• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • Anonym (Tess)
    Digestive skrev 2017-02-08 22:06:58 följande:

Jag får anta att du menar missbrukare och inte brukare här.

Självklart ska man inte dansa efter en missbrukares pipa.

Att omyndigförklara en person innebär att rätten att föra sin egen talan fråntas helt och hållet. Om du inte ens är intresserad av kunna föra ett utbytessamtal med någon annan än missbrukarens förmyndare så skulle jag vilja påstå att du har förväxlat empati med att blott tycka synd om någon.

Respekt ska vi nog inte tala om men jag kan alltid illustrera den form av respekt som du företräder;

"- Jag respekterar människan bakom dig fullt ut men jag mitt förslag är att allt du säger, tycker och tänker inte betyder någonting från och med nu. Du har dock mina sympatier för jag är en empatisk människa. Nu ska jag höra med din förmyndare om du behöver sova eller inte och nej, du kan inte avgöra det själv för du har inte visat något tecken på att du kan sluta med heroin."

Sjuka människor bör vårdas och inte få sina rättigheter fråntagna på ett vis som Sverige avskaffade för ~30 år sedan. Juridisk lobotomi på såhär godtyckliga grunder är minst sagt barbariskt i min mening.Då är det väl ingenting annat än bra att du inte har fått vara med och bestämma om deras öden? - tillägger jag för att få dig att reflektera över din hållning.

Dessa sjuka människor vill sällan vårdas. Tyvärr. De skadar fortfarande sig själva och sin omgivning. Vård är kostsamt och egentligen är väl det lättaste och mest humana att låta livet ha sin gång. De lever ju sällan länge. Eller hur tänker du? LVM är väl en form av tvångsvård som fungerat i få fall. Och det beror ju till viss del på att det är för kort tid innan de är ute och springer igen.

Orkar inte kommentera dina övriga sarkasmer.
  • Anonym (mmmm)

Jag vet inte vad du grundar detta på men stor anledning att människor med narkotikamissbruk inte söker vård är just för att det är kriminaliserat och stigmatiserad. Man är rädd att hamna i registret som en kriminell då man egentligen är sjuk. Det är också väldigt stigmatiserad område.. man skäms över det och vågar inte erkänna och vara öppen med det. Orsaken kan vara pga. att samhället har noll tolerans mot narkotika och man ska skämmas om man är missbrukare. I Portugal som har avkriminaliserat alla droger så söker mer människor hjälp för sitt missbruk och dörren är alltid öppen för dem.  Särskilt har man märkt detta på heroinmissbrukare. Sen finns det säkert fall av människor som vill fortsätta och skiter i konsekvenserna av sitt missbruk men man kan inte generalisera alla.
    Den här idiotiska lagstiftningen med att kriminalisera människor som tar droger kan ge allvarliga konsekvenser både till brukare och missbrukare. Men ett annat problem är att så fort du tar en illegal drog så är du en missbrukare oavsett om du har bara tagit den en gång eller missbrukar den dagligen.  Det är helt orealistiskt i mina öron.

• Anonym (mamman)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 23:06:26 följande:

Jag vet inte vad du grundar detta på men stor anledning att människor med narkotikamissbruk inte söker vård är just för att det är kriminaliserat och stigmatiserad. Man är rädd att hamna i registret som en kriminell då man egentligen är sjuk. Det är också väldigt stigmatiserad område.. man skäms över det och vågar inte erkänna och vara öppen med det. Orsaken kan vara pga. att samhället har noll tolerans mot narkotika och man ska skämmas om man är missbrukare. I Portugal som har avkriminaliserat alla droger så söker mer människor hjälp för sitt missbruk och dörren är alltid öppen för dem.  Särskilt har man märkt detta på heroinmissbrukare. Sen finns det säkert fall av människor som vill fortsätta och skiter i konsekvenserna av sitt missbruk men man kan inte generalisera alla.
    Den här idiotiska lagstiftningen med att kriminalisera människor som tar droger kan ge allvarliga konsekvenser både till brukare och missbrukare. Men ett annat problem är att så fort du tar en illegal drog så är du en missbrukare oavsett om du har bara tagit den en gång eller missbrukar den dagligen.  Det är helt orealistiskt i mina öron.

