• Ensam och arg ( snart )

D Trump :( The end..

Hej! Mitt liv har raseras en hel del idag. Denna dag är att komma ihåg för nu är det verkliga händer! Vi kommer inte överleva denna nya president! Han kommer döda oss alla så en sjukskriven eller dylikt är att rekommendera, för att tillbringa tid tillsammans med familjen. Idag kommer världen förändrats drastiskt och det gäller att hålla sig i liv. Vi kanske inte får de värsta just detta år men nästa år kommer att bli dramatiskt. Önskade att man föds tidigare och slippa detta!! Nu får man stå sig fast med detta och kommer vi att klara detta. Någon som vill reflektera och diskutera om detta!! :( vill inte att mina barn lära sig att vara som honom. Nu kommer barnen lära sig ett beteende som honom och det är okej!! Tackar för mitt liv det var kul så länge det varade.... Rip

• Svar på tråden D Trump :( The end..
  • Anton Chigurh
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 08:28:24 följande:
    O ja, jag/vi trivdes alldeles utmärkt, och jag värderar högt möjligheten att fritt kunna välja, var jag för tillfället trivs med att leva.

Så avskaffa alla landsgränser, dom är ändå bara till för att makthavare ska kunna leva i lyx och överflöd, och hålla undersåtar som dig på mattan och att lyda sin ledare, ser faktiskt lite önskan att du ska få bli vit undergiven slav, över dig. smile1.gif
    Jag har en kompis som jobbar med telekommunikation, hyfsat högt upp i hierarkin, och han vistades tidigare i olika länder på den afrikanska kontinenten, och visst, nu hade han förvisso en del privilegier som varandes chef av litta högre dignitet, men han trivdes inte med klimatet, och då menar jag inte temperatur, mängden vattenånga i atmosfären (aka luftfuktighet) o likn, men det tror, eller hoppas jag åtminstone, att du begriper, och det han såg med egna ögon av kvinnoförtryck och det bemötande han och hans (i detta fall svenska kollegor och medarbetare), det lämnade en hel del å önska. 

Nu är detta iofs över 10 år sen så hur det är nu, det vet jag inte, och mina uppgifter här är ju andrahandsuppgifter - med allt vad det innebär - men icke desto mindre, VMB, så är det inte "guld och gröna skogar" vad gäller "omvänd" rasism utomlands. Vilket jag tycker mig läsa i dina inlägg. Vita, eller grisrosa, mänskor ses inte med blida ögon överallt. 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Världsmedborgare
    FrozenDream skrev 2016-11-12 09:13:21 följande:
    Javisst kan man välja att förenkla det till hat och hudfärg. Det är inte alla som har förmågan att se världen i mer än svartvitt. Det är mycket enklare att klistra sin egen världsbild på andra människor än att försöka förstå det mer komplexa i att människor är olika.
    Clinton är god och Trump är ond. Ja det blir enkelt och bra så slipper man bekymra sig mer om saken än att kasta okvädingsord efter de som inte håller med.

En tyst revolution verkar på gång ute i världen. Istället för att försöka förstå VARFÖR från DERAS synhåll, inte vad man själv tycker sig veta, så kastas det nedsättande ord hej vilt på de som röstar för förändring. 

Tyskland går till val snart. Frankrike också. Två länder där missnöjet växer bland väljarna.
    Jag har aldrig haft nåt till övers för H Clinton, så inkludera inte mig i det.

Och du menar väl inte på allvar att du tror det ska komma nåt gott ur att rösta fram missnöjespartierna?
    I så fall får du nog plugga historia och sen i nutid titta på vad det lett till i Ryssland, Ungern, Polen, och nu även Turkiet.
    Du behöver inte tveka det minsta, det går som alltid käpprätt åt h-vete, om den typen av partier får makten.
    Men visst, rösta du fram dom, sen kan du alltid minnas den här tiden, den när du fritt kunde uttrycka dig, för den möjligheten kommer snabbt att tas ifrån dig.

