Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

D Trump :( The end..

jjeessiicahh skrev 2016-11-09 21:24:53 följande:

Dem borde vara stolta som röstat fram en homofobisk, rasistisk, sexistisk man som är allergisk mot fakta och vetenskap. Hela USA är fan ett skämt.

Vad bra du slipper bo där då. Och gör oss alla en tjänst - res inte dit är du snäll, USA klarar sig bra utan dig.
  • Tow2Mater
    Lord Hans skrev 2016-11-10 12:47:44 följande:

Det blir knappast Trump som styr USA. En helt oerfaren gubbe som dessutom inte verkar vara vidare intelligent lär nog bli söndermanipulerad så fort han tar plats i Vita Huset. Mycket lite av de beslut han kommer att fatta kommer att vara hans egna så jag skulle inte oroa mig.

Han är ju en total clown, tror ni inte att folk runt om honom med 30-40 års erfarenhet av spelet styr honom som en liten nickedocka? Det tror åtminstone jag.

Det är ju en hel 'apparat' som styr. I tre olika sektorer, just av dessa anledningar - separation av makten. Presidentens främsta roll som jag ser det är ju att stå for visionerna och leda. Jag tror det kommer att komma en del bra saker under Trumps ledarskap!
  • Tow2Mater
    Gina43 skrev 2016-11-10 19:40:33 följande:
    Jag tänker i samma banor som du.

Många här verkar också missa kommande utnämningarna i högsta domstolen som snart ska göras (ämbete på livstid). Där är redan flest konservativa och väntas nu alltså bli fler. Har en vän i USA som uppskattar att effekterna av vad som nu sker kommer att kännas under de närmaste 25-30 åren. Han har typ frågat mig om vi har plats i vårt hus för fyra ex-amerikaner..
    Vilka "effekter" pratar de om relaterat till HD? Att deras grannar kan fortsätta ha sina oanvända vapen i självförsvarssyfte, och att abortgränserna kanske inte utökas?
  • Tow2Mater
    Tecum skrev 2016-11-10 20:04:59 följande:
    Hur kan 42% av USA:s kvinnor rösta på en sexistisk mansgris som Trump, tycker de att det är rätt att tafsa på kvinnor och kalla dem nedsättande saker? Förklara gärna det, kvinnor på FL!
    Anser du att främsta valfrågan du brinner för är att det inte ska "tafsas" och att man inte kan yttra sig som man vill? ha ha ! Ar det verkligen vad du anser man ska rösta efter?? Det låter ju t o m värre än de svarta som röstade odumbo bara för att han är svart, och de kvinnor som röstade hilly bara för att hon är kvinna.
  • Tow2Mater
    Tecum skrev 2016-11-10 20:04:59 följande:
    Nu hade de en historisk chans att få första kvinnan på presidentposten
    Så du anser kvinnor ska rösta på en kvinna bara för att?
  • Tow2Mater
    Tecum skrev 2016-11-10 20:30:58 följande:
    Haha, det är ingen valfråga men det säger väldigt mycket om den person man väljer till världens viktigaste ämbete, hans personlighet och karaktär. Om Trump vill det eller ej blir han en förebild för amerikanerna - och vilken förebild. Översittare, mobbare, sexist, homofob, rasist, faktaförnekare, vetenskapsföraktare och allmän idiot.
    USA har skämt ut sig inför världen, så är det!
    Så om det inte är en valfråga, då kan man ju inte beakta det i valet mellan de två kandiaterna eller hur. Man måste ju välja efter andra saker. Och det är knappast heller en sak att välja efter att världen anser man "skämmer ut sig inför dem", eller inte; hör du inte vad knappt det låter att rösta enligt dina kriterier.
  • Tow2Mater
    Gina43 skrev 2016-11-10 21:58:58 följande:
    Det går väl längre än så inom common law? Domarens värderingar speglas mycket i rättstillämpningen och får stora konsekvenser för hur lagar och regler kan slå på ett sätt som gemene man här kanske inte är så bekanta med (där vi ju har civil law och där domstolen i stort är bunden till lagstiftningen i större utsträckning). I stort känns systemet förlegat. Men ja, för mina amerikanska vänner är utnämningarna något mycket bekymmersamt.

Sedan tycker jag inte att det är okej att raljera om "folks oanvända vapen" när USA uppenbarligen har problem med masskjutningar till följd av att det är för lätt att komma över vapen. Abortlagarna - tja, ska vi gå bakåt i utvecklingen menar du?
    Ge gärna exempel på vad dina vänner ogillar?

