• Anonym (mmmm)

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Alltså, ibland undrar jag om man är korkad eller så ligger det andra orsaker bakom Sveriges brutala Narkotikapolitik. Ses inte knarkare som människor i detta samhälle? Jag blir så upprörd när jag hör att Sverige som är så stolta och kämpar för mänskliga rättigheter har näst högsta Narkotikadödlighet i Europa.
    Trots detta säger politikerna att narkotikapolitiken är framgångsrik och vill inte inse och förstå att man inte kan straffa bort ett beroende och missbruk.
    Ska det vara olagligt och vara sjuk? För missbruk ses i Sverige som en sjukdom. Då kan det också vara olagligt att få diabetes också för att man inte har skött sin hälsa. Hur hjälper vi människor genom att straffa dem? Hur hjälper vi dem genom att stämpla dem, tysta ner dem, se dem som avskum i samhället och förstöra deras liv. VI MÅSTE TA DENNA FRÅGA PÅ ALLVAR. Hela narkotikapolitiken är grundad från moralism istället för forskning och andra länders erfarenheter.
    Till och med FN har kritiserat Sveriges narkotikapolitik som extremister och jämför oss med länder som Ryssland.
    VILL NI HA ETT SÅDANT SAMHÄLLE? En dag kommer det vara ditt barn eller ditt barnbarn eller någon annan anhörig som drabbas av ett missbruk.

• Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-08 00:31:21 följande:
    Jag förstår inte varför du försvarar honom, du verkar ju ha ganska sakliga svar till skillnad från TS.

När TS "anekdoter" skrivs som en försköning av knark så kan han ju inte komma senare och påstå att det inte är det.

Behöver jag citera honom igen?
    Nej, det kan jag göra:
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-29 00:42:28 följande:
    Du har en väldigt ensidig bild av knarkare. Jag känner läkare som röker hasch... och alla människor som jag känner som använder droger och de flesta är cannabis har aldrig snattat eller gjort inbrott. De har också använt droger i många år. De arbetar och betalar skatt och lever som helt vanliga människor. Generalisera inte alla droger, generalisera inte alla människor som använder droger.

Om nu droger förskönas i citatet ovan så kan du börja med att peka ut vad trådstartaren skriver är bra med droger. Jag vill nämligen mena på att det är kriteriet för att försköna någonting överhuvudtaget, att på något vis beskriva det som någonting bra.

Om du anser att det är att försköna droger när man talar om dem i något annat sammanhang än misär så kan du räkna den här sidodiskussionen som avslutad.
  • Anonym (SUCK)
    Digestive skrev 2017-02-08 00:54:48 följande:
    Nej, det kan jag göra:
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-29 00:42:28 följande:
    Du har en väldigt ensidig bild av knarkare. Jag känner läkare som röker hasch... och alla människor som jag känner som använder droger och de flesta är cannabis har aldrig snattat eller gjort inbrott. De har också använt droger i många år. De arbetar och betalar skatt och lever som helt vanliga människor. Generalisera inte alla droger, generalisera inte alla människor som använder droger.

Om nu droger förskönas i citatet ovan så kan du börja med att peka ut vad trådstartaren skriver är bra med droger. Jag vill nämligen mena på att det är kriteriet för att försköna någonting överhuvudtaget, att på något vis beskriva det som någonting bra.

Om du anser att det är att försköna droger när man talar om dem i något annat sammanhang än misär så kan du räkna den här sidodiskussionen som avslutad.
    Jag hade tänkt att lämna er men jag ska säga en sista sak när du ändå tog upp det.

