Anonym (Tess) skrev 2017-02-08 22:52:15 följande:
Dessa sjuka människor vill sällan vårdas. Tyvärr. De skadar fortfarande sig själva och sin omgivning. Vård är kostsamt och egentligen är väl det lättaste och mest humana att låta livet ha sin gång. De lever ju sällan länge. Eller hur tänker du? LVM är väl en form av tvångsvård som fungerat i få fall. Och det beror ju till viss del på att det är för kort tid innan de är ute och springer igen.
Orkar inte kommentera dina övriga sarkasmer.
Skadar de sin omgivning så finns det allt ifrån polisiära till sociala åtgärder att åberopa för den saken i sig.
Eftersom jag fick frågan så tänker jag främst på att vi behöver satsa mera på psykvården och hålla den så uppdaterad som möjligt. Som det ser ut idag så finns det fängelser med godare rehabiliteringsmiljö än många anstalter som berör missbruk och psykisk sjukdom. Vi skulle även behöva printa in synen på missbruk som en sjukdom på en nationell nivå, speciellt folkligt men även statligt där det brister, då det 1.) lättar på stigmatiseringen så att fler söker vård i tid (den enkom viktigaste faktorn bland de rimliga) och 2.) ger en betydligt förnuftigare bild över situationen åt våra yngre medmänniskor (vem tycker att det är tufft/spännande/intressant att vara sjuk?). Det skulle även vara lättare för anhöriga att ta intiativ till att skaffa hjälp om det inte samtidigt var så stigmatiserat och mer kopplat till sjukdom istället för kriminalitet. Det är helt enkelt inte en lika stor sak att söka hjälpa någon åt någon som är sjuk om personen sedan blir hanterad samt allmänt bemött som en sjukling.
Observera att jag inte menar missbrukare som begår andra brott, som att exempelvis slå sina familjemedlemmar eller stjäla andras egendomar. Sådana bitar ska givetvis stigmatiseras med kriminalitet på alla nivåer men det gäller att hålla isär äpplen och päron, både för rehabiliteringens skull men även så att brotten inte blir ursäktade av missbruket/en sjukdom i sig.
Någonting i den stilen tror jag hade gagnat det här samhället i frågor som dessa - för en situation där folk gömmer sig från hjälp och där anhöriga som bryr sig om missbrukaren drar sig från att söka hjälp, på grund av allt ifrån sociala till juridiska repressalier, är knappast optimal.
Att det sedan kommer att förbli en del mer eller mindre hopplösa fall är ingenting att göra åt. Det är ingenting som straff eller någon omyndighetsförklaring kan råda bot på och för att tillägga, det hade inte någon legalisering eller avkriminalisering gjort heller. Ingen lösning är perfekt utan man måste verka genom så kallad "damage control" för att nå det optimala.
När det sedan kommer till ekonomi så är det högst troligt ingen anmärkningsvärd skillnad på hantera dessa fall juridiskt eller genom vård. Jag tror att det rent ekonomiskt mer eller mindre går jämt ut. Idag är det dock praxis att göra både och - om missbrukaren kommer i kontakt med myndigheter den juridiska vägen - och frågan är om det inte är helt onödigt både ekonomiskt som resultatmässigt.
När vård är det enda som bevisligen hjälper sjuka människor - varför satsar man inte helhjärtat på den då?