Själv är jag så gammal att jag inte ens kommer att bli påverkad av vilka dumheter ni hittar på.
    Jag har möjligheter att välja annat ställe att leva på, ingen ekonomi att bekymmra mig över, så det får väl bli nån trevlig plats, där jag/vi kan avnjuta paraplydrinkar i skuggan av palmerna, och på behörigt avstånd beskåda eländet ni ställt till med.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-11-12 09:19:05 följande:
    Jag har en kompis som jobbar med telekommunikation, hyfsat högt upp i hierarkin, och han vistades tidigare i olika länder på den afrikanska kontinenten, och visst, nu hade han förvisso en del privilegier som varandes chef av litta högre dignitet, men han trivdes inte med klimatet, och då menar jag inte temperatur, mängden vattenånga i atmosfären (aka luftfuktighet) o likn, men det tror, eller hoppas jag åtminstone, att du begriper, och det han såg med egna ögon av kvinnoförtryck och det bemötande han och hans (i detta fall svenska kollegor och medarbetare), det lämnade en hel del å önska. 

Nu är detta iofs över 10 år sen så hur det är nu, det vet jag inte, och mina uppgifter här är ju andrahandsuppgifter - med allt vad det innebär - men icke desto mindre, VMB, så är det inte "guld och gröna skogar" vad gäller "omvänd" rasism utomlands. Vilket jag tycker mig läsa i dina inlägg. Vita, eller grisrosa, mänskor ses inte med blida ögon överallt. 
    Klart som fan det finns minst lika mycket skit där som här, och på flera ställen långt mer än här.
    Men varför dra dit, när det finns ställen som inte dras med dessa problem?
    Själv har jag mött båda sidor, och det är inte annorlunda där än här, alltså att bara välja vänner och umgänge man trivs med.

Det är sällan som det framställs i media, utan precis som här, d.v.s att problemen vi matas med, dom gäller inte överallt i ett land.
    Lika lite som de förortsproblem vi har här, skulle vara nåt slags landsproblem som vi dras med i Sverige, som vissa vill framställa det, lika lite gäller problem i länder i Afrika oftast inte annat än regionalt.

Kanske mer i Afrika än nån annanstans i Världen, och du vet säkert åxå varför, alltså att vi vita har varit och pillat i deras tidigare uppdelning av landsområden.

Somalia är ett bra exempel på det., men varför det orkar jag inte dra.
    Tror Al Jazeera har en bra dokumentär liggande på sin hemsida om det, om du vill veta mer.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Fleraliv

Tycker många överreagerar här och på andra ställen. USA har gjort sitt val. låt oss vänta och se vad som sker ...

• Världsmedborgare
    Fleraliv skrev 2016-11-12 11:29:51 följande:
    Tycker många överreagerar här och på andra ställen. USA har gjort sitt val. låt oss vänta och se vad som sker ...
    Det kanske är precis tvärtom, att folk reagerat försent, det har vi iaf gjort här i Europa, ser det ut som, och det gjorde dom i Ryssland, Ungern, Polen och Turkiet med..., tvivlar värst många vill se Sverige gå samma väg, och inte nån amerikan heller.
  • FrozenDream
    Världsmedborgare skrev 2016-11-12 10:28:24 följande:
    Jag har aldrig haft nåt till övers för H Clinton, så inkludera inte mig i det.

Och du menar väl inte på allvar att du tror det ska komma nåt gott ur att rösta fram missnöjespartierna?
    I så fall får du nog plugga historia och sen i nutid titta på vad det lett till i Ryssland, Ungern, Polen, och nu även Turkiet.
    Du behöver inte tveka det minsta, det går som alltid käpprätt åt h-vete, om den typen av partier får makten.
    Men visst, rösta du fram dom, sen kan du alltid minnas den här tiden, den när du fritt kunde uttrycka dig, för den möjligheten kommer snabbt att tas ifrån dig.