Ja jag tycker att citatet ovan är verkligen att försköna droger, tycker man att det inte är farligt att hålla på som hans kompisar gjort i många år utan problem för dom jobbar minsann och betalar skatt, och att men t o m med kan vara läkare, satan va dumt skrivet förresten, och röka gräs så kan det ju bara tolkas på ett sätt.
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 00:41:23 följande:
    Jo jag har fattat det. Detta tog verkligen på krafterna. När man måste repetera sig själv 10000 gånger men ändå så går det in i tomma öron. Jag ska bara ignorera den människan för det är som sagt ingen ide.
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 00:46:20 följande:
    känns som att den här tråden inte gav någon som helst påverkan. Folk är som dem är. Att man inte visar empati för sina medmänniskor är verkligen tragiskt men inget jag kan påverka verkar det som. Jag blir bara så ledsen........ Sedan pratas det om alla människors lika värde.
    När jag hittade Familjeliv för första gången så hade jag ångest i flera veckor efteråt.

Tack och lov så kan man både leva och dö i sin egen lilla varma vrå av vänner och bekanta. De som upprör dig här är folk som du inte ens lägger märke till ute i den stora världen - de finns här och de behöver inte betyda mer än så för dig.

Har man lättare för sig än gemene man att just sätta sig in i en annans situation och har haft råd att utveckla en hög grad av empati så kan mycket te sig kallt. Det gäller dock att komma ihåg att det är en själv som är rikare.

Jag inte vad som öppnar störst sår - att folk har låtit sig bli kalla eller att varma folk lider av kylan. Det enda jag vet med någorlunda säkerhet är ingen var det minsta kall som barn.

• Anonym (mmmm)
    Digestive skrev 2017-02-08 01:14:29 följande:
    känns som att den här tråden inte gav någon som helst påverkan. Folk är som dem är. Att man inte visar empati för sina medmänniskor är verkligen tragiskt men inget jag kan påverka verkar det som. Jag blir bara så ledsen........ Sedan pratas det om alla människors lika värde.
    När jag hittade Familjeliv för första gången så hade jag ångest i flera veckor efteråt.

Tack och lov så kan man både leva och dö i sin egen lilla varma vrå av vänner och bekanta. De som upprör dig här är folk som du inte ens lägger märke till ute i den stora världen - de finns här och de behöver inte betyda mer än så för dig.

Har man lättare för sig än gemene man att just sätta sig in i en annans situation och har haft råd att utveckla en hög grad av empati så kan mycket te sig kallt. Det gäller dock att komma ihåg att det är en själv som är rikare.

Jag inte vad som öppnar störst sår - att folk har låtit sig bli kalla eller att varma folk lider av kylan. Det enda jag vet med någorlunda säkerhet är ingen var det minsta kall som barn.
    jag förstår vad du menar, men jag har vänner och familj som far så illa i detta samhälle där stigmatiseringen är högre än mänskligheten. Det gör mig mörkrädd och jag lider med dem på alla sätt och vis.
  • Anonym (mmmm)
    Digestive skrev 2017-02-08 01:14:29 följande:

Menar deras mänskliga rättigheter.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-08 01:13:18 följande:
    Jag hade tänkt att lämna er men jag ska säga en sista sak när du ändå tog upp det.

Ja jag tycker att citatet ovan är verkligen att försköna droger, tycker man att det inte är farligt att hålla på som hans kompisar gjort i många år utan problem för dom jobbar minsann och betalar skatt, och att men t o m med kan vara läkare, satan va dumt skrivet förresten, och röka gräs så kan det ju bara tolkas på ett sätt.
    Nu gör du halmgubbar. Trådstartaren har inte beskrivit deras leverne som riskfritt på något vis.

Ordet "försköna" enligt Svenska Akademins Ordbok;

"2) låta (ngt) framträda l. te sig l. framställa (ngt) vackrare än det i värkligheten är (l. varit); förbättra, bättra upp; idealisera; särsk. (mer l. mindre klandrande): framställa (ngt) i alltför l. oförtjänt vacker l. gynnsam dager, ?skönmåla?. Ett förskönat porträtt. Framställa ngt i en förskönande dager. Söka försköna sitt handlingssätt. Förskönande talesätt."

Jag vet inte vad som är mest fantastiskt, att vår högsta språkliga instans stavar verkligheten med ä eller att någon skulle kunna försköna någonting med raka anekdoter ur verkligheten omkring sig.

