• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-07 23:14:42 följande:
    Var på en legalisering är urbota dumt. Missbruk är ju en sjukdom. En sjukdom som gör att man tappar kontrollen över sina handlingar i många avseenden. Och värst är det ju för barn och anhöriga som blir inblandade. Så vad bör man göra? Jo omyndigförklara dem, som man gör med andra som inte kan hantera sitt liv. Ärligt talat jag tror det är det vettigaste. Att släppa det fritt och jäkligt billigt. Ja det skulle väl få bort de allra värsta för stunden. Men sen då?
    Vilken ohumanistisk syn du har på dina medmänniskor som bär på en sjukdom. Omyndighetsförklara dem?????? Ärligt talat. Du påstår att missbruk är en sjukdom som är helt riktigt  och sedan i samma veva påstår du att man ska omyndighetsförklara människor som har en sjukdom....
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-07 22:56:53 följande:
    En självförvållad sjukdom.
    Både ja och nej. Sjukdomsbilden vid ett missbruk kan kan liknas med exempelvis anorexia eller bulimi, där bakomliggande diagnoser tar sitt uttryck på just ett sådant vis - och visst kan man säga att det bara är att sluta och att det är självförvållat även i dessa fall.

Frågan är dock hur mycket empati man besitter för att uttrycka sig på ett sådant vis när man förstår sjukdomsbilden. Det är inte vackert att avhumanisera sjuka människor och vi bör inte heller ha ett samhälle som stimulerar kalla hjärtan.

Det här är dock en fråga om straff eller vård. Bör man straffas för att ha bidragit till sitt eget insjuknande (oavsett vilken sjukdom vi talar om) eller bör man få vård?

Lägg brott som kan följa i spåren av ett missbruk åt sidan, de är redan straffbara och beivras helt oavsett hur missbruket i sig hanteras av samhället.
  • Anonym (mamman)
    Var på en legalisering är urbota dumt. Missbruk är ju en sjukdom. En sjukdom som gör att man tappar kontrollen över sina handlingar i många avseenden. Och värst är det ju för barn och anhöriga som blir inblandade. Så vad bör man göra? Jo omyndigförklara dem, som man gör med andra som inte kan hantera sitt liv. Ärligt talat jag tror det är det vettigaste. Att släppa det fritt och jäkligt billigt. Ja det skulle väl få bort de allra värsta för stunden. Men sen då?
    Jag ska tala om för dig att man inte kan bli omyndigförklarad i Sverige. 
  • Anonym (mmmm)
    Queennr1 skrev 2017-02-07 22:25:59 följande:

Vad tycker ni om beslutet att inte dela ut naloxon då? Själv tycker jag det är väldigt synd och trångsynt.

Verkligen, så mycket liv det kunde rädda. Tyvärr får jag den känslan av att moralismen är starkare än att rädda liven i Sveriges narkotikapolitik som genomsyrar tyvärr stora delar av samhället.
  • Anonym (SUCK)
    Digestive skrev 2017-02-07 23:05:43 följande:
    Man säger ingenting om droger per se för att man ger exempel på människor som inte börjar missbruka, förespråkar vård istället för straff samt förespråkar en avkriminalisering. Förskönar man droger så uttalar man sig om droger och, precis som det låter, förskönar dem.

Sätter du det här i ett perspektiv där det istället handlar om drogen alkohol så förstår du nog rätt fort att man inte förskönar alkohol genom att berätta att man har bekanta som använder men inte missbrukar alkohol, menar att man ska få vård istället för straff om man missbrukar alkohol samt menar att ett personligt innehav av alkohol inte bör vara straffbart.

De som hamnar i ett missbruk har väldigt ofta bakomliggande diagnoser som får dem att söka tillfällig lindring i psykoaktiva substanser. Med andra ord så är inte ett missbruk så enkelt som att bara låta bli, för hör och häpna så vill människor må bra. Den driften är tämligen stark.

Vi kan ta det ur ett annat perspektiv. Den mest utbredda narkotikan i både Sverige och övriga länder är receptbelagd medicin. Reflektera över det en stund.
    När han säger att hans kompisar röker på utan problem och klarar av att ha ett jobb och hör och häpna, t o m känner en läkare som röker gräs, DÅ förskönar man droger.
  • Anonym (mmmm)

Läs ovanstående artikel från Aftonbladet.
    men låt den här dottern till föräldrar som älskar henne stort döööö för Sveriges narkotikapolitik är utmärkt. Straffa henne!!!!!! Hon är ju ändå omyndighetsförklarad..... valt detta själv, hon är en jävla knarkare eller hur? PUNDARE som förtjänar inget bättre. Hon har ju förstört sina föräldrars liv, hon äter bara upp våra skattepengar när vi alla andra får slita.
    DET ÄR PÅ DEN NIVÅN MÅNGA AV DESSA INLÄGG LIGGER.
    Jag blir bara förbannad och skäms över hur folk resonerar och skriver.
    Nu blev jag rent ut sagt FÖRBANNAD.

• Digestive
    I landet Sverige som har formats av lite varmare hjärtan än såhär så har vi möjligheten att åberopa LPT (psykiatrisk tvångsvård) vilket leder till vård och ett förhoppningsvis tillfrisknande.

Vem har pratat om en legalisering?

Det finns inget sen. Ett visst mått av människor kommer att må dåligt och söka lindring för det, det är ingenting som vi kan reglera som samhälle. Sedan är det bara en fråga om de söker lindring i form av substanser (illegala eller via sjukvården mot recept), skär sig för att uppnå en funktionell endorfinnivå eller någonting annat.

Det här ämnet handlar i slutändan om människor (många gånger med tragedier både inombords och runtomkring) och bemöter man ett sådant ämne helt empatilöst så har man i min mening inte mycket vettigt att säga. Att sitta i ett land som Sverige och göra sig kall är bedrövligt. Tro mig, du har råd att visa empati du med.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-07 23:55:26 följande:
    När han säger att hans kompisar röker på utan problem och klarar av att ha ett jobb och hör och häpna, t o m känner en läkare som röker gräs, DÅ förskönar man droger.
    Du fattar fortfarande inte.
  • Anonym (SUCK)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-07 23:59:24 följande:
    Du fattar fortfarande inte.
    Jag bara citerar dina egna ord.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.