Själv är jag så gammal att jag inte ens kommer att bli påverkad av vilka dumheter ni hittar på.
    Jag har möjligheter att välja annat ställe att leva på, ingen ekonomi att bekymmra mig över, så det får väl bli nån trevlig plats, där jag/vi kan avnjuta paraplydrinkar i skuggan av palmerna, och på behörigt avstånd beskåda eländet ni ställt till med.
    Nej då jag inkluderar dig inte. Jag har inget behov av att placera människor i fack för att kunna få världen att passa in i mitt synsätt. För mig fungerar det att utmärkt att vara tolerant och nyfiken på hur andra människor fungerar och tänker när de ser saker på ett annat sätt än mig själv.

Missnöjespartier finns ju av en anledning. Om de partierna växer är det en tydlig varning om att förd politik håller på att gå snett. Det skulle vara smart att utnyttja den förvarningen och börja göra nåt åt det innan det smäller till rejält.

Och nej, det verkar inte fungera att bara slänga okvädningsord över de missnöjda, vilket för övrigt inte är nåt vidare intelligent försök till lösning, och sen när det inte hjälper bara ösa på med mer av samma vara.
    Men är man själv nöjd med hur saker fungerar så kan det ju så klart vara svårt att förstå att det ser helt annorlunda ut för någon annan.

Vad får dig att tro att jag röstar fram såna partier? Jag kanske inte röstar alls? Kanske jag röstar blått. Eller rött, det är ju en fin färg. Grönt får mig att tänka på sommar. Kanske har jag planterat blommor hela sommaren och fått brunt under naglarna. Eller det blir kanske lite för abstrakt nu?
    Ganska kul med det där "du" och "ni" får jag säga. Enkelt och praktiskt.

Och beroende på vem man lyssnar på så kommer det troligen börja regna atombomber så alla palmer kommer nog att utrotas tyvärr. 
  • Världsmedborgare
    FrozenDream skrev 2016-11-12 22:09:44 följande:
    Nej då jag inkluderar dig inte. Jag har inget behov av att placera människor i fack för att kunna få världen att passa in i mitt synsätt. För mig fungerar det att utmärkt att vara tolerant och nyfiken på hur andra människor fungerar och tänker när de ser saker på ett annat sätt än mig själv.

Missnöjespartier finns ju av en anledning. Om de partierna växer är det en tydlig varning om att förd politik håller på att gå snett. Det skulle vara smart att utnyttja den förvarningen och börja göra nåt åt det innan det smäller till rejält.

Och nej, det verkar inte fungera att bara slänga okvädningsord över de missnöjda, vilket för övrigt inte är nåt vidare intelligent försök till lösning, och sen när det inte hjälper bara ösa på med mer av samma vara.
    Men är man själv nöjd med hur saker fungerar så kan det ju så klart vara svårt att förstå att det ser helt annorlunda ut för någon annan.

Vad får dig att tro att jag röstar fram såna partier? Jag kanske inte röstar alls? Kanske jag röstar blått. Eller rött, det är ju en fin färg. Grönt får mig att tänka på sommar. Kanske har jag planterat blommor hela sommaren och fått brunt under naglarna. Eller det blir kanske lite för abstrakt nu?
    Ganska kul med det där "du" och "ni" får jag säga. Enkelt och praktiskt.

Och beroende på vem man lyssnar på så kommer det troligen börja regna atombomber så alla palmer kommer nog att utrotas tyvärr. 
    Missnöjespartier finns bara av en enda anledning, och det är inte för att folk är missnöjda, det är deras propaganda du gått på om du tror det.

Missnöjespartier är bara ute efter makt, inget annat, politiken, ja den skiter dom fullständigt i.
    Och det enklaste, snabbast och bästa sättet att ta sig till maktens boningar, är att använda sig av populismen.

Att det finns mer missnöje idag, det beror inte på att vi har det sämre, utan att populisterna stenhårt underblåser den typen av åsikter och argument, och givetvis blir det då till en sanning.
    Det är deras strategi att göra just så, och med de trötta, urusla och handlingsförlamade politiker vi har, så är det enkelt att få folket med sig.
    Ta bara Alliansen, dom har inte ens nån politik längre, allt dom säger har dom grävt upp ur nån gammal låda med föråldrade förslag och argument, klart som fan att folk då inte bryr sig.., "vi har hört allt det där förut", skulle man kunna sammanfatta det med.

