• Gameofthrones123

BF 1-15 Juli

Hej tjejer, tänkte att de som vill vara med i en lite mindre grupp kunde haka på här :)

• Svar på tråden BF 1-15 Juli
  • LeyasMamma

Jag gjorde en glukostbelastning förra graviditen och visade sig så att jag låg precis på gränsen till gravdiabetes, hade 10,2 i värde och man ska inte lägga över 10. Men det blev ingen direkt åtgärd mer än att jag fick ta blodsocker själv 7ggr/dag 2 dagar i veckan. Den graviditeten slutade med ett missfall i slutet av v17. Men denna gången har jag inte behövt göra någon belastning än, bm sa att så länge jag har normala värden på mina vanliga prover så gör vi inget. Har däremot kvar mätaren så testar själv ibland bara för att se :) jag har ingen koll på mina blodvärden känner jag då jag får lämna mina prover på vanligt labb mellan gångerna, så har faktiskt bara lämnat en gång och ska lämna nu igen då.

Newbie84 skrev 2017-04-03 20:57:39 följande:

Mysigt att lyssna på hjärtat :)

Jag trivs jättebra med min bm, hon är supergullig och omtänksam och tänker på hur jag mår osv. Läkarna jag träffar pga hyperemesis tänker bara på bebisen.

Har inte blivit erbjuden föräldrakurs men då vi har ett barn sedan tidigare. Vad gör man på en sån kurs?

Jag gick föräldrakurs med min första dotter, men då hade vi många mer träffar, tror de va ca 6st. Men nu va det bara vid 2 tillfällen där man ska hinna gå igenom allt med förlossning, amning, föräldraskap osv. Vi blev erbjudna eftersom min sambo inte gått någon kurs innan :)
  • sobrio88

Nu börjar det, sömnlösheten ;)

Har 2 kvällar på rad varit vaken länge, somnar normalt mellan. 20.30-21.30 och sover tills klockan har snoozat i säkert en timme (går upp senast halv 7). Nu dom sista dagarma har jag studsat upp på första ringsignalen. Jag hoppas det inte fortsätter åt det hållet så jag funkar, behöver ha mina timmar sömn för att inte bli odräglig ;)

• Treansresa
    sobrio88 skrev 2017-04-04 00:43:56 följande:

Har 2 kvällar på rad varit vaken länge, somnar normalt mellan. 20.30-21.30 och sover tills klockan har snoozat i säkert en timme (går upp senast halv 7). Nu dom sista dagarma har jag studsat upp på första ringsignalen. Jag hoppas det inte fortsätter åt det hållet så jag funkar, behöver ha mina timmar sömn för att inte bli odräglig ;)

Har samma här! Är vaken för mycket och udda tider.somnar aldrig före 2 och upp 6. Sover dock lite lunch

Just idag bra dock då 2 barn är magsjuka så jag tar nattpasset. Hoppas jag klarar mig. Är livrädd att sätta igång en förlossning då jag redan har onda sammandragningar.
  • Haiduchi
    sobrio88 skrev 2017-04-04 00:43:56 följande:

Exakt samma här!

Tredje natten i rad som det känns som man snurrat massor och vaknar innan 6. Men hinner dricka kaffe i lugn och ro innan dottern vaknar.

Så kul med. Gick in i v 28 i söndags och i appen stod det om sömnproblem runt denna tiden. Haha. Min man tycker jag följer den där appen väldigt punktligt.

Har ni mycket sammandragningar?

Har ca en om dagen, haft kanske en ond, så klart på natten. Men annars lugnt!
  • FrökenMp

Jag har sovit dåligt ändå sedan jag blivit gravid... vet inte hur det känns att sova bra längre, haha!!

Sammandragningar varje dag. Allt mellan 5 upp till 10 om inte mer... det gör inte ont. Bara om jag går samtidigt.

• FrökenMp
    sobrio88 skrev 2017-04-03 21:43:01 följande:

Jag ska göra det veckan efter påsk (borde vara i v 29 eller 30 då) p g a att jag var överviktig när jag gick in i graviditeten. Det har varit planerat ända sen inskrivningen.

Jaha, då förstår jag. Lycka till med det:)
  • narie24
    LeyasMamma skrev 2017-04-04 00:18:44 följande:

Jag gjorde en glukostbelastning förra graviditen och visade sig så att jag låg precis på gränsen till gravdiabetes, hade 10,2 i värde och man ska inte lägga över 10. Men det blev ingen direkt åtgärd mer än att jag fick ta blodsocker själv 7ggr/dag 2 dagar i veckan. Den graviditeten slutade med ett missfall i slutet av v17. Men denna gången har jag inte behövt göra någon belastning än, bm sa att så länge jag har normala värden på mina vanliga prover så gör vi inget. Har däremot kvar mätaren så testar själv ibland bara för att se :) jag har ingen koll på mina blodvärden känner jag då jag får lämna mina prover på vanligt labb mellan gångerna, så har faktiskt bara lämnat en gång och ska lämna nu igen då.

Jag gick föräldrakurs med min första dotter, men då hade vi många mer träffar, tror de va ca 6st. Men nu va det bara vid 2 tillfällen där man ska hinna gå igenom allt med förlossning, amning, föräldraskap osv. Vi blev erbjudna eftersom min sambo inte gått någon kurs innan :)

Hade missfallet med blodsockret att göra?
  • narie24
    FrökenMp skrev 2017-04-03 20:48:45 följande:

Måste man göra glukosbelastning om magen är över kurvan? Har inte förstått när man ska göra det men hört vissa som gjort:)

Jag har ingen aning faktiskt. Mitt socker låg på 6, vilket är okej, ändå ville hon att jag ska göra en till belastning.

Mitt sf- mått låg på 28 och är i vecka 25+. Förstår att det är högt men hoppas att det beror på annat och hoppas att tul visar att allt ser bra ut på måndag.
  • LeyasMamma
    narie24 skrev 2017-04-04 19:00:18 följande:

Hade missfallet med blodsockret att göra?

Nej de hade det inte, jag hade fått en bakterie som klättrade upp i livmodern. Det resulterade i att det gick hål på fosterhinnorna och vattnet gick. Men det va mycket som inte kändes rätt under den graviditeten, kändes som allt som kunde gå fel gick fel. Tänker att diabetesen kanske va ett tecken på att något inte stog rätt till för min del.

Men att ha ett socker på 6 är ju helt okej! Tror inte du behöver bara orolig :) tulet kommer säkert gå bra det med, kul att få se de lilla livet i magen en gång till :)
  • narie24

[quote=77563006][quote-nick]LeyasMamma skrev 2017-04-04 20:07:46 följande:[/quote-nick]Nej de hade det inte, jag hade fått en bakterie som klättrade upp i livmodern. Det resulterade i att det gick hål på fosterhinnorna och vattnet gick. Men det va mycket som inte kändes rätt under den graviditeten, kändes som allt som kunde gå fel gick fel. Tänker att diabetesen kanske va ett tecken på att något inte stog rätt till för min del.

Men att ha ett socker på 6 är ju helt okej! Tror inte du behöver bara orolig :) tulet kommer säkert gå bra det med, kul att få se de lilla livet i magen en gång till :)[/

Usch beklagar verkligen det som hände! Måste ha varit tufft med ett så sent missfall?

Jag försöker se det som en bra sak att jag får se lillan på måndag. Gör såklart alla tester de rekommenderar men blir fundersam över läget.

Svar på tråden BF 1-15 Juli