Inlägg från: Milou3 |Visa alla inlägg
  • Milou3

38+ och försöker bli gravid.

Anonym (Sofia) skrev 2017-10-31 16:35:40 följande:

Hej, fattar att detta kommer låta helskumt, men jag brukar läsa denna tråd ibland. Kämpade i över ett år för att bli gravid och var precis som Milou inne på immunspåret, följde också Athentråden. I somras köpte jag därför två förpackningar prednisolon när jag var i Grekland på semester, men ville inte använda dem förrän vår fertilitetsutredning var klar. Nu blev jag gravid istället, och har därmed kvar förpackningarna (räcker till typ en cykel). Fattar om detta låter jättekonstigt, men du kan få dem Milou. Känner verkligen igen mig i dina tankar just nu och vill gärna hjälpa till. De heter alltså Prezolone och är av samma sort som de som tjejerna i Athentråden köper när de är nere i Grekland. Tror tom att jag har apotekskvittona kvar. Förstår om du inte vill ha nåt från en främmande människa, men om du vill så öppna upp din profil en stund så att jag kan skicka PM. Just nu är den privat, så jag kan inte skriva till dig.

Som sagt, helt ok om du tycker detta låter alldeles för konstigt och inte vill ha dem. :)

Öppnar upp om 15 min när jag står framför datorn!
  • Milou3
    Hemflyttad skrev 2017-11-01 14:51:40 följande:

Tror det blir svårt eller omöjligt att få läkaren att skria ut. Det är kontroversiellt och är man inte ens gynekolog eller fertilitetsläkare är man nog försiktig. Men man kan ju alltid försöka!

Efter mitt sista misslyckade IVF för 6 år sedan var jag helt inne på att åka till Grekland, gjorde en massa research och planerade. Men så blev jag gravid med första barnet månaden efter IVF-försöket i stället. Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet.

Tycker också du ska testa trombyl vid plus eller typ från ÄL+7. Det kan du köra varje månad i så fall.Har använt, men sedan jag började försöka igen som "äldre" har de inte funkat så bra. Rekommenderar en kombo med billiga tester typ Testlagret + vanliga digitala Clearblue när du ser att det börjar bli starkare.

Jag får bäst utslag på andra morgonurinen eller på eftermiddag/kväll. Inte morgonurin, blir aldrig glad gubbe då.

Har inte testat de senaste med dubbel indikator, tycker de verkar dyra och som jag har förstått det måste man kassera testet när man fått glad gubbe och kan alltså inte fortsätta använda det nästa månad.

En änglavakt här skickar sina Prednisolon i dag till mig så kommer testa från äl nästa cykel! Såå tacksam för det. Läkaren min skrev ju ut Trombyl så testar med de från äl+7 som du sa! Däremot är progesterallkrämen slut nu så skippar den och kör Lutinus om jag skulle plussa ist. Är på CD 23 nu och mensen kom nyss! Dock absolut ingen mensvärk så det lär väl hålla på och spotta lite 2-3 dagar till innan det drar igång på riktigt. Men spotting är väl tecken på lågt progesteron?

Vilken tapper man du har! Och bra kämpat själv.

Även om jag är ganska omättlig när det kommer till sex hade jag haft svårt med 4 dagar på rad ;) du kan ju säkert vänta tills i morgon bitti eller i morgon annars.
  • Milou3
    Zora skrev 2017-11-02 08:22:58 följande:

Hinner knappt gå in och läsa.. men här väntar jag på äl, igen. Tycket min mens blev konstig förra gången. Blödde som jag brukar och det slutade typ efter 5 dagar som det brukar, men sedan har jag haft svagt svagt rosafärgade flytningar ända till för någon dag sedan bara. Är på cd 12 nu och senast igår var det lite. Vad kan sånt bero på? Har aldrig haft så förut?

Iom att du nyss fått mf igen så tätt inpå kanske din kropp behövde rensa ut lite extra? Har du gjort någon gynundersökning efter mf? Kanske ska göra det, mest för att dubbelkolla att allt kommit ut?
  • Milou3
    Nykär15 skrev 2017-11-02 13:13:41 följande:

Men du gjorde väl just en koll efter äl på progesteronet och fick bra resultat på det? Spottings måste inte ha med det att göra

Ja det gjorde jag. 57 fick jag.

Vad kan det då betyda?

Har aldrig haft spottings innan. Började i våras typ. Kommer 4-5 dagar innan bim. I går kom det ändå blod, inte bara ljusrosa flytning. Ingen värk och efter 2h så var det bara lite brunt som sen försvann helt. Inte haft sex på flera dagar heller. Kanske måste kollas upp : /
  • Milou3
    Hemflyttad skrev 2017-11-02 13:40:26 följande:

Jag har haft spottings i många år i perioder. När jag tar Lutinus försvinner det helt, så för mig beror det på lågt progesteron. Nivån är dock normal 7 dagar efter ÄL men sjunker troligen lite väl snabbt därefter. Har även en rätt kort lutealfas, fast alltid minst 11 dagar. När de testar progesteron är det främst för att kolla om man haft ÄL.