Så ska vi klara oss ur det här, då måste, speciellt Alliansen, ändra sin politik och lyssna på folket.
    Dom borde ta lärdom av hur Piratpartiet på Island jobbar, där ser du ett bra exempel på hur politiker ska och måste lyssna på folket.
  • Pikachuu

Kollade just hur många Amerikanska väljare reagerade på Trumps seger (Youtube), och de verkar vara helt förstörda. En del tycks tro att massutrotning av andra folkslag, diskriminering och andra konspiratoriska skeende är i antågande.

Eftersom Trumps retorik varit än mer extrem än SD gällande invandrare så får vi nu se om apartheid o liknande införs.

Folk verkar ju inte förstå att åtskilliga som röstat republikanskt har existerat under demokratiska styren hela tiden utan att gå runt i vita luvor och hänga utlänningar.

Det är ju bara vanligt folk som inser att välfärdssystemet håller på att krackelera, inte vill ha stenkastningar, upplopp och skenande bidragskostnader som röstar på SD (och andra politiska aspekter).

• FrozenDream
    Världsmedborgare skrev 2016-11-13 09:07:53 följande:
    Missnöjespartier finns bara av en enda anledning, och det är inte för att folk är missnöjda, det är deras propaganda du gått på om du tror det.

Missnöjespartier är bara ute efter makt, inget annat, politiken, ja den skiter dom fullständigt i.
    Och det enklaste, snabbast och bästa sättet att ta sig till maktens boningar, är att använda sig av populismen.

Att det finns mer missnöje idag, det beror inte på att vi har det sämre, utan att populisterna stenhårt underblåser den typen av åsikter och argument, och givetvis blir det då till en sanning.
    Det är deras strategi att göra just så, och med de trötta, urusla och handlingsförlamade politiker vi har, så är det enkelt att få folket med sig.
    Ta bara Alliansen, dom har inte ens nån politik längre, allt dom säger har dom grävt upp ur nån gammal låda med föråldrade förslag och argument, klart som fan att folk då inte bryr sig.., "vi har hört allt det där förut", skulle man kunna sammanfatta det med.

Så ska vi klara oss ur det här, då måste, speciellt Alliansen, ändra sin politik och lyssna på folket.
    Dom borde ta lärdom av hur Piratpartiet på Island jobbar, där ser du ett bra exempel på hur politiker ska och måste lyssna på folket.
    Ah jag förstår. En enda anledning. Får mig att tänka på det där talesättet. Genom sig själv känner man andra. Det fascinerar mig att det finns människor som är övertygade om att de vet precis varför andra människor tycker och tror som de gör. 

Jag har alltid trott att inneha makten är själva idén med politiska partier. Att det var därför de går ut med vidlyftiga löften som tilltalar väljare för att vinna deras röster inför varje val som det sedan kanske inte blir så mycket med alla gånger, eller rentav tvärtom från vad som utlovades. Kan vara en helt ogrundad fördom från min sida. De kanske inte alls gör det för att de vill ha makten.

"Vi" kanske inte har det sämre men ganska många har det sämre än "vi". 
    Eller ja, de kanske bara klagar, de som hamnar emellan gänguppgörelser. Har man flytt från krig t ex borde de väl se det som normalt med skottlossning och granatkastning rakt utanför sin bostad. Det finns inga plan som bombar deras byggnader och sjukhus här i alla fall och det kan helt klart ses som att de har fått det bättre. Vad är väl en förlupen kula i skallen när det kunde ha varit en cluster bomb.

Jag får erkänna att jag aldrig har tänkt tanken att de kanske bara har köpt propaganda om att de inte har det så bra. Jag har mer tänkt att de som lever mitt i det vet bättre hur det är än jag gör som har det lugnt och tryggt på min egen gata.
Svar på tråden D Trump :( The end..