• JCW81

ivf 2017

Hej!

Är det ngn mer som tror sig påbörja ivf i början av 2017 och som vill följas åt? Vi ska ha ett möte med vår ivf-klinik i början av dec och sen lutar det åt ivf... Kram

• Svar på tråden ivf 2017
  • PetiteCherie
    Kv89 skrev 2017-04-03 15:48:37 följande:

Hej, jag hoppar in här! Jag och min sambo ska v15 på första mötet på ivf kliniken i Umeå. Kommer att ha mens 7 dagar innan det. Som jag förstår är det försent att börja under den cykeln isåfall, eller har jag fel? Hoppas på att få börja i maj isåfall. Jag har endometrios och man anser att det är den primära orsaken till vår barnlöshet iomed att man inte hittat någon annan orsak. Vi är båda 27 år gamla.

Jag undrar om det finns nån generell regel i om man får det långa eller korta protokollet? Vad är det som avgör det?

Och när brukar äggplocket ske i cykeln? Är det när man vanligtvis har sin ägglossning eller är det helt oberoende av det? Brukar ha ägglossning på dag 12-14. Försöker alltså att räkna ut när äggplocket kan tänkas bli för oss om mensens första dag är 3e maj och man börjar med behandlingen då? Nån som kan hjälpa mig med det? Förstår att det är beroende på vilket typ av protokoll man gör men ni är ju säkert flera som gjort olika som kan ge mig ett svar på dessa frågor?

Hej! Stämmer nog bra att det är för sent med den menscykeln , då får ni börja på den som kommer efter den lycka till!

Man böjar med sprutorna 2a eller 3e mensdagen. Om vi leker med tanken att du får korta protokollet så bör det bli ägg plock för dig någonstans mellan 10-14e sprutdagen! Vilket ju faktiskt är ungefär vid vanligt ägglossning :)
  • U Bet I Am
    LottaU skrev 2017-04-07 05:28:44 följande:

Hej, är på rd4 nu och har extremt rikliga och vattniga flytningar. Alltså, det är som att det rinner ibland. (Ursäkta för TMI). Detta tillsammans med en väldigt svag mensvärk-liknande känsla över livmoder/äggstockar.

Är det någon fler som har / har haft dessa vattniga flytningar? Har ni plussat eller testat negativt efter det?

Jag kan inte svara på resultatet då jag skälv är på rd8.

Men har och har haft precis samma symptom.
  • Jessa01
    Kv89 skrev 2017-04-06 20:40:50 följande:

Okej! Men hur funkar det där med syskonförsök egentligen. Vårt första barn kommer ju bli till via ivf (om inget mirakel sker) hur funkar det då när vi vill ha ett syskon? Måste vi försöka i ytterligare 1 år innan vi får börja söka hjälp igen? Eller kan/ska man höra av sig till ivf kliniken direkt? Eller vänder man sig till gynmottagningen på hemmaplan? Har tänkt på det där men känner lite att jag ska väll inte börja fundera på syskon innan vi ens fått till vårt första.

Måste man betala för ivf vid syskonbesök även då man fick första med hjälp av ivf? Hoppas någon av alla er kan ge mig nått svar på det här även fast det inte är aktuellt för mig just nu då jag först och främst är evigt tacksam ifall jag i överhuvudtaget blir gravid med första.

Vi gör syskonförsök på privat klinik nu. Med vårt första barn lyckades vi att bli gravida naturligt (efter flera års försök och vi hade satt IVF start när jag plussade). Även nu när jag har lågt amh  och inte så bra chanser måste vi ändå gå privat.
    När i tiden ni kan kontakta privat klinik för syskonförsök vet jag inte. Vår son är tre år nu och vi har försökt själv ett bra tag.

Lycka till med första :)
  • mylittleponny
    Kv89 skrev 2017-04-06 20:40:50 följande:

Okej! Men hur funkar det där med syskonförsök egentligen. Vårt första barn kommer ju bli till via ivf (om inget mirakel sker) hur funkar det då när vi vill ha ett syskon? Måste vi försöka i ytterligare 1 år innan vi får börja söka hjälp igen? Eller kan/ska man höra av sig till ivf kliniken direkt? Eller vänder man sig till gynmottagningen på hemmaplan? Har tänkt på det där men känner lite att jag ska väll inte börja fundera på syskon innan vi ens fått till vårt första.

Måste man betala för ivf vid syskonbesök även då man fick första med hjälp av ivf? Hoppas någon av alla er kan ge mig nått svar på det här även fast det inte är aktuellt för mig just nu då jag först och främst är evigt tacksam ifall jag i överhuvudtaget blir gravid med första.