Problemet här verkar dock vara att du hittar på lite väl mycket av dina meningsmotståndares inlägg.
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 01:22:35 följande:
    jag förstår vad du menar, men jag har vänner och familj som far så illa i detta samhälle där stigmatiseringen är högre än mänskligheten. Det gör mig mörkrädd och jag lider med dem på alla sätt och vis.
    Det är nog där du borde lägga din energi istället även om jag förstår att du kan behöva skriva av dig/få utlopp också.

Usch, sådant här kan vara svårt men din familj och vänner har tur som har någon som bryr sig. Tar ni hand om varandra så kan det bara bli bättre.

Föreställer du dig att du lika gärna kunde ha varit exempelvis "Anonym (Haha)" och situationer kanske ser lite ljusare ut. Finns det värme så finns det hopp.

Ursäkta om jag babblar men jag har en släng feber och svävar kanske ut mer än lovligt. Menar inte att låta som någon slags guru utan försöker bara bemöta dig.

Hoppas det löser sig.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (mamman) skrev 2017-02-07 23:40:31 följande:

Jag ska tala om för dig att man inte kan bli omyndigförklarad i Sverige. 

Nja du kan få en förmyndare som bestämmer över dina tillgångar. Dvs ditt liv.
  • Anonym (Tess)
    Digestive skrev 2017-02-07 23:58:55 följande:

I landet Sverige som har formats av lite varmare hjärtan än såhär så har vi möjligheten att åberopa LPT (psykiatrisk tvångsvård) vilket leder till vård och ett förhoppningsvis tillfrisknande.

Vem har pratat om en legalisering?

Det finns inget sen. Ett visst mått av människor kommer att må dåligt och söka lindring för det, det är ingenting som vi kan reglera som samhälle. Sedan är det bara en fråga om de söker lindring i form av substanser (illegala eller via sjukvården mot recept), skär sig för att uppnå en funktionell endorfinnivå eller någonting annat.

Det här ämnet handlar i slutändan om människor (många gånger med tragedier både inombords och runtomkring) och bemöter man ett sådant ämne helt empatilöst så har man i min mening inte mycket vettigt att säga. Att sitta i ett land som Sverige och göra sig kall är bedrövligt. Tro mig, du har råd att visa empati du med.

Tro mig empati har jag. Och vet du att jag känner narkomaner som har slutat med allt och lever vanliga liv. Så visst går det.

Varför har jag ingen empati? Har du empati för alla barn och familj till missbrukare? Varför tycker du att det är ok att glida omkring i dvala och göra vad du vill? Hur många personer runt en brukare drabbas? Hur många brott begås? Är det ok för en person som inte handlar nyktert och friskt att styra sitt liv? Ärligt jag har mer insikt än du kan tro.
  • Anonym (SUCK)
    Digestive skrev 2017-02-08 01:42:08 följande:
    Nu gör du halmgubbar. Trådstartaren har inte beskrivit deras leverne som riskfritt på något vis.

Ordet "försköna" enligt Svenska Akademins Ordbok;

"2) låta (ngt) framträda l. te sig l. framställa (ngt) vackrare än det i värkligheten är (l. varit); förbättra, bättra upp; idealisera; särsk. (mer l. mindre klandrande): framställa (ngt) i alltför l. oförtjänt vacker l. gynnsam dager, ?skönmåla?. Ett förskönat porträtt. Framställa ngt i en förskönande dager. Söka försköna sitt handlingssätt. Förskönande talesätt."

Jag vet inte vad som är mest fantastiskt, att vår högsta språkliga instans stavar verkligheten med ä eller att någon skulle kunna försköna någonting med raka anekdoter ur verkligheten omkring sig.

Problemet här verkar dock vara att du hittar på lite väl mycket av dina meningsmotståndares inlägg.
    Det är inte mig du ska rikta detta inlägg till, det är TS.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.