dig ett straff. Det är väl inget konstigt? Om du däremot går till sjukhuset och vill bli fri från ditt missbruk kommer du att tas emot med öppna armar efter bästa förmåga. Sjukvården går ju som känt är på knäna.

Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.