• Flisan41

41 år och försöker bli gravid

Hej! Jag är 41 och har en dotter som är 9. Har en ny man som har två barn sedan innan. Vill så gärna ha ett barn till men känner att tiden rinner ifrån mig! Har använt ägglossningstester ett bra tag, och fick glad gubbe två dagar senast och vi hade då sex både dagen innan, dagarna med glada gubbar och dagarna efter. Mensen kom idag.. Blir lika besviken varje gång. Jag vet att det är svårare i min ålder men jag tycker vi prickar in ÄL varje månad och ändå händer inget! Vi har försökt naturligt i 1 1/2 år. Med min dotter blev jag gravid på första försöket. Då var jag 33. Någon som känner igen sig? Jag kan tillägga att jag tjatat mig till två kurer med Pergotime trots att jag ägglossar på egen hand. Detta har dock inte hjälpt. Tips någon?

• Svar på tråden 41 år och försöker bli gravid
  • MammaPippi
    Hoppas in här, 40+. Letrozol dubbelbeh denna cykel, och precis haft ÄL. VUL CD 12 i fredags visade äggblåsa på 28mm!! Tror ändå att det tog 1-2 dygn till ÄL, i alla fall om man går på hur länge det tog innan magsmärtan försvann.. Ingen otrivelle denna gång. Hur stora blåsor brukar man ha innan ÄL? ngn som vet? Och slemhinnan - hur tjock ska den vara? 
    Bättre med eller utan otrivelle, någon som vet? 
  • Flisan41

Vad är anledningen till att du fått Letrozol utskrivet? Funderar på att försöka få det ist för Pergo, har hört att det ska vara mindre risk för flerbörd. Tyvärr vet jag inte hur tjock slemhinnan ska vara...

• annelie75

Hej. Fyller strax 42. Precis blivit gravid med hjälp av olika mediciner. Skall vi starta en hemlig fb grupp? Enklare att skriva o hjälpa o prata med varandra!

• Nykär15
    MammaPippi skrev 2017-01-23 10:45:16 följande:
    Hoppas in här, 40+. Letrozol dubbelbeh denna cykel, och precis haft ÄL. VUL CD 12 i fredags visade äggblåsa på 28mm!! Tror ändå att det tog 1-2 dygn till ÄL, i alla fall om man går på hur länge det tog innan magsmärtan försvann.. Ingen otrivelle denna gång. Hur stora blåsor brukar man ha innan ÄL? ngn som vet? Och slemhinnan - hur tjock ska den vara? 
    Bättre med eller utan otrivelle, någon som vet? 

Slemhinnan ska väl helst vara 10-14 mm vad jag förstått, men kan funka från 8 mm med. Viktigt den är treskiktat för att ta emot en graviditet. 

Jag får med dubbeldos Letrozol, ska göra UL på torsdag..väldigt nervös att det inte ska ha utvecklats några blåsor...detta är tredje gången för mig med dubbeldos, men första gången de kollar med UL. De gör inte det på rutin där jag går men krävde det nu. 

Jag är 40 år om några veckor. Två barn sen innan med annan man. Försökt i 13 månader nu, hade ett mf i mars förra året och ett sent MA i juli...

• MammaPippi

Pergo finns inte längre. Tog det dock i dec. Tydligen är de liknande men bra på olika sätt. För vissa funkar det ena och för andra den andra...Tycker att jag hade mindre biverkningar med Letrozol. Men den enda biv jag hade var värmevallningar vilket jag bara tyckte var skönt då jag annars är så frusen av mig Flört

Treskiktad slemhinna var det, Dr tyckte det så bra ut. 

• MammaPippi
    Flisan41 skrev 2017-01-23 19:29:29 följande:

Vad är anledningen till att du fått Letrozol utskrivet? Funderar på att försöka få det ist för Pergo, har hört att det ska vara mindre risk för flerbörd. Tyvärr vet jag inte hur tjock slemhinnan ska vara...

Pergo finn inte längre, eller i alla fall just nu.
    Fick det för att stimulera äggstockarna. Ingen PCOS, bara äldre. Flört
  • Nykär15
    MammaPippi skrev 2017-01-24 12:16:37 följande:

Pergo finns inte längre. Tog det dock i dec. Tydligen är de liknande men bra på olika sätt. För vissa funkar det ena och för andra den andra...Tycker att jag hade mindre biverkningar med Letrozol. Men den enda biv jag hade var värmevallningar vilket jag bara tyckte var skönt då jag annars är så frusen av mig Flört

Treskiktad slemhinna var det, Dr tyckte det så bra ut. 

Skönt det såg bra ut! Nu håller vi tummarna!
  • Miriam75

Jag fick mitt tredje barn I somras, trots över 40 och endast en fungerande äggledare. Jag testade att smörja med progesteronkräm mellan ägglossning och mens. Andra månaden jag smörjde blev jag gravid. Jag är övertygad att det var det som hjälpte mig att äntligen bli gravid. Jag hade förstås kollat upp att jag hade bra äggreserv och egen ägglossning innan. Skulle jag ge något tips så är det progesteronkräm.

Lycka till alla som försöker!

• Nykär15
    Miriam75 skrev 2017-01-24 12:45:42 följande:

Jag fick mitt tredje barn I somras, trots över 40 och endast en fungerande äggledare. Jag testade att smörja med progesteronkräm mellan ägglossning och mens. Andra månaden jag smörjde blev jag gravid. Jag är övertygad att det var det som hjälpte mig att äntligen bli gravid. Jag hade förstås kollat upp att jag hade bra äggreserv och egen ägglossning innan. Skulle jag ge något tips så är det progesteronkräm.

Lycka till alla som försöker!

Jag har testat det med och sist jag blev gravid smörjde jag. Men vårt MA berodde på mitt höga TSH och nu får jag hjälp med Levaxin. Jag får även Lutinus efter ÄL fram till mens (starkt progesteron) och inte har det hjälpt mig mer bli gravid...först måste TSH ner tror jag. Jag har med kollat äggreserven (AMH) som var bra. Det är ett bra tips. men samtidigt är krämen rätt så svag för att ha en riktigt bra effekt om man har stor progesteronbrist...då behöver man förmodligen Lutinus eller annat medicinskt. Sen är det ju bra med progesteron, för det kan man inte överdosera iaf. Men gäller att inte ta det för nära inpå ÄL då man istället kan hindra ägget släppa om man är för snabb. 
  • Flisan41

Letrozol skulle man kanske försöka få utskrivet då, eftersom jag har hört att biverkningarna ska vara färre. Och även om jag tror att jag ägglossar eftersom jag får utslag på äl-test och äl-känning kan det väl inte vara fel med lite stimulans, eller är det helt bortkastat? Är gärna med i en fb-grupp som någon föreslog!

Svar på tråden 41 år och försöker bli gravid