narie24 skrev 2017-04-27 15:57:34 följande:
Ja, kanske deltid blir aktuellt så småningom. Nu känner jag att jag inte orkar göra ett bra jobb. Speciellt efter lunch, helt slut i kroppen. Men det beror nog mkt på sömnen.
Efter andra barnet föddes var jag väldigt känslosam, grät mkt, fick panikkänslor, låg stressnivå. När jag slutade amma lugnade sig känslorna en hel del. Jag är väl rädd för att reagera likadant, speciellt nu när man ska räcka till för tre. Visst barnen är större nu, när jag gick andra var första 2,5 år. Nu är de ju 8 och 5,5 år och klarar mer själva.
Jag är rädd för att alla negativa känslor ska ta över. Jag vill njuta av det här lilla livet.
Sen är det ju det här med sömnbristen. Jag blir väldigt påverkad av att inte sova. Känns allt mer som att vi kommer behöva satsa på delamning med denna.
Oj, då förstår jag oron, hur länge höll det i sig? Var det amningshormoner eller "pressen" över amningen som var jobbigt? Att man blir låst liksom. Då låter det som att delamning är värt ett försök, men börjar man med flaska på en gång eller väntar man tills amningen kommit igång?
Vårt första barn fattade aldrig hur man skulle göra med flaska eller napp. Det gick inte ens att mata med sked eller kopp. Men jag trivdes med att amma och blir inte så påverkad av sömnbrist (men gravidtrötthet däremot...), dessutom sov hon rätt bra. Det blev bara problem när jag var sjuk och det inte kom någon mjölk, hon tuggade bara på flaskan, försökte inte ens haha. Men skulle vilja ha möjligheten denna gång vid behov.
Men jag tänker att man kan prata med och förklara för barn på 8 och 5,5. En 2,5-åring förstår ju inte på samma sätt om man inte orkar eller "kan just nu", och kräver mer passning. Så det är en fördel som du skriver