Inlägg från: Milou3 |Visa alla inlägg
  • Milou3

38+ och försöker bli gravid.

5blir6 skrev 2017-10-11 22:05:30 följande:

Hej!

En 40-åring här som är lite nygammal här i gruppen. För 1,5 år sedan påbörjade vi vårt försök att få ett syskon till våra tre pojkar. Vår minsta är 9 år och vi trodde vi var klara men plötsligt så kom längtan på ett syskon. Ett halvår in i vårt lilla ?projekt? så blev jag sjuk. Nu har det gått ett år sedan dess och jag har gått igenom en tuff behandling. Under behandlingen försvann mensen och i och med det så försvann också vår dröm om ett barn till. Men i juli hände det, mensen kom tillbaka!! Förra månaden bestämde vi oss för att försöka igen. Just nu väntar jag (inte) på mensen. Har börjat tempa för att ha lite koll och enligt det så hade jag äl i lördags. Har ju inte haft koll sedan mensen kom tillbaka men jag räknar med BIM 14 dagar från i lördags, så den 21/10.

Håller tummarna för alla här!

Håller tummarna för ett stort plus!

Och välkommen tillbaka :)
  • Milou3

Uppdatering från läkaren: finfina provsvar och mitt immunförsvar ser tydligen helt normalt ut! B12 hade ökat från 200 till över 500 :)

Så enligt honom hade jag absolut inget överaktivt immunförsvar. Hmm. Jahopp.

• Milou3
    Zora skrev 2017-10-13 12:16:52 följande:

Någon som kan säga nåt om mina TSH värden?

S-T4 = 11 pmol/L

S-TSH = 2,23 mE/L

S-T3 = 5,7 pmol/L

Jag skulle försöka få ner ditt TSH något!
  • Milou3
    Zora skrev 2017-10-13 19:04:01 följande:

Läkaren skrev att det var normala värden. Nu tog jag det här provet via werlabs, bara för att utesluta problem med sköldkörteln, men vem vänder man sig till om man vill försöka få ner det? Hälsocentralen antar jag, men dom brukar ju inte vara så hjälpsamma om värden ligger inom det normala...

Säg som det är, får mf och att du vill få ner värdet. I värsta fall ljug och säg att du har sånt i släkten och är rädd att det plötsligt ska öka ännu mer.
  • Milou3
    Anonym (Senistarten) skrev 2017-10-14 08:51:45 följande:

Idag har jag bim men kommer inte att testa mig. Känner att mensen är på.väg det molar i magen. ...känns verkligen som den är på.g. men hoppas förstås att den inte kommer

Brukar ni andra - ni som redan fått barn - ha mensvärk på bim men att den senare ändå inte kommer. Man hoppas ju att man är gravid....

Mensvärk och växtvärk ( pga graviditet ) påminner om varandra men efter en 9-10 graviditeter så har man lärt sig känna skillnad ändå. Känner jag mensvärk är mensen på väg. Får oftast ett par ilningar vid livmodertappen dagen innan mens också. Växtvärk/molvärk ( pga graviditet) upplever jag mer "stretande" och mer fokuserad runt livmodern. Men ja, de ggr jag varit gravid har jag känt så vid bim!
  • Milou3

Då ligger vi nära varandra i tid Sanna!

Är själv på CD 5 och min mens tog slut redan i går morse med endast någon ljusrosa flytning som avslut på morgonen. Aldrig haft så lite mens! Och ska försöka att inte noja över det. Beräknad äl nästa lör/sön. Börjar väl med äl-test på onsdag CD 9. Har även börjat med min pulmicort ( kortisoninhalator pga pollen/förkylningsastma) den ska tydligen milt sänka immunförsvaret, och jag använde den sist när jag blev gravid så jag testar ändå.

Äter så mycket kosttillskott nu så det är sjukt! 3 tabletter omega 3 med magnesium, 1 zink, D-vitaminspray, 1 rosenrot, 1 msk vetegroddsolja ( innehåller 100% e-vitamin ) folsyra samt B12- vitamin på recept. Skippar faktiskt multivitaminet nu. Dagarna segar sig fram! Vill ha äl nu!!!

• Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-10-14 19:43:44 följande:

Det var ju bra av dig att använda pulmicort, om det hjälper är det ju kanon!

Ja det var många piller:) Dvitamin och Omega tre är bra för att sänka immunförsvaret också, men kanske hästdoser behövs;)

Vad var det för immunprover du fick ta då, vad hette dom?

Jag ska ringa honom på måndag och be att få papper på alla resultat. När jag var där så klickade han i allt jag nämnde typ som ni nämnt. Men jag litar inte fullt ut på någon läkare så självmedicinerar med pulmicort nu ändå. Tror dock den dosen är för låg. Och biverkningar är svamp i halsen som jag alltid får efter typ någon vecka - vilket är vidrigt. Men vad gör man inte ...

Tror iaf det blir äl denna månad. Börjat känna av svagt mol i dag :)
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-10-14 22:02:06 följande:

Japp gör det, bäst ha allt på papper. 

Så bra du känner av att äl verka närma sig:) Bara att få med sambon på rätt dag!

Jag har inte känt av så mycket som jag brukar, men igår på VUL såg han en follikel på höger sida, och jag hade en treskiktad slemhinna på 10 mm på dag 14 så han va helnöjd. Inte haft det där klegget denna månaden, så kroppen kan allt lura en ibland. Hade jag inte gjort VUL hade jag inte vetat om äl, då jag inte kollat med stickor.

Grattis till bra follikel och slemhinna!

Hoppas du får en släng förkylning nu med så det tar sig ;)
  • Milou3
    Hemflyttad skrev 2017-10-15 20:53:03 följande:

Men hej! Har inte haft möjlighet att titta in så mycket, oj vad det har skrivits! Får läsa igenom när det lugnat sig lite här.

Jag väntar på mens och hoppas att den kommer igång snart. Tänkte testa imorgon för säkerhets skull, känner mig inte det minsta gravid. Tror ju som sagt att jag hade ÄL på fel sida. Ska boka tid hos läkaren och börja med sprutor på CD3.

Hur är det själv? Väntar du på ÄL? Såg att du hade fått bra resultat från läkaren, så bra! Jag betalade typ 7000 spänn, de tog hur mycket blod som helst och skickade till New York för analys när jag gjorde mina immuntester för länge sedan, så dina var nog inte riktigt lika omfattande - men ändå skönt att få lite koll.

Ja sånt brukar man känna faktiskt men alltid bra att testa dig ändå. Vilken äl är du på?

Och bra med sprutor och lite variation.

Min läkare tog 3 rör blod och fyllde i en jäkla massa ang immunförsvar men säkerligen inte alls lika omfattande som du tog säkert. Jag tänker som så att om nu alla av hans immunprover såg optimala ut så vore det konstigt om just någon specifik immuntest ( som han missade kanske) gav usla resultat. Fast jag kör lite med pulmicort nu och har det inte tagit sig innan jul så kommer jag lätt självmedicinera sen! Har ju Prednisona här :)

Är på CD 6 och inväntar äl på lör/sön.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.