• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-09 19:30:43 följande:
    Ja och jag tror att man måste satsa mycket på anhörigvård. Det är ju bra men anonyma anhöriga osv. Men det måste upplysas mer och finnas mer tillgängligt med information och dylikt. För anhöriga kan förlänga en eventuell förbättring oerhört. Mycket mer än folk kan tro. Även om det givetvis är missbrukarens ansvar och val.

Man satsar inte pengarna eftersom det är otroligt kostsamt och i förhållande till % som blir bättre är det väl inte värt det. Dock måste man bli bättre både på behandlingar och att ta upp dem i ett tidigt stadium. Få folk att outa sina anhöriga och börja ställa till det. Samt informera ungdomar om att det faktiskt inte fungerar att ta roliga partydroger för alla. Alla ungdomar borde få praktisera med narkomaner. Bli avskräcka.
    Om det samtidigt skulle innebära ett likadant samhällsklimat kring missbruk som idag (med stigmatisering, koppling till kriminalitet och så vidare) så känns det som en lång och ineffektiv omväg. Varför inte göra hela hjälpprocessen mindre bekymmersam för anhöriga (och missbrukare)?

Att himmel och jord ska behöva byta plats i dessa fall är ju en faktor som gör att anhöriga och missbrukare drar sig från att söka hjälp i tid. Vad är poängen? Att skadeglada människor ska kunna gotta sig när sjuka människor blir juridiskt straffade? Det finns ärligt talat en pervers underton i denna straffiver på sjuka människor - alternativt en kunskapsbank som inte har uppdaterats på cirka 30 år. Ingetdera borde dock få något gehör i ett civiliserat och modernt samhälle.

Jag kan hålla med men att förbättra psykvården i Sverige har vi redan ett behov utav. Instansen som innebär själva avgiftningen behöver inte hålla samma kvalité som rehabiliteringsprocessen och rehabiliteringen är många gånger mer passande inom psykvården då missbruk väldigt ofta grundar sig i underliggande diagnoser.

Att låta ungdomar praktisera med missbrukare var ett mycket bra förslag i min mening.
  • Anonym (drugs are stupid)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 23:27:14 följande:

Idag krigar man inte mot narkotikan utan mot missbrukaren och brukaren. Det säger väldigt mycket.

idag gnäller man inte på langare eller druglords utan man gnäller på lagen och staten istället, ja det är ju behändigt.. men j*vligt ologiskt
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (drugs are stupid) skrev 2017-02-09 21:10:49 följande:
    idag gnäller man inte på langare eller druglords utan man gnäller på lagen och staten istället, ja det är ju behändigt.. men j*vligt ologiskt
    vad menar du?
  • Queennr1
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-08 22:52:15 följande:

Dessa sjuka människor vill sällan vårdas. Tyvärr. De skadar fortfarande sig själva och sin omgivning. Vård är kostsamt och egentligen är väl det lättaste och mest humana att låta livet ha sin gång. De lever ju sällan länge. Eller hur tänker du? LVM är väl en form av tvångsvård som fungerat i få fall. Och det beror ju till viss del på att det är för kort tid innan de är ute och springer igen.

Orkar inte kommentera dina övriga sarkasmer.

Sanningen är tvärtom att det är mycket svårt att få hjälp.
  • Queennr1
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 23:06:26 följande:

Jag vet inte vad du grundar detta på men stor anledning att människor med narkotikamissbruk inte söker vård är just för att det är kriminaliserat och stigmatiserad. Man är rädd att hamna i registret som en kriminell då man egentligen är sjuk. Det är också väldigt stigmatiserad område.. man skäms över det och vågar inte erkänna och vara öppen med det. Orsaken kan vara pga. att samhället har noll tolerans mot narkotika och man ska skämmas om man är missbrukare. I Portugal som har avkriminaliserat alla droger så söker mer människor hjälp för sitt missbruk och dörren är alltid öppen för dem.  Särskilt har man märkt detta på heroinmissbrukare. Sen finns det säkert fall av människor som vill fortsätta och skiter i konsekvenserna av sitt missbruk men man kan inte generalisera alla.

Den här idiotiska lagstiftningen med att kriminalisera människor som tar droger kan ge allvarliga konsekvenser både till brukare och missbrukare. Men ett annat problem är att så fort du tar en illegal drog så är du en missbrukare oavsett om du har bara tagit den en gång eller missbrukar den dagligen.  Det är helt orealistiskt i mina öron.

Det där stämmer inte heller eftersom man absolut inte hamnar i nåt kriminalregister för att man får behandling via landsting eller kommun, vilket alla missbrukare är fullt medvetna om.
  • Queennr1
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-09 15:31:17 följande:

Ja anhöriga som inte har någon insikt. Samt soc etc som har allt för gulliga och ej fungerande lösningar.

Vet inte vad det finns för "gulligt" med att ge avslag till människor som verkligen ber om hjälp vilket faktisk är så det går till i de flesta kommuner. Där det exempelvis krävs av missbrukaren att hen ska visa motivation genom att lämna rena UP i tre månader innan behandling beviljas. Snarare ett moment 22.
  • Jan Holmström

Jag börjar med ett magasin laddat med kritik riktat, siktat och skickat mot TS för sin omognad och brist på att hålla känslorna i schack. Dessa spontana och oregelbundna vredesutbrott i din TS gjorde inlägget svårförståeligt och provocerande. Min dotter har dig att tacka för den utskällningen hon fick när hon störde mig när jag försökte förstå mig på ditt osammanhängande förstainlägg.

Nu vet jag inte vad som diskuteras i timmens nu eftersom min tid är ganska dyrbar men det ni som låtit er smittas av TS moralpanik måste förstå är att knarkare - likt alla andra som avsiktligen begår brott - är kriminella. Det är inte "synd" om dem. De är inte "sjuka". De är brottslingar som gång på gång bryter mot lagen i alla dess former.

För inte nog med att de ska bruka narkotika trots att man inte får; de ska dessutom råna hederliga svenskar för att finansiera det och i värsta fall - om de saknar den lilla gnutta självrespekt de kan ha haft kvar - horar de istället ut sin kropp så de kan köpa mer narkotika efteråt.

Det är samhällets bottenskrap och inga vi ska dalta med. Likt andra kriminella ska de straffas och de som dör till följd av det kanske rent av är en bonus för oss hederliga skattebetalare - vi slipper stå för deras lyxiga fängelsevisiter.

Jan

• Queennr1
    Jan Holmström skrev 2017-02-09 22:42:04 följande:

Skulle snarare nominera kvinnor som sitter och dömer folks familjerelationer över nätet när de faktiskt inte har den blekaste aning om hur det egentligen är. Du vet inte varför jag skällde på min dotter och du har ingen rätt att komma så tätt inpå mitt privatliv heller. Dra tillbaka dit du kom ifrån.

Ditt inlägg är anmält för förtal dessutom. Läs forumets regler innan du bryter dem nästa gång, ditt bottenskrap.

Jan

Men börja böla.

Jag utgår från vad du skrev. Ta ansvar för dina uttalanden.
  • Digestive
    Anonym (drugs are stupid) skrev 2017-02-09 21:10:49 följande:
    Vart har du hittat dessa människor och hur företräder de någonting av idag?
  • Jan Holmström
    Queennr1 skrev 2017-02-09 22:47:31 följande:
    Men börja böla.

Jag utgår från vad du skrev. Ta ansvar för dina uttalanden.
    Lägg dig inte i andra människors privatliv och familjeförhållanden så kanske du kan skaffa dig en egen familj att bete dig illa mot någon dag. Skrikandes

Jan
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.