Skjutningar kommer att ske iallafall oavsett, med redan befintliga vapen eller/och olagliga vapen, eller andra vapen (har du inte en tryck-kokare själv?).
  • Tow2Mater
    Gina43 skrev 2016-11-10 23:00:45 följande:
    Det är den långsiktiga maktbalansen i Supreme Court i stort som de oroar sig över, inte enskilda frågor. Det spänner över hela registret av dagsaktuella frågor: hantering av rasism, aborträtt, immigration, hbtq m m. De är oroade och funderar väl nu på att bli ex-amerikaner. Om det verkligen blir så illa återstår väl att se.
    Och många såg just den anledningen som den främsta att rösta just Trump, speciellt vad avser rätten att ha vapen. :) 

(Men använd inte ordet immigration i det här ammanhanget, det handlar ju om illegalt och kriminellt beteende, inte legal immigration eller flyktingar.)
  • Tow2Mater
    Världsmedborgare skrev 2016-11-10 19:11:47 följande:
    Jag vågar utan minsta tvekan påstå, att med tillräckligt med pengar i ryggen, så kan nästan vem som helst tota ihop ett populistiskt politiskt partipogram, som lätt skulle attrahera tillräcklig många väljare, för att ta sig in i vårt riksdagshus.
    Och om nån lovade t ex fyra års betald föräldraledighet skulle nog 95% av svenska föräldrar se till att de kom in och all långsiktighet helt 'glömmas bort' till fördel for jag-ska-vara-hemma-det-är-det-bästa-för-mitt-barn-just-nu tänk, oavsett resten av deras program, och hur idiotiskt deras förslag är.
  • Tow2Mater
    Elienne97 skrev 2016-11-10 19:26:45 följande:

Hillary fick flest röster, alltså är det fler amerikaner som skulle vilja se henne som president, än Trump. Valsystemet i USA är helt förkastligt, första steget till riktig demokrati i det landet vore ju att rätta till systemet så att åtminstone den som fått flest röster skulle vinna.

Nej, tvärtom. Läs på om vad elektorsystemet innebär. Det handlar om 50 helt olika stater, med olika befolkningsmängder, etc Därfor är just elektorsystemet viktigt.
  • Tow2Mater
    Världsmedborgare skrev 2016-11-14 12:19:13 följande:
    Du säger ju att du är emot abort, och andra än kvinnor gör inte abort, mer tydligt än så kan det inte bli, att du vill styra över kvinnors vilja/möjlighet att välja.
    Jag tror du om du försöker kan gräva fram siffror som visar att av amerikanska kvinnor är fler mot abort än för. Om jag inte minns fel.
  • Tow2Mater
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 09:38:05 följande:
    Så du, precis som jag och alla andra män, ska inte ens lägga oss i abortfrågan, utan helt överlämna den till kvinnorna, och låta dom skapa en abortlagstiftning som passar dom.

Visst, det är en väldigt enkel och dessutom lika självklar fråga, men det har inget med populism att göra, utan helt och hållet en fråga om mänskliga rättigheter och demokrati, och en fråga som ska avgöras av kvinnorna själva, och inte vita män, eller män ö.h.t.
    Bull. Ska vi använda samma resonemang om hur skattepengar ska fordelas, då ska ju bara vi som faktist betalar skatt bestämma, inte alls de som lever på allehanda bidrag.
  • Tow2Mater
    Världsmedborgare skrev 2016-11-17 09:34:36 följande:
     så dom har igen börjat fundera på att göra om hur USA eg ska välja sin president.
    'Dom' = Demokraterna. Som inte kommer styra nåt av vare sig senat, kongress eller president...... hmm.
  • Tow2Mater
    Flash Gordon skrev 2016-11-18 20:37:43 följande:
    Du talar alltså om samma tre-stjärniga general Michael Flynn som president Obama utsåg till sin regerings rådgivare i underättelsefrågor då han gjorde Flynn till Director of the Defense Intelligence Agency.
    ha ha ha ! Den var bra.
  • Tow2Mater
    Kung Markatta skrev 2016-11-19 17:12:28 följande:

Intressant krönika:

www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/de-bolar-kollektivt-efter-att-donald-trump-vann/

Om ni trodde att Dagens Nyheter tog priset, har ni inte bläddrat i amerikanska studentblaskor. Min favorit är en rapport från Cornell, det största av elituniversiteten i Ivy League: dagen efter valet arrangerade en grupp Cornellstudenter ett "cry-in". De satte sig ned på marken och bölade kollektivt över att Donald Trump vann.

En och annan kunde inte hålla sig. Megan Tubb, som tog examen på Cornell för tre år sedan, skickade ett brev till den lokala tidningen: "Att sitta på marken och gråta är inte vad vuxenlivet handlar om", skrev hon. ... Hon lade till att universitetets utfästelse att främja mångfald var alldeles utmärkt. Men vad var den egentligen värd, om studenterna föll i gråt av ren förskräckelse, när de fick reda på att hälften av landets befolkning inte delade deras åsikter?

Universitet är ju generellt mycket vänstervridna, så detta förvånar mig inte det minsta. Om det ens går att hitta en konservativ professor på många av dem.
Svar på tråden D Trump :( The end..