• Ensam och arg ( snart )

D Trump :( The end..

Hej! Mitt liv har raseras en hel del idag. Denna dag är att komma ihåg för nu är det verkliga händer! Vi kommer inte överleva denna nya president! Han kommer döda oss alla så en sjukskriven eller dylikt är att rekommendera, för att tillbringa tid tillsammans med familjen. Idag kommer världen förändrats drastiskt och det gäller att hålla sig i liv. Vi kanske inte får de värsta just detta år men nästa år kommer att bli dramatiskt. Önskade att man föds tidigare och slippa detta!! Nu får man stå sig fast med detta och kommer vi att klara detta. Någon som vill reflektera och diskutera om detta!! :( vill inte att mina barn lära sig att vara som honom. Nu kommer barnen lära sig ett beteende som honom och det är okej!! Tackar för mitt liv det var kul så länge det varade.... Rip

• Svar på tråden D Trump :( The end..
  • Gina43
    Tow2Mater skrev 2016-11-10 22:30:22 följande:

Ge gärna exempel på vad dina vänner ogillar?

Skjutningar kommer att ske iallafall oavsett, med redan befintliga vapen eller/och olagliga vapen, eller andra vapen (har du inte en tryck-kokare själv?).

Det är den långsiktiga maktbalansen i Supreme Court i stort som de oroar sig över, inte enskilda frågor. Det spänner över hela registret av dagsaktuella frågor: hantering av rasism, aborträtt, immigration, hbtq m m. De är oroade och funderar väl nu på att bli ex-amerikaner. Om det verkligen blir så illa återstår väl att se.

Sannolikheten för skjutningar bör för övrigt vara högre om det är lätt att komma över vapen än om det inte är det? Jag ser inte direkt kopplingen mellan en tryck-kokare och ett gevär. Man lär inte kunna åstadkomma en massaker med en tryck-kokare

(Men nu måste jag erkänna mig besegrad för kvällen av en mycket kelsjuk katt)
  • Kirenaj68
    Gina43 skrev 2016-11-10 22:31:01 följande:
    Nej, vi har INTE sett effekterna av Brexit än eftersom vi inte vet hur Brexit blir. Det vi har sett är ett mandat från folket att ansöka om utträde och att inleda Brexit.

De jag kallar dumma är de som inte gör kopplingen osäkerhet = ökad oro i världen (och inte i den bemärkelsen som du nämner). Det är en mycket enkel slutsats och den behöver man inte vara påläst för att göra. Och ja, med en så oerfaren skrikhals som dokustjärnan Trump vid rodret så är läget osäkert.

De som röstat på Trump är de som sett Trump på dokusåpan där han i åratal framställts som en lyckad och handlingskraftig affärsmagnat. I realiteten är det image som han levt på och i stort vunnit valet på, i en tid där många blivit desperata efter förändring. Men det är inte konstigt att USA är sargat - det tar tid att återhämta sig från finanskris och de har ju rätt många problem i landet i övrigt där folk vill sätta sin tilltro till "en stark handlingskraftig ledare" som ska skrida till verket.
    De vanliga knegarna i Staterna hade det bra knapert redan innan finanskrisen och  den förvärrade den. Reallönerna har varit i stort sett legat stilla i över 20 år samtidigt som allt har blivit dyrare. Något socialt skyddsnät a la Sverige finns inte och någon anställningstrygghet finns inte likaså. Listan kan göras lång. Det går inte att behandla folk som skit hur länge som helst utan att de till slut slår tillbaka när de får chansen. Utgången av detta presidentval är resultatet av marginaliseringen av arbetarklassen och de utslagna. Hade inte funnits en chans att Trump hade blivit president annars. Finns all anledning till självransakan inom etablissemanget. 
  • Tow2Mater
    Gina43 skrev 2016-11-10 23:00:45 följande:
    Det är den långsiktiga maktbalansen i Supreme Court i stort som de oroar sig över, inte enskilda frågor. Det spänner över hela registret av dagsaktuella frågor: hantering av rasism, aborträtt, immigration, hbtq m m. De är oroade och funderar väl nu på att bli ex-amerikaner. Om det verkligen blir så illa återstår väl att se.
    Och många såg just den anledningen som den främsta att rösta just Trump, speciellt vad avser rätten att ha vapen. :) 

(Men använd inte ordet immigration i det här ammanhanget, det handlar ju om illegalt och kriminellt beteende, inte legal immigration eller flyktingar.)
  • Moderno
    Gina43 skrev 2016-11-10 21:58:58 följande:

Det går väl längre än så inom common law? Domarens värderingar speglas mycket i rättstillämpningen och får stora konsekvenser för hur lagar och regler kan slå på ett sätt som gemene man här kanske inte är så bekanta med (där vi ju har civil law och där domstolen i stort är bunden till lagstiftningen i större utsträckning). I stort känns systemet förlegat. Men ja, för mina amerikanska vänner är utnämningarna något mycket bekymmersamt.

