• Ise

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Jag har letat men inte sett att det finns någon BF tråd för oss som väntar smått i juli 2017? Och då speciellt för oss som bor i Stockholm och söderort.
    Tänker mig att det ska vara rätt "lokalt" för att det ska bli enkelt att eventuellt träffas för barnvagnspromenader och fikamys sen när bebisarna är ute :)

Någon mer som känner att de platsar i denna tråd? :) Välkomna isf!
    (om det redan finns en liknande tråd så hojta gärna till!)

• Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm
  • Sosozo

Hur man mår efter be isen kommit är ju svårt att förutspå.

Efter första förlossningen fick jag en rejäl förlossningsdepression. Dök rätt in i mörkret direkt efter förlossningen. Fattade ingenting. Fattade inte att jag överlevt (förlossningen alltså, en närardödenupplevelse tyckte jag). Fattade inte att det var mitt barn. Fattade inte hur jag kunde förväntas ta hand om det här barnet. Bebisen skrek konstant från att han kom ut till han blev 6 månader typ. Kolik. Total sömnbrist. Vi grät på nätterna ihop. Han hade ont i magen, jag i själen. Kunde inte ta till mig honom ordentligt förens jag slutade amma (som jag tyckte var superjobbigt).

Med andra barnet upplevde jag typ eufori när han kom! Skrek av glädje när de la honom på mitt bröst. Mådde jättebra och var glad och lycklig. Han var en nöjd och nyfiken bebis som sov bra. Jag och mannen var rutinerade och allt var lättare.

Så.. får se hur det blir med trean här!

• narie24
    Sosozo skrev 2017-04-27 21:35:05 följande:

Hur man mår efter be isen kommit är ju svårt att förutspå.

Efter första förlossningen fick jag en rejäl förlossningsdepression. Dök rätt in i mörkret direkt efter förlossningen. Fattade ingenting. Fattade inte att jag överlevt (förlossningen alltså, en närardödenupplevelse tyckte jag). Fattade inte att det var mitt barn. Fattade inte hur jag kunde förväntas ta hand om det här barnet. Bebisen skrek konstant från att han kom ut till han blev 6 månader typ. Kolik. Total sömnbrist. Vi grät på nätterna ihop. Han hade ont i magen, jag i själen. Kunde inte ta till mig honom ordentligt förens jag slutade amma (som jag tyckte var superjobbigt).

Med andra barnet upplevde jag typ eufori när han kom! Skrek av glädje när de la honom på mitt bröst. Mådde jättebra och var glad och lycklig. Han var en nöjd och nyfiken bebis som sov bra. Jag och mannen var rutinerade och allt var lättare.

Så.. får se hur det blir med trean här!

Nej precis, det går inte att förutspå. Det är väl det som är lite läskigt ????
  • Hmlan
    narie24 skrev 2017-04-27 15:57:34 följande:

Ja, kanske deltid blir aktuellt så småningom. Nu känner jag att jag inte orkar göra ett bra jobb. Speciellt efter lunch, helt slut i kroppen. Men det beror nog mkt på sömnen.

Efter andra barnet föddes var jag väldigt känslosam, grät mkt, fick panikkänslor, låg stressnivå. När jag slutade amma lugnade sig känslorna en hel del. Jag är väl rädd för att reagera likadant, speciellt nu när man ska räcka till för tre. Visst barnen är större nu, när jag gick andra var första 2,5 år. Nu är de ju 8 och 5,5 år och klarar mer själva.

Jag är rädd för att alla negativa känslor ska ta över. Jag vill njuta av det här lilla livet.

Sen är det ju det här med sömnbristen. Jag blir väldigt påverkad av att inte sova. Känns allt mer som att vi kommer behöva satsa på delamning med denna.

Oj, då förstår jag oron, hur länge höll det i sig? Var det amningshormoner eller "pressen" över amningen som var jobbigt? Att man blir låst liksom. Då låter det som att delamning är värt ett försök, men börjar man med flaska på en gång eller väntar man tills amningen kommit igång?

Vårt första barn fattade aldrig hur man skulle göra med flaska eller napp. Det gick inte ens att mata med sked eller kopp. Men jag trivdes med att amma och blir inte så påverkad av sömnbrist (men gravidtrötthet däremot...), dessutom sov hon rätt bra. Det blev bara problem när jag var sjuk och det inte kom någon mjölk, hon tuggade bara på flaskan, försökte inte ens haha. Men skulle vilja ha möjligheten denna gång vid behov.

Men jag tänker att man kan prata med och förklara för barn på 8 och 5,5. En 2,5-åring förstår ju inte på samma sätt om man inte orkar eller "kan just nu", och kräver mer passning. Så det är en fördel som du skriver
  • Hmlan
    Newbie84 skrev 2017-04-27 19:08:04 följande:

Hej alla, mår fortfarande illa och spyr men jobbar 75%. Tänkte köra på fram till förlossning för att tiden går snabbare så. Har börjat bli mer trött nu i v31 och har börjat få vad jag tror är foglossning.

Förra graviditeten mådde jag också skit men så fort jag fött och inte mådde illa längre så mådde jag väldigt bra. Tror det blir så denna gång också även om det blir stor omställning med en bebis igen.

Trodde vi hade mer kläder i 50-56 så behöver köpa till lite, men tänker att det kanske inte går åt så mkt med en sommarbebis? Behöver köpa Isofixbas till babyskyddet och en Bedside crib, myggnät och regnskydd till vagnen, skötväska och sen har vi nog det mesta hoppas jag. Ska nog köpa lite stora trosor att ha efter förlossningen och bebisapoteksgrejer.