Om det börjar 4-5 dagar före BIM borde du hinna testa och kan sätta in lutinus direkt vid plus. Funkar det inte med progesteronkräm alltså, får du spottings ändå?

Obs att CD1 är den dag du har ett "flöde" av rött färskt blod.

När man som vi håller på att mixtra med diverse tillskott kan cykeln också påverkas. Ibland känns det som att jag bara vill kasta ut allt och köra på bra mat och lagom med motion enbart. Men det lär väl inte hända ...

Exakt! Så känner jag med alla tillskott också!

Ja CD 1 är flöde av rött färskt blod och runt CD 25-26 har jag fått spottings senaste 3 månaderna men denna gång kom spottings på CD 23. Har en cykel på 28-29 dagar, men förra månaden kom flödet i gång först CD 30.

Ja trots progesterall! Men slutade med krämen när jag fick syn på blodet så nu lär väl mensen komma igång strax förhoppningsvis! Blir en ovanligt kort cykel isf. Men har absolut inga menskänningar än.
  • Milou3
    Hemflyttad skrev 2017-11-02 13:56:41 följande:

Svårt. Jag hade ju problem med spottings även när jag försökte få första barnet och försökte verkligen få svar, men det verkar omöjligt att gå till botten med det där. Blev ju så småningom gravid ändå och det gick bra även om jag blödde en del i början. Så om man inte börjar få spottings väldigt tidigt efter ÄL är det förhoppningsvis inget problem. Men vem vet? Så mycket som är osäkert.

Har din äl kommit än?

Hur mår du av prednisolonet? Ökat till 20mg?
  • Milou3
    Hemflyttad skrev 2017-11-02 20:47:40 följande:

Japp, ÄL kom igår. Fan vad ont det gjorde. Började känna av det typ 41-42 timmar efter sprutan och det höll i sig några timmar. Kändes precis som det brukar göra fast mycket starkare.

Jag ökade från 5 till 10 mg idag, tror jag stannar där faktiskt. Känner mig lite tveksam till att ta så mycket prednisolon hela tiden. Tänker att jag ökar till 20 mg på ÄL+7. Tar även trombyl varannan dag, fast läkaren tycker jag ska ta varje dag hela tiden. Kommer att börja testa på ÄL+7 för att se hur sprutan lämnar kroppen, så blir det förhoppningsvis inga tveksamheter den här gången om jag ser ett streck runt ÄL+11.

Har din mens kommit igång ordentligt?

Men förutom att du blir lite piggare av prednisolonet märker du inget annat? Hur mycket trombyl tar du?

Nä jag blödde bara den där teskeden i går, sen lite brunt för att sen bli helt torr. Känns inte alls som mensen är nära ens. Bim på söndag enligt FF så det är väl bra om mensen väntar lite och följer min regelbundna cykel ändå. Brukar du ha spottings varje dag från att det har börjat? För det är just detta som känns så märkligt. Varför blöder det bara under någon halvtimma flera dagar innan? Även denna gång i samband med toabesök för nr2. Kan det vara något myom eller bristning som gör att man blöder då? Och det kommer från snippan garanterat ;) får googla och kanske kolla med gyn igen.
  • Milou3
    Hemflyttad skrev 2017-11-02 20:51:56 följande:

Glömde fråga, har du bestämt hur du ska göra nästa omgång, ska du prova prednisolon och i så fall vilken dos? Alla reagerar olika, men jag har inte mått så jättebra på dem de senaste gångerna. Säkert bidrar det att man är sjukt nervös efter att ha plussat, men sömnlöshet är ett vanligt symptom som är rätt jobbigt. Tycker även att jag får lite halsbränna eller vad man ska säga, konstig känsla som inte är så trevlig.

Jag är en ganska trött människa så ser fram mot lite sömnlöshet ;) har ju gått på betapredkur i 2 veckor tidigare när jag åkte på en allergisk reaktion i bröstet som inte ville ge med sig och det är ju kortison det med. Blev hes och pigg av dem minns jag.

Så ja jag kommer absolut börja med prednisolon nästa cykel. Tänkte börja dagen efter äl med 5 mg och kanske öka till 10 mg runt äl +4. Låter det bra? Sen ta trombyl från äl+7!
  • Milou3

Hemflyttad: visst är det noll tolerans med alkohol samtidigt man tar prednisolon?

• Milou3
    Anonym (Sanna) skrev 2017-11-03 12:50:11 följande:

Idag är jag bim-5. Känner inget särskilt. Det är bara en sak ja reagerat på och det är att det ibland sliter i magen (ligamentet) på höger sida när jag ska resa mig ur soffan.

Någon som känt så och varit icke gravid?

Det är nog ett tecken att jag bör träna mera.

Även om jag verkligen hoppades på oktober så har jag svårt att tro det tagit sig nu. Nästa vecka ska jag ta nytt tsh. Blir spännande se vad det ligger på nu efter några veckor med levaxin.

Spännande Sanna! Rycker det inte lite i testfingrarna;)

Har känt så som icke gravid men tror även jag känt så som gravid med :)
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.