• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • misil

Anser att cannabis ska avkriminaliseras eftersom brukare av detta fungerar lika bra i samhället som brukare av alkohol.
    Enligt polisen är Sverige redan idag självförsörjande när det gäller cannabis så varför inte då låta lagliga företag producera detta,och på så sätt få in skattemedel.
    Om hälften av människorna i Sverige som brukar alkohol istället började bruka cannabis så skulle våldsbrotten minska kraftigt,vilket vore bra för samhället.
    Narkotika där både cannabis och t,ex heroin ingår gör att många per automatik ser cannabis som något farligt,men enligt mig så är alkohol betydligt mer nära heroin  i sin destruktivitet och farlighet än cannabis.
    Och nej jag brukar inte cannabis.

• Anonym (haschtomte)
    Anonym (Snark) skrev 2017-02-01 12:28:29 följande:
    Så många fel, så mycket fördomar. Du vet uppenbarligen inte vad arbetare i vård, omsorg, restaurang, café, städ osv tjänar.

Jag har bott på landet i ett antal orter och i en STORSTAD är hyrorna mycket dyrare än jag skrev. Min bror bor i en liten tvåa i en liten ort som kostar 7400. Jag får ut mellan 13 och 160000 i månaden beroende på hur mycket helger jag jobbat.

Utbildningen jag pratade om kostade över 40000 och det betaldes av kommunen. Det fanns garanterat andra som hade behövt det bättre. Dessutom är inga utbildningar gratis, du är verkligen ny på planeten!

Var kommer lärarnas löner ifrån?! All administration, lokaler, lokalvården av dom osv osv.

Och vad fan menar du med att du får kalla mig missunnsam och fördomsfull osv och att DET skulle vara ok men jag får inte anta att du inte är arbetarklass (i varje fall aldrig har behövt försörja dig själv på ett låglönejobb utan hjälp från föräldrar och flickvänner, andra släktingar med pengar) och inte vet ett skit om hur priviligerad du är eller att missbrukare som blir försörjda inte alls är dom som har det sämst i samhället. Dom som sliter ut sig för samma standard och inte får nån hjälp när dom inte har råd med tandläkare osv däremot.

Folk som lever på soc kan bara lämna in kvitton till sin handläggare, oavsett om det överstiger deras normala inkomstnivå.

Som flera påpekat skulle missbruket "alltid finnas" oavsett politik, så att underlätta för alla narkomaner som förstör alla människor/allt runt sig är verkligen ingen vinst för samhället.

Se bara på miljöer där drogande är accepterat, där är det ett HELVETE. Tex Christiania. Det finns en dokumentär om barnen som fick växa upp i Christiania.

Se den.

Ju mer n ormaliserade droger är, desto mer används dom. Se bara på alkohol.

Avkrimininalisering = Ökad användning, speciellt på sikt. = Ännu fler barn som far illa, anhöriga som far illa, arbetsplatser som går åt helvete, samhällen som går åt helvete.

Och mina exempel handlar inte ett piss om att det är kriminellt. Alkoholister förstör också sina familjer, snor/lånar pengar fast det är lagligt.

Knarkarna i Christiania fuckade upp sina barn för livet lch att dom levt i en bubbla där knark var vardag och normalt var ju bara värre för barnen.

Men som alla andra beroende kan du inte tänka på samhället, på anhöriga, på nya generationer. Allt du tänker på är drogen och hur synd det är om DIG och det är alltid synd om dig.
    Förstår att livet inte har varit lätt. Du låter som du har gjort dåliga val i livet och vill skuldbelägga någon annan än dig själv för ditt liv. Jag har gjort dåliga val också det hindrar mig inte från att ta bättre i framtiden. Försök tänka så istället.

Har du funderat på att bo i en trailer i ett Shurgard lager? 2k per månad, finns flera i Stockholmstrakten. Det är ganska långt ifrån hyrespriserna du nämner men o andra sidan verkar du mer benägen att klaga och hitta fel.

Lärarnas löner kommer nog från samma platser som alla pengar kommer ifrån, tror du inte? Hur framställs pengar i ett system som baseras på skuld där man kan belånar mer och mer pengar ju mer skuld som genereras?