Jag håller med. Jag ville egentligen, i alla fall i "svaga"/klara stunder, ha hjälp långt innan jag sökte hjälp, men jag vågade inte be om det. Att be om hjälp innebär ju att blanda in myndigheter, och är det något man är rädd för så är det myndigheter, och när myndigheterna är klar med en så ska samhället ha sitt i att ösa spott och spe över en. Det är svårt att stå ut med det. Det är ibland väldigt svårt att stå ut med det och den där sprutan lockar när vanligt, empatiskt folk har varit lite extra empatiska en dag.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (mamman) skrev 2017-02-08 23:17:01 följande:
    Jag håller med. Jag ville egentligen, i alla fall i "svaga"/klara stunder, ha hjälp långt innan jag sökte hjälp, men jag vågade inte be om det. Att be om hjälp innebär ju att blanda in myndigheter, och är det något man är rädd för så är det myndigheter, och när myndigheterna är klar med en så ska samhället ha sitt i att ösa spott och spe över en. Det är svårt att stå ut med det. Det är ibland väldigt svårt att stå ut med det och den där sprutan lockar när vanligt, empatiskt folk har varit lite extra empatiska en dag.
    Skönt att någon som har varit i den situationen bekräftar det så  man inte blir anklagad för att hitta på och ljuga så fort det inte passar ens egna åsikter.
  • Anonym (mmmm)

Idag krigar man inte mot narkotikan utan mot missbrukaren och brukaren. Det säger väldigt mycket.

• Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-08 22:52:15 följande:
    Dessa sjuka människor vill sällan vårdas. Tyvärr. De skadar fortfarande sig själva och sin omgivning. Vård är kostsamt och egentligen är väl det lättaste och mest humana att låta livet ha sin gång. De lever ju sällan länge. Eller hur tänker du? LVM är väl en form av tvångsvård som fungerat i få fall. Och det beror ju till viss del på att det är för kort tid innan de är ute och springer igen.

Orkar inte kommentera dina övriga sarkasmer.
    Skadar de sin omgivning så finns det allt ifrån polisiära till sociala åtgärder att åberopa för den saken i sig.

Eftersom jag fick frågan så tänker jag främst på att vi behöver satsa mera på psykvården och hålla den så uppdaterad som möjligt. Som det ser ut idag så finns det fängelser med godare rehabiliteringsmiljö än många anstalter som berör missbruk och psykisk sjukdom. Vi skulle även behöva printa in synen på missbruk som en sjukdom på en nationell nivå, speciellt folkligt men även statligt där det brister, då det 1.) lättar på stigmatiseringen så att fler söker vård i tid (den enkom viktigaste faktorn bland de rimliga) och 2.) ger en betydligt förnuftigare bild över situationen åt våra yngre medmänniskor (vem tycker att det är tufft/spännande/intressant att vara sjuk?). Det skulle även vara lättare för anhöriga att ta intiativ till att skaffa hjälp om det inte samtidigt var så stigmatiserat och mer kopplat till sjukdom istället för kriminalitet. Det är helt enkelt inte en lika stor sak att söka hjälpa någon åt någon som är sjuk om personen sedan blir hanterad samt allmänt bemött som en sjukling.

Observera att jag inte menar missbrukare som begår andra brott, som att exempelvis slå sina familjemedlemmar eller stjäla andras egendomar. Sådana bitar ska givetvis stigmatiseras med kriminalitet på alla nivåer men det gäller att hålla isär äpplen och päron, både för rehabiliteringens skull men även så att brotten inte blir ursäktade av missbruket/en sjukdom i sig.

Någonting i den stilen tror jag hade gagnat det här samhället i frågor som dessa - för en situation där folk gömmer sig från hjälp och där anhöriga som bryr sig om missbrukaren drar sig från att söka hjälp, på grund av allt ifrån sociala till juridiska repressalier, är knappast optimal.

Att det sedan kommer att förbli en del mer eller mindre hopplösa fall är ingenting att göra åt. Det är ingenting som straff eller någon omyndighetsförklaring kan råda bot på och för att tillägga, det hade inte någon legalisering eller avkriminalisering gjort heller. Ingen lösning är perfekt utan man måste verka genom så kallad "damage control" för att nå det optimala.

När det sedan kommer till ekonomi så är det högst troligt ingen anmärkningsvärd skillnad på hantera dessa fall juridiskt eller genom vård. Jag tror att det rent ekonomiskt mer eller mindre går jämt ut. Idag är det dock praxis att göra både och - om missbrukaren kommer i kontakt med myndigheter den juridiska vägen - och frågan är om det inte är helt onödigt både ekonomiskt som resultatmässigt.

När vård är det enda som bevisligen hjälper sjuka människor - varför satsar man inte helhjärtat på den då?
  • Queennr1
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-08 21:55:24 följande:

Jag menar folk som städar upp och hjälper (stjälper). Myndigheterna har väl iofs backat på senare tid pga bristande resurser.

Utveckla. Tänker du på anhöriga som ger pengar etc?