Sedan tycker jag inte att det är okej att raljera om "folks oanvända vapen" när USA uppenbarligen har problem med masskjutningar till följd av att det är för lätt att komma över vapen. Abortlagarna - tja, ska vi gå bakåt i utvecklingen menar du?

Det är ju i och för sig det som de konservativa domarna har försökt ändra på, dvs att verka för att makten flyttas närmare medborgarna och bort från domarna (även bort från domarna i supreme court själva i många frågor). En företrädare (sannolikt den mest kände) för originalist-skolan var ju den nyligen bortgågne Justice Scalia. Han menade att de flesta frågor bör avgöras genom lagstiftning som fattas på delstatsnivå (alternativt att man ändrar konstitutionen genom ett tillägg). Problemet är dock, vilket han naturligtvis var medveten om, att det är mycket svårare att ändra något än att bevara status quo genom den politiska processen (det finns en inbygd konservatism i lagstiftningsprocessen).

Trump har presenterat en lista med 11 namn på tänkbara domare till supreme court. Bland dessa fanns några namn som var oroväckande (för att inte tala om hans "skämt"(?) om att nominera sin egen syster, som tydligen är en circut domare). Jag skulle också kunna tänka mig att det finns vissa som åtminstone för närvarande skulle tveka på att vara den domare som är utnämnd av Trump, även om det kan ändras med tiden, vilket minskar kretsen av lämpliga kandidater. Det kan också tilläggas att Justice Ginsburg är över åttio år och kan tänkas avgå under Trumps mandatperiod vilket kan leda till ytterligare konservatism (tror det är 50/50 idag mellan libera och konservativa domare).

Med allt detta ville jag bara peka på att det inte i sig behöver vara dåligt med konservativa domare, bara de har respekt för systemet och är opartiska samt naturligtvis juridiskt-tekniskt skickliga, men att en alltför stor övervikt åt något politiskt håll nog inte är bra.
  • Dr Nail
    Konservativ skrev 2016-11-10 18:10:15 följande:

Nej. Men i ditt inlägg uttryckte du ett hat och förakt mot 300 miljoner människor.Och detta hat är precis lika illa som rasisternas. Så om det är rasism eller inte är tämligen likgiltigt. Du ägnade dig åt näthat.

300 miljoner? Det är väl inte så många. Att 300 miljoner kan orsaka så mycket lidande åt resten av befolkningen...helt otroligt. Tack, nu hatar jag ännu hårdare.
  • Världsmedborgare
    Elienne97 skrev 2016-11-10 19:42:39 följande:
    En sak som är otroligt märklig är hur Trump och co lyckas ljuga så extremt mycket utan att det ifrågasätts. Jag tänker inte bara på de uppenbara lögnerna, utan också tex att han framställer sig själv som någon som lyckats med "The american Dream". Detta är ju helt felaktigt. Trump föddes med guldsked i mun, hans familj var miljonärer och han gick på dyra privatskolor. Sedan "lyckades" han schabbla bort mycket av de pengarna genom att han inte var så bra som han trodde på det där med fastigheter. Genom att svina sig fram i dokusåpor lyckades han tjäna ihop pengarna igen-  men betalade ingen skatt.

Hillary däremot, är den som verkligen kämpat hela sitt liv för att komma dit hon är idag. Hon har kämpat  och jobbat sig upp, kom inte alls från en så rik familj som Trump och hon har haft det väldigt tufft i rampljuset med bla sin mans otrohetsaffärer och förlusten i det förra valet. Hon kan om någon symbolisera The American Dream.

Hur kan Trump stå och säga att "Detta var historiskt"? Det var ju inte alls historiskt på något sätt, förutom i negativ mening. Det vore historiskt om USA fått sin första kvinnliga president, men nu blev det inte så. Trump lyckas lura en hel värld - eller ja, stor del av USA i alla fall.

Hur kan fattiga Amerikaner tro på det Trump säger, hur kan de identifiera sig med honom? Han är ju inte alls som dem, kommer från en rik bakgrund och har levt ett liv så långt bort från arbetarklassen som man kan komma. Dessa personer som lyssnar på honom måste vara extremt lättlurade.

