Inlägg från: Milou3 |Visa alla inlägg
  • Milou3

38+ och försöker bli gravid.

Nu en fråga till er experter!

Min sambo har gått med på att ta lite blodprover och kolla om han har några brister. Så vad behöver man kolla rent fertilitetsmässigt för män? Han är inte redo för ett spermaprov än. D-vitamin, zink, testosteron? Mer?

• Milou3

Vilka goda nyheter Hemflyttad!!

Nä i första taget vill han inte lämna spermaprov. Det tog mig 8 månader att få honom att börja äta extra zink och att han kollar upp blodvärden är framsteg nog. Måste ta en sak i taget. Att han får prestationsångest runt äl gör att han känner sig "misslyckad" nog. Har inte mage att lägga fram som förslag på spermaprov i detta nu. Men det kanske kommer.

Rent intuitivt tror jag allt handlar om att jag har ett aggressivt immunförsvar faktisk.

Har bara inte råd att göra den typen av grundlig utredning just nu.

• Milou3
    Hemflyttad skrev 2017-10-30 20:20:51 följande:

En snabbis från mig bara. Var hos gyn och sprutorna har gjort sitt jobb den här månaden - en äggblåsa på varje sida varav den största på rätt sida. Blir ägglossningsspruta ikväll. Hon trodde att det kunde ligga något immunologiskt bakom de tidiga missfallen, att det inte bara handlar om dålig kvalitet. Så nu ska jag ta en högre dos prednisolon.

Känns inte så sannolikt att det blir något den här månaden också, men visst, det är väl inte mindre sannolikt än någon annan månad. Bara att köra på! Fick till det igår och tänkte försöka få till det idag och imorgon med.

Vilken dos blev det av prednisolon du ska äta nu? Och är det fortfarande bara mellan cd 5-10?

Kommer nog självmedicinera då jag i nuläget inte har råd med en privat utredning med prover.

Jag har ju Prednisona hemma i skåpet :)
  • Milou3

Hemflyttad: problemet är att jag blir inte ens gravid om inte immunförsvaret är försvagat så jag vill helst börja direkt efter äl. Men hur länge är tanken att man ska ta kortison? Hela graviditeten eller bara fram till plus?

Läst på lite om prednisolon VS prednisona cinfa 2,5 mg ( som jag köpte i Spanien ) och det är nästan samma men Prednisona kan påverka levern mer samt göra en deppig som bieffekt. Vore skönt med ett svensk recept och läkare bakom som stöd ändå. Men det lutar snart åt att jag självmedicinerar. Ska ringa min läkare i dag och tjata sönder honom och böna och be om att få testa prednisolon åtminstone i 1 cykel!

Vilket äl är du på nu?

• Milou3
    Anonym (Varför går det inte?) skrev 2017-10-31 11:36:29 följande:

Vad jobbigt. Spermaprov är ju ändå en ganska enkel sak kan man ju tycka jämfört med vad för undersökningar kvinnan brukar få utstå i de här sammanhangen. 

Jo det kan man tycka. Men min sambo har svårt att komma eller ens få till det i bland runt äl pga prestation så då kan man tänka att det kan kännas ännu värre att runka i en burk. Jag förstår honom till fullo. Han har sagt att han kanske skulle behöva det men även sagt att han nog inte skulle klara av det just nu.

Mitt fokus är nu att testa Prednisolon. Resten får vi beta av med tiden. Den lilla man har kvar.
  • Milou3

Ja jag testade totalt blankt i morse på äl+11 med testlagret och har noll symptom och en rätt kass temp så definitivt inte gravid.

• Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-10-31 13:25:31 följande:

Men du verkar ju kunna bli gravid, så är det egentligen fiskarna som är problemet?

Har du testat att ta Trombyl eller Albyl Minor när du fått plus? Kanske proppar som bildas?

Du bor väl i Stockholm, jag hade nog knallat iväg till Marie på Fertilitetplus och tagit deras tester. Tror inte hon kollar hela registret med immunprover, men kanske det närmsta man kan komma här i Sverige.

Eller Hemflyttads förslag, med stimulerade cykler.Tråkigt med negativt:(   Testa annars Prednisolon som du sa inför nästa cykel.

Nä det är inte fiskarna som är problemet. Jag blir gravid men bara när jag redan har ett sänkt immunförsvar. Sen mf 3-4 dagar efter bim. Så 2 tidiga mf och 2 kemiska på 1 år.

Tror stenhårt på Prednisolon för min del. Gäller bara att få någon läkare att skriva ut det! Trombyl har jag aldrig testat men har det utskrivet så kommer testa direkt vid nästa plus.

Hon på fertilitetplus vill ha 4000:- för den kollen och just nu har jag inte råd. Jul och en resa till Marrakech står på tur. Men vägrar alla andra så måste jag försöka lösa den kostnaden.

Min vanliga husläkare ringer upp mig i morgon och då ska jag tjata och jag kommer även dubbelkolla med gyn och tjata på de annars. Borde ju kunna få testa en cykel iaf.
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-10-31 14:48:32 följande:

Så är det ju med mig också, fiskarna får toppenbetyg men mina ägg är ju äldre plus för bra försvar. Önskar man klurat ut detta med immun tidigare...:( så kanske det hade blivit en kotte.

Ok, vet du vad som ingår i den kollen då?

Bra att du ligger på, de borde ju fatta när man är extra påstridig.

Nä jag vet bara att hon kollar avancerade immuntester som skickas utomlands.
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-10-31 15:17:10 följande:

Ok, men då är det nog inte så dålig början, det är ju många som åker till Grekland t.ex och gör jätteutredning på immun för 20.000, sen tillkommer ju resor mm.

Nä det är ett överkomligt pris!

Men ska testa operation tjatasönderläkarensåhangerupp först :)
  • Milou3
    Anonym (Sofia) skrev 2017-10-31 16:35:40 följande:

Hej, fattar att detta kommer låta helskumt, men jag brukar läsa denna tråd ibland. Kämpade i över ett år för att bli gravid och var precis som Milou inne på immunspåret, följde också Athentråden. I somras köpte jag därför två förpackningar prednisolon när jag var i Grekland på semester, men ville inte använda dem förrän vår fertilitetsutredning var klar. Nu blev jag gravid istället, och har därmed kvar förpackningarna (räcker till typ en cykel). Fattar om detta låter jättekonstigt, men du kan få dem Milou. Känner verkligen igen mig i dina tankar just nu och vill gärna hjälpa till. De heter alltså Prezolone och är av samma sort som de som tjejerna i Athentråden köper när de är nere i Grekland. Tror tom att jag har apotekskvittona kvar. Förstår om du inte vill ha nåt från en främmande människa, men om du vill så öppna upp din profil en stund så att jag kan skicka PM. Just nu är den privat, så jag kan inte skriva till dig.

Som sagt, helt ok om du tycker detta låter alldeles för konstigt och inte vill ha dem. :)

Åh jo! Jag vill jättegärna ha de!!! Va underbart!!!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.