Eftersom jag inte arbetar med något, hur blir detta mitt problem? Vad tycker du att jag ska göra åt de som inte är berättigade till samma stöd, ska jag ta deras arbete så att de står utan det också? Det låter inhumant tycker jag.
    De är ju bevisligen mer kapabla än jag på att arbeta eftersom jag aldrig ens fick chansen.
  • Anonym (haschtomte)
    misil skrev 2017-02-01 13:07:11 följande:

Anser att cannabis ska avkriminaliseras eftersom brukare av detta fungerar lika bra i samhället som brukare av alkohol.
    Enligt polisen är Sverige redan idag självförsörjande när det gäller cannabis så varför inte då låta lagliga företag producera detta,och på så sätt få in skattemedel.
    Om hälften av människorna i Sverige som brukar alkohol istället började bruka cannabis så skulle våldsbrotten minska kraftigt,vilket vore bra för samhället.
    Narkotika där både cannabis och t,ex heroin ingår gör att många per automatik ser cannabis som något farligt,men enligt mig så är alkohol betydligt mer nära heroin  i sin destruktivitet och farlighet än cannabis.

Bästa vore ju drogfria utopin. Men är det rimligt i ett samhälle som skapar och underhåller stress? För droger fungerar ju åtminstone delvis som ett bot emot just sådant. I början är ju de flesta droger en slags frihet, sedan blir det snarare en fälla för att känna sig normal trots att normen alltid bör vara nykterhet.
  • Anonym (Snark)
    Anonym (haschtomte) skrev 2017-02-01 16:17:48 följande:

Förstår att livet inte har varit lätt. Du låter som du har gjort dåliga val i livet och vill skuldbelägga någon annan än dig själv för ditt liv. Jag har gjort dåliga val också det hindrar mig inte från att ta bättre i framtiden. Försök tänka så istället.

Har du funderat på att bo i en trailer i ett Shurgard lager? 2k per månad, finns flera i Stockholmstrakten. Det är ganska långt ifrån hyrespriserna du nämner men o andra sidan verkar du mer benägen att klaga och hitta fel.

Lärarnas löner kommer nog från samma platser som alla pengar kommer ifrån, tror du inte? Hur framställs pengar i ett system som baseras på skuld där man kan belånar mer och mer pengar ju mer skuld som genereras?

Eftersom jag inte arbetar med något, hur blir detta mitt problem? Vad tycker du att jag ska göra åt de som inte är berättigade till samma stöd, ska jag ta deras arbete så att de står utan det också? Det låter inhumant tycker jag.

De är ju bevisligen mer kapabla än jag på att arbeta eftersom jag aldrig ens fick chansen.

Gissa på du. Tvärtom är jag väldigt stolt över mig själv och valen jag gjort. Uppvuxen i ett fattigt hem med missbruk, mobbad i skolan. Dessa var inte mina val. Men vad som var mina val var att inte börja missbruka själv och att alltid försörja mig själv. Flyttade hemifrån vid 15års ålder och började jobba. Har läst in gymnasiet som vuxen och slitit hårt, till hösten ska jag börja plugga på universitetet. Jag har dessutom valt att hjälpa människor i min närhet (dock inte drogberoende som bara manipulerar, ljuger, stjäl och kastar bort all hjälp) många människor tackar mig för att jag ställt upp/finns och stöttar.

Så jag är väldigt nöjd med mig själv och mina aktiva val som vuxen, där hade du helt fel. Men livet har inte varit lätt, det hade du rätt i.

Du har också rätt i att du inte är nöjd över DINA val i livet. Och det ska inte samhället ha skit för.

Varför arbetar du inte med något? Samhället försörjer alltså dig som nåt annat spädbarn fast du är kapabel till att arbeta. Jo det finns jobb. Vården och omsorgen skriker efter vikarier och det finns massor av dom som jobbar trots kriminellt register.