Och så har vi ju detta med "the womens dilemma". Först säger folk "nej, kvinnor kan inte vara president, hur skulle det se ut, de vet ju ingenting om det! De kan ju inget om politik, det är bara män som kan". Sedan, när det kommer en otroligt kompetent kvinna som förmodligen har mer erfarenhet än någon annan, har både varit first lady, utrikesminister samt engagerat sig i politik i hela sitt liv. Ja, då låter det "Nej, hon har för mycket erfarenhet, hon är del av etablissemanget, hon är för mycket politiker och kan för mycket om politik"  Ett glastak gjort av stål...

Donald Trump är, vid 70 års ålder, helt oerfaren vad gäller att jobba inom politiken. Visst, det är aldrig för sent att lära sig något, men... det är definitivt inte någon fördel. Däremot har Trump lurat många genom att skandera att han är emot etablissemanget. Det är han ju inte, han är ju en stor del av etablissemanget själv, och tar säkert för givet att alla hans barn i tur och ordning också ska bli presidenter. Och då är det nog defenitivt inte någon nackdel att vara del av etablissemanget, nej då kommer han att säga att det är så bra att de har erfarenhet av detta, haft en pappa som varit president och därför är otroligt lämpade. Han vänder kappan efter vinden så att han hela tiden ska få fördelar själv. För att kunna checka av på sin "to do-list": "Bli president för USA"
    Populister vare sig det är de som driver partiet eller dess anhängare, så bryr dom sig inte i vad som är sant eller lögn.
    Dom vill bara höra att dom har "rätt", så ju fler lögner som bekräftar dom, desto mer kommer dom att älska sin ledare.
    En av popöulismens hörnstenar är just lögnen, och att aldrig aldrig nånsin erkänna att dom ljuger.
    Skulle dom erkänna nån av sina lögner, då skulle snabbt deras anhängare lämna, för då känner dom sig svikna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Det var ca 120 miljoner som röstade, av dom fick Trump ca 59,75 miljoner röster och H Clinton ca 60,25 miljoner, nåt sån´t, utan att påstå att det är exakt antal.., bara som en upplysning.

Ang mitt inlägg #55, så vill jag påminna om det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ny_demokrati
    Ja, ifall nån skulle få för sig att ifrågasätta mig och mina påståenden, men ni är säkert så pålästa att ni bara nickar instämmande.

I går kväll och inatt har jag försökt få nån ordning på vad och hur Trump ska få igenom sin politik, vad man säger och tror om den, och hur stämningen i USA verkligen är (lite trött nu )

Att ingen tror på Trumps vallöften ska kunna genomföras, det står klart, man tror istället att det kommer det mesta kommer attkompromissas bort, och att det slutar med vanlig gammaldags, och välkänd republikansk politik.
    Så nån bestående välståndsökning för de sämst lottade blir det inte tal om, tvärtom, klyftorna kommer att öka.

Hur det låter bland amerikanarna så tycks det finnas tre varianter, kanske fler men dom har jag i så fall missat.
    Först, de närmaste och mest trogna Trump-anhängarna dom fortsätter i samma spår som under valrörelsen, svara inte på frågor utan talar bara om hur bra Trump är och att han formligen bara väntar på att få ösa sin kärlek över alla människor, oavsett vilka dom är.

Den andra gruppen är den vanliga mer sansade gruppen republikaner.
    Att sammanfatta dom kan göras med ord som ängsliga, rädda, obekväma och dom har väldigt svårt för att hitta ord som inte blir negativa mot Trump som person.

Den 3:e gruppen är Trump:.s motståndare, och är det nån som tror på försoning och att ge Trump en chans, så glöm det.
    Just nu (kan förstås ändras längre fram) så är det enbart hat, ilska och avsky som väller fram.
    Man talar om våld, protester, demostrationer och en massa annat som inte finns det minsta tecken på försoning. i.
    Vi i Sverige skulle troligen kalla det för upprorsstämning, men jag tror man kommer att vara långt mer noga och försiktig med ordvalet i USA, just för att inte trigga igång nåt riktigt våldsamt.

Nu har det förstås redan blivit vad man kallar ett upplopp i Orlando, om det sprider sig återstår att se, men risken är att de fredliga demostrationer som nu sker över hela USA, urartar i rena kravaller, sån´t har hänt förr i USA.

Tyvärr är Trump än en gång med sina tokerier på Twitter.., tror det var Twitter, och skyller allt på media och yrkesdemonstranter, alltså demostrationerna och protesterna, vilket har fått många att gå i taket, som kallar det ansvarslöst och farligt.

Till sist, ang försoning.
    Ku Klux Klan ska genomföra en segermarsch i North Carolina för att fira Trump:s seger.., nån som tror det kommer att bidra till försoning och att ge Trump en ärlig chans., inte jag iaf.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Konservativ
    Världsmedborgare skrev 2016-11-10 19:19:50 följande:
    Skulle det på nåt vis rättfärdiga att Trump lånar ännu mer, hur menar du då?