Åh, mår också illa och kräks fortfarande, har börjat bli lite värre igen dessutom. Men är ovanligt glad trots illamående och konstant smärta, ingen oro eller något heller. Väldigt hormonell bara. Däremot nyfiken på vad det blir för bebis då första aldrig skrek samt sov bra. Första skriket måste ha varit vid 3 mån-vaccinet. En "normal" bebis kanske gör oss chockade. Men det tar vi då Båda har varit lugna i magen så förhoppningsvis håller det i sig även med denna haha.

Känner också att det kommer bli bättre efteråt. Man vet så klart aldrig men att bli sig själv och slippa ha svårt att röra sig och så kommer nog vara en lättnad.
  • Hmlan
    Ise skrev 2017-04-27 11:16:52 följande:

haha känner samma! Se ovan.

jag tänkte jobba juni ut ialf. 22 dagar innan bf. Sen hoppas att man inte går över tiden alltför mycket :) Men det är ju ändå sommar och semestertider då och skönt att vara ledig. Jag och min man ska vara långlediga tillsammans hela juli och augusti.

Ja juste, vad skönt! Vi har studerat båda två, jobbar nu men har inte "tjänat in" semester riktigt än. Men det känns skönt att storasyster blir hemma med oss av naturliga skäl, alltså semester för henne. Hade varit svårt att besluta om hon skulle få gå som vanligt eller vara hemma med oss, hade nog fått ångest oavsett
  • Sosozo

Jag har ett litet tips när det kommer till att flaskmata. Jag delammade andra sonen från start, vi körde flaska parallellt så att jag inte blev så bunden till amningen. Vi gjorde så att pappan tog hela ansvaret för flaskan till en början. Direkt vi kom hem från BB så satte han igång. Han hade lyssnat noga när barnmorskorna på BB instruerat mig om amningen och gjorde likadant. Såg till att ha lugn och ro, bra temperatur i rummet, tog av sig på överkroppen och myste lite med bebisen först, sen tog han flaskan och gjorde lika som med bröstvårtan. Retade överläppen. Det tog jättelång tid första gången. Men han gav inte upp. Och resultatet blev att bebben rätt snabbt började "leta mat" på honom med, picka med huvudet när han var hungrig. Så de två fick samma relation som jag och bebisen. Mycket skönt tyckte vi alla tre.

Sen funkar ju inte alla grejer för alla, så är det ju. Men ett litet tips iaf!

• Sosozo
    narie24 skrev 2017-04-28 05:52:07 följande:

Nej precis, det går inte att förutspå. Det är väl det som är lite läskigt ????

Verkligen. Men jag känner mig ganska positiv ändå. Har man varit med om att det är jobbigt så vet man ju iaf vad man ska se upp med och reagera på tänker jag.
  • narie24

För oss har det inte varit några problem att introducera flaska med de tidigare barnen. Pappan har tagit den biten till en början. Sen när jag skulle fasa ut amningen funkade det bra även för mig. Dessvärre så började tvåan rata bröstet relativt snabbt när vi hade börjat med flaska. Han hade inte tålamod till att invänta utdrivningsreflexen, då blev jag stressad och det blev en ond cirkel. Kämpade ett tag men sen gav vi upp och det blev enbart flaska.

Sen kan det ju bli så att trean totalt vägrar flaska.

• narie24
    Hmlan skrev 2017-04-28 08:47:50 följande:

Oj, då förstår jag oron, hur länge höll det i sig? Var det amningshormoner eller "pressen" över amningen som var jobbigt? Att man blir låst liksom. Då låter det som att delamning är värt ett försök, men börjar man med flaska på en gång eller väntar man tills amningen kommit igång?

Vårt första barn fattade aldrig hur man skulle göra med flaska eller napp. Det gick inte ens att mata med sked eller kopp. Men jag trivdes med att amma och blir inte så påverkad av sömnbrist (men gravidtrötthet däremot...), dessutom sov hon rätt bra. Det blev bara problem när jag var sjuk och det inte kom någon mjölk, hon tuggade bara på flaskan, försökte inte ens haha. Men skulle vilja ha möjligheten denna gång vid behov.

Men jag tänker att man kan prata med och förklara för barn på 8 och 5,5. En 2,5-åring förstår ju inte på samma sätt om man inte orkar eller "kan just nu", och kräver mer passning. Så det är en fördel som du skriver

Det var tuffast de fyra första månaderna. Tyckte att psyket blev lite stadigare när jag slutade amma. Jag är en sån som reagerar mkt på hormonförändringar dessvärre.

Ngn mer som har mkt värk i bäcken och rygg? Idag jobbade jag i barngrupp 7.30-16.30 och min kropp strejkar totalt nu. Så ont i höfter, bäcken och svanken är så öm. Det gör tom ont vid beröring. Börjar inse att det kanske inte håller med så långa dagar längre. Det är tur att de flesta andra em har jag möten och dylikt så jag kan sitta ner. Undrar om man kan korta ner sin arbetstid bara de dagarna som är extra krävande?
  • Hmlan

Det låter vettigt Sosozo, får kanske prova det. Vi provade med ersättning och välling den gången jag inte kunde amma och stackarn fick kväljningar haha. Men med bröstmjölk kanske det går bättre. Fattade inte att man behövde jobba med det och träna med flaskan, trodde barn bara förstod. Är däremot också rädd att bebisen ratar bröstet, men får känna av hur vi vill göra när det kommer. Är ju så svårt att föreställa sig nu tycker jag.

Narie, om du och din chef kommer överens om att pussla på det sättet borde det väl inte vara några problem? Jag har också fruktansvärt ont tyvärr, känns lite galet att tänka att det ändå är ett par månader kvar, hur ska det gå?

Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm