• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • Anonym (toria)
    Digestive skrev 2017-02-08 00:12:35 följande:
    Nej. Han tog till anekdoter och i det här fallet var det en respons på tidigare uttalanden om vart man hamnar när man använder droger.

Att poängtera att alla som använder droger inte hamnar i ett missbruk är inte att försköna droger. Hans exempel är dock inga argument som stödjer någonting utan just anekdoter.
    Ja han ljög och pratade om levande bevis.
    Att ljuga i debatten skadar bara och det ska TS avstå från.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-08 06:55:56 följande:
    Nja du kan få en förmyndare som bestämmer över dina tillgångar. Dvs ditt liv.
    Nej, som vuxen kan du inte få en förmyndare. Man kan få en god man eller en förvaltare, men de kan inte på något sätt köra över dig om du själv kan göra dig förstådd och har mental kapacitet till att ha en åsikt. Förvaltare och gode män ska arbeta med och för dig, inte över huvudet på dig.

Barn kan få förmyndare, men barn är ju inte heller myndiga.
  • Anonym (halmmuppar)

varför ska alltid drogliberaler dra upp 'halmgubbar' och sådant trams istället för att komma med motargument av substans

, är det några förutom missbrukare och rasister som använder de uttrycken nu förtiden?

• Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-08 07:07:04 följande:
    Tro mig empati har jag. Och vet du att jag känner narkomaner som har slutat med allt och lever vanliga liv. Så visst går det.

1.) Varför har jag ingen empati? 2.) Har du empati för alla barn och familj till missbrukare? Varför tycker du att det är ok att glida omkring i dvala och göra vad du vill? 3.) Hur många personer runt en brukare drabbas? 4.) Hur många brott begås? 5.) Är det ok för en person som inte handlar nyktert och friskt att styra sitt liv? Ärligt jag har mer insikt än du kan tro.
    Jag kan inte se hur du skulle ha någon större empati för människor i missbruk. Har aldrig ifrågasatt huruvida det går att ta sig ur ett missbruk.

Jag kan inte svara på frågor som inte relaterar till någonting som jag har skrivit - så som "Varför tycker du att det är ok att driva omkring i en dvala och göra vad du vill?" - men kan besvara övriga. Numrerar dem.

1.) Som ovan förklarat så kan jag inte se hur du skulle ha någon större empati för människor i missbruk. För att reda ut saken för någon som tenderar att hitta på vad jag skriver så innebär det inte att du är empatilös utan som jag skrev tidigare så berör min uppfattning det här ämnet.

2.) Ja. Varför jag inte skulle ha det är en bra fråga men jag väljer att inte ställa den.

3.) Det relaterar såklart från fall till fall men sjukdomar tenderar att drabba fler än enbart den som bär på sjukdomen.

4.) Det relaterar såklart från fall till fall.

5.) Både ja och nej och om inte så finns det som sagt PTL och vård att ge.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-08 08:47:24 följande:
    Det är inte mig du ska rikta detta inlägg till, det är TS.
    När det nu var du som hittade på vad trådstartaren har skrivit samt använde ordet "försköna" fel så ser jag inte riktigt hur det skulle vara aktuellt.
  • Digestive
    Anonym (toria) skrev 2017-02-08 11:03:24 följande:
    Ja han ljög och pratade om levande bevis.
    Att ljuga i debatten skadar bara och det ska TS avstå från.
    Jag kanske missar något i tråden men jag utgår från att trådstartarens vänner och bekanta lever. Anekdoterna i fråga är dock inga bevis - om de inte är riktade direkt till grava generaliseringar (som att alla som tar droger hamnar i missbruk och dylikt).
  • Digestive
    Anonym (halmmuppar) skrev 2017-02-08 15:12:04 följande:

varför ska alltid drogliberaler dra upp 'halmgubbar' och sådant trams istället för att komma med motargument av substans

, är det några förutom missbrukare och rasister som använder de uttrycken nu förtiden?

Förstår du inte det problematiska med att hitta på vad folk skriver i en debatt? Obestämd

Guilt by association är för övrigt ett billigt knep. Höj gärna nivån.
  • Anonym (SUCK)
    Digestive skrev 2017-02-08 17:25:08 följande:
    När det nu var du som hittade på vad trådstartaren har skrivit samt använde ordet "försköna" fel så ser jag inte riktigt hur det skulle vara aktuellt.
    Jag hitta på?
    Alltså är du på riktigt??

Jag börjar bli mer och mer övertygad om att du inte är myndig.

Försörjer du dig själv? Har du jobb?
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-08 17:59:31 följande:
    Jag hitta på?
    Alltså är du på riktigt??

Jag börjar bli mer och mer övertygad om att du inte är myndig.

Försörjer du dig själv? Har du jobb?
    Du skrev...
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-08 01:13:18 följande:
    [...] tycker man att det inte är farligt att hålla på som hans kompisar gjort [...]

...och ingenstans har trådstartaren uttryckt hållningen att deras leverne skulle vara ofarligt. Förnekar du att du tillskrev trådstartaren den här hållningen?

Ditt behov av att hetsa debattmotståndare börjar bli besvärligt. 

Jag är nu illa nog tvungen att berätta att jag är 35 år och studerar, bara för att inte känna mig nedfläckad utav dina utfall.

Vad mitt privatliv har i en debatt att göra är dock en lika bra fråga som hur du är fostrad att bemöta främlingar. Låt oss dock konstatera att ingetdera har med ämnet att göra och lämna det så.

Fnys.
  • Anonym (Tess)
    Digestive skrev 2017-02-08 17:22:00 följande:

Jag kan inte se hur du skulle ha någon större empati för människor i missbruk. Har aldrig ifrågasatt huruvida det går att ta sig ur ett missbruk.

Jag kan inte svara på frågor som inte relaterar till någonting som jag har skrivit - så som "Varför tycker du att det är ok att driva omkring i en dvala och göra vad du vill?" - men kan besvara övriga. Numrerar dem.

1.) Som ovan förklarat så kan jag inte se hur du skulle ha någon större empati för människor i missbruk. För att reda ut saken för någon som tenderar att hitta på vad jag skriver så innebär det inte att du är empatilös utan som jag skrev tidigare så berör min uppfattning det här ämnet.

2.) Ja. Varför jag inte skulle ha det är en bra fråga men jag väljer att inte ställa den.

3.) Det relaterar såklart från fall till fall men sjukdomar tenderar att drabba fler än enbart den som bär på sjukdomen.

4.) Det relaterar såklart från fall till fall.

5.) Både ja och nej och om inte så finns det som sagt PTL och vård att ge.

Vad som inte fungerar på brukare är att dansa efter deras pipa. Så jag har förståelse för sjukdomen men jag tycker inte synd om och daltar. Det hjälper varken brukaren eller någon annan. Sen har jag full respekt för människan bakom. Dvs jag bryr mig och vill personens bästa. För mig är det lika med empati.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.