Nej det är inte under Obamas tid som klyftorna ökat, det började långt tidigare, men har tyvärr fortsatt under Obamas tid, och kommer att fortsätta än värre under Trumps tid.., iaf om han tänker genomföra allt på det sätt han verkar vilja göra.

Detsamma kan tyvärr även sägas om Sverige, nåt som hade kunnat brytas om M fortsatt i Reinfäldts fotspår, men nu har man återgått till föråldrad politik, precis den som nu lett till att Trump valts till president.

Alliansen verkar minst sagt oändligt trötta och idélösa, och visar inte upp minsta försök till en egen politik.
    Dom verkar gräva i gamla lådor efter att ha nåt alls att prata om, så man kan ju undra om dom helt gett upp.
    Trump har inte lånat något ännu. Han är inte president just nu. Vad jag menade var att han har pratat ganska mycket om hur förödande det är med denna enorma statsskulden. Därför har han bundit upp sig hårt för att inte öka den utan tvärtom minska den. 
  • Konservativ
    Ewald01 skrev 2016-11-10 19:56:32 följande:

Sannolikheten att det blir ngt krig i världen inom de närmaste aren ökar väl nu ....

Fullständigt horribelt uttalande. Med Obama/Clinton har det inte varit fred precis.
  • Konservativ
    Världsmedborgare skrev 2016-11-11 07:51:04 följande:

Det var ca 120 miljoner som röstade, av dom fick Trump ca 59,75 miljoner röster och H Clinton ca 60,25 miljoner, nåt sån´t, utan att påstå att det är exakt antal.., bara som en upplysning.

Ang mitt inlägg #55, så vill jag påminna om det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ny_demokrati
    Ja, ifall nån skulle få för sig att ifrågasätta mig och mina påståenden, men ni är säkert så pålästa att ni bara nickar instämmande.

I går kväll och inatt har jag försökt få nån ordning på vad och hur Trump ska få igenom sin politik, vad man säger och tror om den, och hur stämningen i USA verkligen är (lite trött nu )

Att ingen tror på Trumps vallöften ska kunna genomföras, det står klart, man tror istället att det kommer det mesta kommer attkompromissas bort, och att det slutar med vanlig gammaldags, och välkänd republikansk politik.
    Så nån bestående välståndsökning för de sämst lottade blir det inte tal om, tvärtom, klyftorna kommer att öka.

Hur det låter bland amerikanarna så tycks det finnas tre varianter, kanske fler men dom har jag i så fall missat.
    Först, de närmaste och mest trogna Trump-anhängarna dom fortsätter i samma spår som under valrörelsen, svara inte på frågor utan talar bara om hur bra Trump är och att han formligen bara väntar på att få ösa sin kärlek över alla människor, oavsett vilka dom är.

Den andra gruppen är den vanliga mer sansade gruppen republikaner.
    Att sammanfatta dom kan göras med ord som ängsliga, rädda, obekväma och dom har väldigt svårt för att hitta ord som inte blir negativa mot Trump som person.

Den 3:e gruppen är Trump:.s motståndare, och är det nån som tror på försoning och att ge Trump en chans, så glöm det.
    Just nu (kan förstås ändras längre fram) så är det enbart hat, ilska och avsky som väller fram.
    Man talar om våld, protester, demostrationer och en massa annat som inte finns det minsta tecken på försoning. i.
    Vi i Sverige skulle troligen kalla det för upprorsstämning, men jag tror man kommer att vara långt mer noga och försiktig med ordvalet i USA, just för att inte trigga igång nåt riktigt våldsamt.

Nu har det förstås redan blivit vad man kallar ett upplopp i Orlando, om det sprider sig återstår att se, men risken är att de fredliga demostrationer som nu sker över hela USA, urartar i rena kravaller, sån´t har hänt förr i USA.

Tyvärr är Trump än en gång med sina tokerier på Twitter.., tror det var Twitter, och skyller allt på media och yrkesdemonstranter, alltså demostrationerna och protesterna, vilket har fått många att gå i taket, som kallar det ansvarslöst och farligt.

Till sist, ang försoning.
    Ku Klux Klan ska genomföra en segermarsch i North Carolina för att fira Trump:s seger.., nån som tror det kommer att bidra till försoning och att ge Trump en ärlig chans., inte jag iaf.

Stenkastarvänstern fortsätter sina kommunistiska, fascistiska antidemokratiska aktiviteter. Precis som i valrörelsen.
Svar på tråden D Trump :( The end..