Bara att börja jobba eftersom du påstår att du är positiv och är villig att göra bra val i framtiden.
  • Anonym (haschtomte)
    Anonym (Snark) skrev 2017-02-02 13:02:34 följande:
    Gissa på du. Tvärtom är jag väldigt stolt över mig själv och valen jag gjort. Uppvuxen i ett fattigt hem med missbruk, mobbad i skolan. Dessa var inte mina val. Men vad som var mina val var att inte börja missbruka själv och att alltid försörja mig själv. Flyttade hemifrån vid 15års ålder och började jobba. Har läst in gymnasiet som vuxen och slitit hårt, till hösten ska jag börja plugga på universitetet. Jag har dessutom valt att hjälpa människor i min närhet (dock inte drogberoende som bara manipulerar, ljuger, stjäl och kastar bort all hjälp) många människor tackar mig för att jag ställt upp/finns och stöttar.

Så jag är väldigt nöjd med mig själv och mina aktiva val som vuxen, där hade du helt fel. Men livet har inte varit lätt, det hade du rätt i.

Du har också rätt i att du inte är nöjd över DINA val i livet. Och det ska inte samhället ha skit för.

Varför arbetar du inte med något? Samhället försörjer alltså dig som nåt annat spädbarn fast du är kapabel till att arbeta. Jo det finns jobb. Vården och omsorgen skriker efter vikarier och det finns massor av dom som jobbar trots kriminellt register.

Bara att börja jobba eftersom du påstår att du är positiv och är villig att göra bra val i framtiden.
    Nä. Jag gissar inte. Du är så uppenbart nedlåtande så att det i det närmaste upplevs som en tillgjord karikatyr.
    Du har din upplevelse och den färgar din uppfattning, vilket du verkar vara inkapabel att reflektera kring, men det är bra att få input från andra då.

Du har prövat din egen förmåga och visat att du kan och att det stärker dig, det är en prestation som du absolut kan vara stolt över. Men om du kommer från den bakgrunden är det väldigt förklarligt att du utvecklat den självbild du uppvisar.

Det du blev utsatt för har satt sina spår på din personlighet. Detta korrelerar med att perioder då man som ung är väldigt anpassningsbar och utvecklar förmågor för att hantera motgångar och sådant sätter sina ärr, i många fall inser man inte det själv, eller förnekar det. Du verkar ha missat den viktigaste lektionen som din bakgrund egentligen ska lära ut; ödmjukhet.

Hoppas också du trivs med ditt eget beteende och kan se dig själv i ögonen när du medvetet sätter dig på andra som valde att använda droger och försöka ta den hjälp som finns i samhället och känna ett du gjorde rätt, för främmande individer kan minsann sätta sig in precis i alla dina personliga erfarenheter.
    Men Du(!) ska ha förbannat klart för dig folk knarkar av olika anledningar.

Utan att nämna något närmare om min uppväxt (inte rättvist p.g.a. kontrasterna) så har jag matats med att jag är lite bättre och speciell vilket givetvis inte motsvaras av betygen ö.h.t.
    Min IQ befinner sig trots det två steg över normavvikelsen, jag är alltså förmodligen inte helt obegåvad, vilket man också normalt sett påstår att "knarkare" är, vilket inte heller stämmer utan är bara ytterligare en dogm. Vad som däremot är sant är att jag är curlad.
    I vuxen ålder har detta givit mig en tämligen rejält skev självbild att jag är lika kapabel som andra i min familj, vilket jag förmodligen inte är, eftersom jag inte haft det speciellt svårt, och har således aldrig tänjt på egna gränser även om jag har en föreställning om min egen kapacitet som förmodligen är samma som din, men du har bevisat det för dig själv, det har inte jag.

Droger blev mitt sätt att försöka korrigera den obalansen och den upplevda perfektionen. Till skillnad från du, som redan från början kämpat, utifrån vad du påstår, så har jag bara ett skal av föreställningar att falla tillbaka på, och innanför det är det bara tomt, ingenting, zipp. Det är som att ha gått igenom utbildning på utbildning utan att kunna uppvisa en enda examen.

Det är ungefär som att du helt plötsligt skulle få insikt i att det var du som var mobbaren och drev dina föräldrar till missbruk för att du var så förbannat självcentrerat barn och så svår att ha att göra med så de kastade ut dig på gatan som tonåring.