Beror nog på skäl till varför ni gjorde ivf från början. tex pco, få spermier, få ägg, ålder eller liknande. Då är det bara vända sig direkt till ivf kliniken på en gång.

• LottaU
    U Bet I Am skrev 2017-04-07 09:38:39 följande:
    Jag kan inte svara på resultatet då jag skälv är på rd8.

Men har och har haft precis samma symptom.
    Åh, den som väntar får se. :)
    När har du testdag? Jag har den 21:a. En hel eeevighet bort.:D
  • U Bet I Am
    LottaU skrev 2017-04-07 15:32:44 följande:

Åh, den som väntar får se. :)

När har du testdag? Jag har den 21:a. En hel eeevighet bort.:D

Har testdag den18 (om mensen inte hunnit komma då). Känner tyvärr inget alls. :(
  • honeybunch
    smurfen 11 skrev 2017-04-05 08:51:06 följande:
    Hej!
    Är med i andra trådar men såg ditt inlägg. Jag tar också Synarela, men på fjärde dagen. Vaknade igår natt av vallningar och var dyblöt, antar det är en biverkning av sprayen.  Men till din fråga, det står i bipacksedeln att " det har rapporterats att några användare fått illamående och kräkningar" Men det verkar vara om du fått dina äggstockar överstimulerade. Du kanske har ringt din klinik och kollat redan ? Det verkar inte tillhöra de vanligare biverkningarna. Har du kollat om det finns möjlighet du är gravid?
    Jag var på sprutinformation tidigare i veckan med en sjuksköterska och när jag berättade om mitt illamående och kväljningar blev hon så osäker så hon hämtade en läkare. "Står du inte ut? Vill du avbryta behandlingen?" frågade han. Klart att jag står ut, ville bara kolla om det är normalt. Fick inget svar på om det är normalt egentligen, men nu vet de om det i alla fall. Läkaren sa även att fördelen med nedregleringen är att det kan resultera i ett lite högre äggantal senare. Jag vet inte varför det skulle vara så, men jag får väl försöka fokusera på det positiva!

Jag kan omöjligt vara gravid. Mår så dåligt och är så nedstämd av synarelan att jag och min sambo inte lever så "kärleksfullt" just nu.
  • smurfen 11
    honeybunch skrev 2017-04-09 11:21:45 följande:
    Jag var på sprutinformation tidigare i veckan med en sjuksköterska och när jag berättade om mitt illamående och kväljningar blev hon så osäker så hon hämtade en läkare. "Står du inte ut? Vill du avbryta behandlingen?" frågade han. Klart att jag står ut, ville bara kolla om det är normalt. Fick inget svar på om det är normalt egentligen, men nu vet de om det i alla fall. Läkaren sa även att fördelen med nedregleringen är att det kan resultera i ett lite högre äggantal senare. Jag vet inte varför det skulle vara så, men jag får väl försöka fokusera på det positiva!

Jag kan omöjligt vara gravid. Mår så dåligt och är så nedstämd av synarelan att jag och min sambo inte lever så "kärleksfullt" just nu.
    Jo visst är det så att man står ut, man vet ju det är tillfälligt, och förhoppningsvis för ett gott syfte! Bara man kan fungera någorlunda normalt så. Jag blev illamående igår, antar det är pga  Synarelan. Inne på dag 8.

Så nu är du nedreglerad då, och fick börja med sprutor? Vad kommer du ta?

Också hört det kan bli lite fler ägg på detta. Det hoppas jag, för läkaren trodde inte på så många ägg, kanske därför jag fick detta protokoll.  Dessutom har jag testat korta med bara sprutor, det gav typ två ägg och inget äggplok.

Jag har inte fått nån mens nu, fick du mens under sprayningen?
  • pimpim78
    U Bet I Am skrev 2017-04-07 23:14:38 följande:
    Har testdag den18 (om mensen inte hunnit komma då). Känner tyvärr inget alls. :(
    Jag har tjuvtestat i dag och fick ett starkt plus !!!! Känner inte heller några symtom alls förutom lite spända bröst. Håller alla tummar jag kan för dig, kram
  • U Bet I Am
    pimpim78 skrev 2017-04-09 19:26:43 följande:

Jag har tjuvtestat i dag och fick ett starkt plus !!!! Känner inte heller några symtom alls förutom lite spända bröst. Håller alla tummar jag kan för dig, kram

Men oj så fantastiskt roligt! Massor av grattis! <3

Vilken dag tog du testet på? Går själv in på RD 11 imorgon och funderar på att tjuvtesta. Har eg testdag den 18. Tror du det går se från dag 11? En del verkar ha testat då. Men så sjukt orolig att få ett minus. Mår illa av tanken. ;(
Svar på tråden ivf 2017