Exempel på hur myndigheter daltar?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 22:03:57 följande:

Jag ska tala om för dig en sak... i missbruksvården finns det inget daltande minsann. Får du ett återfall som är väldigt vanligt i ditt te x heroinmissbruk så är körd i stort sett. Utlämnas av ditt öde. Det är då många tar en överdos och dör. Så tala inte om för mig om daltande..... jag tycker du har en dubbelmoral.... du kan inte stå här o säga att du omyndighetsförklarar dessa människor samtidigt vill deras bästa. Lägg av!!!!

Det kan jag väl. Och jag håller inte med dig. Omyndigförklara vill jag väl kanske inte. Men förvara.
  • Anonym (Tess)
    Queennr1 skrev 2017-02-09 06:16:09 följande:

Utveckla. Tänker du på anhöriga som ger pengar etc?

Exempel på hur myndigheter daltar?

Ja anhöriga som inte har någon insikt. Samt soc etc som har allt för gulliga och ej fungerande lösningar.
  • Anonym (Tess)
    Digestive skrev 2017-02-09 00:40:25 följande:

Skadar de sin omgivning så finns det allt ifrån polisiära till sociala åtgärder att åberopa för den saken i sig.

Eftersom jag fick frågan så tänker jag främst på att vi behöver satsa mera på psykvården och hålla den så uppdaterad som möjligt. Som det ser ut idag så finns det fängelser med godare rehabiliteringsmiljö än många anstalter som berör missbruk och psykisk sjukdom. Vi skulle även behöva printa in synen på missbruk som en sjukdom på en nationell nivå, speciellt folkligt men även statligt där det brister, då det 1.) lättar på stigmatiseringen så att fler söker vård i tid (den enkom viktigaste faktorn bland de rimliga) och 2.) ger en betydligt förnuftigare bild över situationen åt våra yngre medmänniskor (vem tycker att det är tufft/spännande/intressant att vara sjuk?). Det skulle även vara lättare för anhöriga att ta intiativ till att skaffa hjälp om det inte samtidigt var så stigmatiserat och mer kopplat till sjukdom istället för kriminalitet. Det är helt enkelt inte en lika stor sak att söka hjälpa någon åt någon som är sjuk om personen sedan blir hanterad samt allmänt bemött som en sjukling.

Observera att jag inte menar missbrukare som begår andra brott, som att exempelvis slå sina familjemedlemmar eller stjäla andras egendomar. Sådana bitar ska givetvis stigmatiseras med kriminalitet på alla nivåer men det gäller att hålla isär äpplen och päron, både för rehabiliteringens skull men även så att brotten inte blir ursäktade av missbruket/en sjukdom i sig.

Någonting i den stilen tror jag hade gagnat det här samhället i frågor som dessa - för en situation där folk gömmer sig från hjälp och där anhöriga som bryr sig om missbrukaren drar sig från att söka hjälp, på grund av allt ifrån sociala till juridiska repressalier, är knappast optimal.

Att det sedan kommer att förbli en del mer eller mindre hopplösa fall är ingenting att göra åt. Det är ingenting som straff eller någon omyndighetsförklaring kan råda bot på och för att tillägga, det hade inte någon legalisering eller avkriminalisering gjort heller. Ingen lösning är perfekt utan man måste verka genom så kallad "damage control" för att nå det optimala.

När det sedan kommer till ekonomi så är det högst troligt ingen anmärkningsvärd skillnad på hantera dessa fall juridiskt eller genom vård. Jag tror att det rent ekonomiskt mer eller mindre går jämt ut. Idag är det dock praxis att göra både och - om missbrukaren kommer i kontakt med myndigheter den juridiska vägen - och frågan är om det inte är helt onödigt både ekonomiskt som resultatmässigt.

När vård är det enda som bevisligen hjälper sjuka människor - varför satsar man inte helhjärtat på den då?

Ja och jag tror att man måste satsa mycket på anhörigvård. Det är ju bra men anonyma anhöriga osv. Men det måste upplysas mer och finnas mer tillgängligt med information och dylikt. För anhöriga kan förlänga en eventuell förbättring oerhört. Mycket mer än folk kan tro. Även om det givetvis är missbrukarens ansvar och val.

Man satsar inte pengarna eftersom det är otroligt kostsamt och i förhållande till % som blir bättre är det väl inte värt det. Dock måste man bli bättre både på behandlingar och att ta upp dem i ett tidigt stadium. Få folk att outa sina anhöriga och börja ställa till det. Samt informera ungdomar om att det faktiskt inte fungerar att ta roliga partydroger för alla. Alla ungdomar borde få praktisera med narkomaner. Bli avskräcka.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.