Jag har inget annat att göra eftersom jag fortfarande är curlad, fortfarande är smart och fortfarande inte ser något annat syfte med mitt miserabla enkla skitliv än att kasta bort det på droger och att sitta och må dåligt hela dagarna över att jag accepterade att bli curlad, vilket, när allt kommer omkring är ganska rättvist eftersom jag försöker uppträda som och vara en trevlig, bra och god människa vilket jag sätter ett värde på, tyvärr kanske inte så många andra gör det för idag är helt ensam och håller mig ifrån människor eftersom jag inte vill utsätta dom för en så hemsk knarkare utan framtidsplaner eller ambitioner.

Det kanske är bättre att bli cynisk, hatisk och bitter och misshandla lite människor och kanske mörda någon för sedan kan de skriva eller tänka: "ja, det var väl det vi visste". Det slår mig som något du skulle kunna tänka eller yttra. :)

Lyckligtvis lär det aldrig ske för hellre slänger jag mig över en handgranat för att rädda någon ökänd jag inte känner. För det är en sådan hemsk patetisk knarkare jag är. Satsa på din självcentrerade karriär du och ha så kul, du kan ju hoppas att du någonsin lyckas uppfostra någon så genomgod och osjälvisk som mig.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (Snark) skrev 2017-02-02 13:02:34 följande:

Nästan INGEN anställer någon som har kriminell register. Absolut ingen knarkare trots att man sköter sitt jobb galant. Det är det som kallas stigmatisering och diskriminering. Något som människor som du bara driver på. Jag förstår du har haft en svår bakgrund men det ger inte dig rättighet att döma andra människor när du inte har någon susning. Det ger dig ingen rättighet att döma alla knarkare och nedvärdera människor. Jag har många i min omgivning som röker cannabis men de lever fullt normala liv. Jobbar och sköter sitt liv. Sen finns det dem som drogerna har tagit över deras liv men fortfarande ger det inte mig rättighet att döma dem. Jag betalar skatt lika mycket som du, jag har inte heller någon högre lön och blivit utbränd på mitt arbete. Men jag dömer ingen människa. Särskild inte människor som har ett missbruk eller bruk. Man ska inte behöva bli straffad för att man brukar droger. Man ska få hjälp om man behöver det och behöver man ingen hjälp och sköter sitt liv där det inte finns några offer så är det rent omänskligt och bli straffad oavsett vad lagen säger.

• Anonym (katastrof)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-02 20:24:09 följande:

Nästan INGEN anställer någon som har kriminell register. Absolut ingen knarkare trots att man sköter sitt jobb galant. Det är det som kallas stigmatisering och diskriminering. Något som människor som du bara driver på. Jag förstår du har haft en svår bakgrund men det ger inte dig rättighet att döma andra människor när du inte har någon susning. Det ger dig ingen rättighet att döma alla knarkare och nedvärdera människor. Jag har många i min omgivning som röker cannabis men de lever fullt normala liv. Jobbar och sköter sitt liv. Sen finns det dem som drogerna har tagit över deras liv men fortfarande ger det inte mig rättighet att döma dem. Jag betalar skatt lika mycket som du, jag har inte heller någon högre lön och blivit utbränd på mitt arbete. Men jag dömer ingen människa. Särskild inte människor som har ett missbruk eller bruk. Man ska inte behöva bli straffad för att man brukar droger. Man ska få hjälp om man behöver det och behöver man ingen hjälp och sköter sitt liv där det inte finns några offer så är det rent omänskligt och bli straffad oavsett vad lagen säger.

Lite överdrivet. Straffregistret kollas inte för de flesta jobb. Men håller med om att det är orättvist och fel att man ska hamna i brottsregistret pga en sjukdom. Det KAN ju påverka chansen till jobb och det räcker ju.
  • Anonym (mmmm)

Det här klippet beskriver hur våran RÄTTSVÄSENDE ser ut i den svenska samhället. Hur sjukt som helst. 

• Anonym (Tess)
    misil skrev 2017-02-01 13:07:11 följande:

Ja vilken bra idé. Om det finns en laglig idiotiskgrej då bör vi tillåta alla. Verkligen jättesmart!
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.