• Flisan41

41 år och försöker bli gravid

Hej! Jag är 41 och har en dotter som är 9. Har en ny man som har två barn sedan innan. Vill så gärna ha ett barn till men känner att tiden rinner ifrån mig! Har använt ägglossningstester ett bra tag, och fick glad gubbe två dagar senast och vi hade då sex både dagen innan, dagarna med glada gubbar och dagarna efter. Mensen kom idag.. Blir lika besviken varje gång. Jag vet att det är svårare i min ålder men jag tycker vi prickar in ÄL varje månad och ändå händer inget! Vi har försökt naturligt i 1 1/2 år. Med min dotter blev jag gravid på första försöket. Då var jag 33. Någon som känner igen sig? Jag kan tillägga att jag tjatat mig till två kurer med Pergotime trots att jag ägglossar på egen hand. Detta har dock inte hjälpt. Tips någon?

• Svar på tråden 41 år och försöker bli gravid
  • Flisan41

Igår hade jag glad gubbe och då hade vi sex. Idag hade jag ingen glad gubbe så det har börjat sjunka. Är bara rädd att om ägget släpper idag och så är det försent i morgon kväll om vi har sex då.

• Nykär15
    Flisan41 skrev 2017-02-03 15:46:33 följande:

Igår hade jag glad gubbe och då hade vi sex. Idag hade jag ingen glad gubbe så det har börjat sjunka. Är bara rädd att om ägget släpper idag och så är det försent i morgon kväll om vi har sex då.

Det är dagarna inför äl som är viktigast, kan ta 30 min till nåt dygn för dem att simma upp och möta ägget.
  • Flisan41

Ja fast i min ålder får jag för mig att det måste till mer precision än så, för att maximera chansen menar jag. Och då är ju chansen bara 5 % ändå i min ålder. Men nu blev det inget igår iaf så får hoppas att det inte är för sent idag...

• preglady

Jag fick många olika tips när jag googlade. men använd ägglossningstest om du inte redan har gjort det, (har inte läst alla inlägg ;) ). Jag fick många tips och handlade från quicktest. 

Tänk bara på att söka vård så du inte väntar för länge, för det är so mdu säger att du har det kanske lite kämpigare än en 20 åring.

• Flisan41

Jo jag fick glad gubbe i torsdags och då hade vi sex. Sen vet man ju inte när ägget släpper efter det. Om det släpper.

• Nykär15
    Flisan41 skrev 2017-02-04 11:56:33 följande:

Ja fast i min ålder får jag för mig att det måste till mer precision än så, för att maximera chansen menar jag. Och då är ju chansen bara 5 % ändå i min ålder. Men nu blev det inget igår iaf så får hoppas att det inte är för sent idag...

Jo...är ju själv 40. Men fint AMH och mannen är ung, vi har dagligt sex. Procenten är högre än 5% om man har barn sen innan har min läkare sagt :)
  • Bullen2015
    Flisan41 skrev 2017-01-22 22:09:05 följande:

Jag tror tyvärr inte det blivit något för min del denna månad heller... tror det är mensen som är på g. Funderar på att testa bisolvon innan nästa äl. Jag ska hoppa över Pergo denna gång.

Har du kollat ditt TSH? Om inte gör det på en gång... Jag blev inte gravid på över ett år... Sen visade det sig att jag har sköldkötelsjukdom... Sex v efter jag sänkt mitt TSH med Levaxin blev jag gravid. Fick hjärtat en månad innan min 42 årsdag. ...
  • Flisan41

Min man har ju två sedan innan och jag ett så det var ju glädjande att höra. Vi brukar ha sex varannan dag ca. Jag har inte kollat sköldkörteln men jag tror inte det är något sådant, har inga såna symptom alls.

• Nykär15
    Bullen2015 skrev 2017-02-04 22:07:48 följande:

Har du kollat ditt TSH? Om inte gör det på en gång... Jag blev inte gravid på över ett år... Sen visade det sig att jag har sköldkötelsjukdom... Sex v efter jag sänkt mitt TSH med Levaxin blev jag gravid. Fick hjärtat en månad innan min 42 årsdag. ...

Upptäckte med i höstas på vår missfallsutredning att mitt TSH var förhöjt - men det sjunker långsamt, medicinerats sen december och tar tredje omgången prov på tisdag, hoppas det skett en förbättring nu...gick från 4,9 till 4 på första 4 veckorna, då dubblade de till 50 mg, nu har det gått 4 veckor till, ska ner under 2. Jag är 40 år.
Svar på tråden 41 år och försöker bli gravid