• Gameofthrones123

BF 1-15 Juli

Hej tjejer, tänkte att de som vill vara med i en lite mindre grupp kunde haka på här :)

• Svar på tråden BF 1-15 Juli
  • Madelia
    Brennda skrev 2017-03-21 17:04:10 följande:

Längesen jag tittade in här, hsr en del att läsa ikapp. Någon som varit på första bm besöket där de lyssnar på hjärtljud, mäter magen osv? Jag var där igår och bm tyckte jag hade gått upp lite för mycket i vikt. Hon sa att den sammanlagda viktuppgången bör ligga på ca 8kg vid graviditetens slut. Ni som varit gravida tidigare hur mycket gick ni upp? Hittills har jag gått upp ca 15kg o jag är bara i v.25...

Är i v.26 och har gått upp 10-12 kg redan. Gick upp 15 med förra barnet. Är ganska smal från början, men vägde lite mer innan denna gång så jag väger redan mer nu än vad jag gjorde vid förlossningen med förra! Kan inte bara skylla det på bebisen riktigt utan beror nog mest på allt jag stoppar i mig! Hoppas det inte går så fort uppåt resten:)
  • Brennda

Nej, jag hade ett bmi som var normalt när jag skrevs in så vet inte varför hon sa så. Hon verkade knäpp. Tänker inte bry mig om det mer, det viktiga är att allt ser bra ut med sfmått, blodtryck, blodprov osv. vilket det gjorde. Mitt sfmått var 25cm v.24+3.

Ska ni göra glukosbelastning? Här där jag bor är det standard att alla får göra det.. hört att det inte är någon rolig upplevelse. Fick tid för det i mitten på april :/

• narie24
    Sosozo skrev 2017-03-20 20:08:31 följande:

Ja.. svårt. Snackade idag med äldsta sonens pedagog om att han vill ha avskedsfika om 2 v när vi flyttar. Huuu vad nervös jag är för nästa skola. Oh lord, låt honom gilla den..

Har ni en trea eller fyra?

Vi bor i en fyra så det funkar ju så klart. Det dröjer länge innan lillan behöver så mkt plats som ett eget rum. Men jag vill helst ha fyra sovrum så då måste vi flytta en bra bit härifrån. Och mannen har alltid drömt om att bo i hus.

Jag förstår att du är nervös, kommer jag också vara den dagen det blir aktuellt med flytt. Dottern tyckte det var jobbigt att börja f-klass så det skulle nog bli kämpigt att lämna alla kompisar och börja om.
  • narie24

Jag hade gått upp två kilo vid inskrivningen. Vägde mig häromdagen (v24) och vikten har stått still.

Med första barnet gick jag bara upp 2 kg och med andra 5 kg. Mina bebisar har sugit ut all energi ur mig. Sen har jag alltid lite vikt att ta av sen innan ;). Kommer säkert gå upp mer den här gången. Känner nig större och klumpigare än vid tidigare graviditeter.

• Newbie84
    Brennda skrev 2017-03-23 12:08:59 följande:

Nej, jag hade ett bmi som var normalt när jag skrevs in så vet inte varför hon sa så. Hon verkade knäpp. Tänker inte bry mig om det mer, det viktiga är att allt ser bra ut med sfmått, blodtryck, blodprov osv. vilket det gjorde. Mitt sfmått var 25cm v.24+3.

Ska ni göra glukosbelastning? Här där jag bor är det standard att alla får göra det.. hört att det inte är någon rolig upplevelse. Fick tid för det i mitten på april :/

Min bm bryr sig inte om vikten, nu mår ju iofs jag illa och spyr så hon tycker att jag ska äta det som funkar oavsett vad det är. Tänker också att så länge värden etc är bra så spelar vikten mindre roll. Man kan ju gå upp av olika anledningar tex att man samlar på sig mkt vätska, inte rör på sig av olika anledningar osv. Alla kroppar fungerar ju olika.

Jag behöver inte göra glukosbelastning om inte sockervärdet är högt och än så länge är det lågt.
  • Aklejan

Jag är överviktig från början och gick ner 3 kg de första månaderna. Nu sedan två månader har det så sakta börjat vända och jag ligger nu på -1 kg från startvikt, så det känns bra att det (än så länge) inte dragit iväg.

Jag har dock ingen uttalad gravidmage än, men när vi nu i veckan mätte hade jag 28 cm i v 24+2. Känns lite mycket väl?

• KaffeOchHybris

Jag har gått upp från 68.5 till 74.5, alltså 6 kilo. Det mesta har kommit den senaste månaden, men min mage har också blivit betydligt mer uttalad så det kanske hänger ihop? 

• narie24
    Brennda skrev 2017-03-23 12:08:59 följande:

Jag har gjort belastningen då mitt socker låg precis över gränsen. Det var ingen trevlig upplevelse att få fastande mage få i sig så mkt socker på en gång. Men då hade jag fortf graviditetsillamående som gjorde det värre. Hade tänkt åka till jobbet efter men hade sån huvudvärk så jag åkte hem och vilade.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-03-23 15:58:17 följande:

Vi bor i en fyra så det funkar ju så klart. Det dröjer länge innan lillan behöver så mkt plats som ett eget rum. Men jag vill helst ha fyra sovrum så då måste vi flytta en bra bit härifrån. Och mannen har alltid drömt om att bo i hus.

Jag förstår att du är nervös, kommer jag också vara den dagen det blir aktuellt med flytt. Dottern tyckte det var jobbigt att börja f-klass så det skulle nog bli kämpigt att lämna alla kompisar och börja om.

Samma här, han är en känslig själ. Han vill bjuda sina klasskompisar på glass sista dagen och ha en avskedsstund. Jag blir typ tårögd bara av att tänka på det. Jag vill så enormt gärna att han ska må bra i nya klassen. Det tog honom nästan ett år innan han kände sig helt trygg och tillfreds i den gamla klassen. Så hoppas han hittar någon kompis i nya rätt snabbt så att det känns ok.
Svar på tråden BF 1-15 Juli