Inlägg från: Milou3 |Visa alla inlägg
  • Milou3

38+ och försöker bli gravid.

EnLitenTrea skrev 2017-10-04 20:30:59 följande:

Hej alla, här kommer ett deppigt inlägg. Mina farhågor blir besannade, blöder som tusan och missfall på g igen... samma vecka som sist, är helt förkrossad. Ska ringa gynakuten.

Neeej!!!!!

Fy fan stackare :(

Fan för dessa missfall!!

Stor styrkekram från mig
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-10-05 10:26:50 följande:

Aldrig fått göra tester, men om det bara tagit sig vid förkylning så är det ju sannerligen misstänkt. Vi har i stort sett alltid prickat in äl, sett på några vukl att jag har släppt ägg, mina äggledare funkar, mina värden ok, min sambos fiskar är många och pigga, då kan man tänka uteslutningsmetoden. Är förkyld kanske en gång per år, aldrig magsjuk.

Typ så ja, cellerna i kroppen ser det befruktade ägget som en inkräktare och förgör det. Ja det är sannoliokt det blir mf då.

Usch det låter exakt som för mig! Men det här går ju inte!! Finns ju nåt ställe som jag var och nosade på för några månader sedan, som var det enda stället i Sverige som just behandlade och tog prover för aggressivt immunförsvar. Kostade 4000:- för att bara kolla upp.

Men man måste nog ta tag i det ändå. Har du barn sedan innan?
  • Milou3
    EnLitenTrea skrev 2017-10-05 11:41:13 följande:

Hej alla,

Tack för era fina ord, nu är jag hemkommen från akuten och lyckan är stor. Fick se ett foster med tickande hjärta, jag fattar ingenting var så inställd på samma besked som o somras. Dom kunde inte förklara blödningen utan att det kan vara allt från brustet blodkärl till moderkakan ...

ska ta det lugnt nu har jag lovat mig själv

Kram på er, ska försöka få med bild

Åh vilken jäkla lättnad!!! Njut av det fantastiska beskedet nu och se till å fira :)
  • Milou3

Så nu tog jag mitt sista babyplan testatidigttest nyss på äl+12 ( som givetvis var blankt) och slutar nu med progesterall! Kommande äl ligger finfint på en vuxenvecka så vill inte skjuta fram den. Även bokat en tid till min vårdcentral för att kolla upp mitt immunförsvar. Han sa att han hade kollat det sist men kunde "ta några till prover" så jag hoppas han förstår att jag icke kommer ge upp detta ;) kommer således även trycka på om prednisolon och trombyl när jag väl är där. Googlat som ett as i dag då jag varit ledig och det jag snappat upp är att höga doser D-vitamin samt omega 3 ska göra susen för fertiliteten och inte minst för att balansera just immunförsvaret. Dämpa ett överaktivt och tvärtom.

Fick även reda på att min mor var tvungen att operera bort båda äggstockarna som 27-åring, dock lämnade de kvar 1/8 del av ena äggstocken och hon förklarades då inte kunna få barn alls. Men 1 år senare var hon gravid.

Visserligen med unga friska ägg men ändå! Får lägga allt mitt hopp på ödet nu men liiite hjälp på traven kanske inte skadar ;)

• Milou3

Smurfen11: Det jag fnular på är ju just att jag har 2 barn som blev till på första försöket efter pillerstopp, efter det har jag blivit gravid 4-5 ggr trots avbrutet samlag och i ett av fallen undertiden jag åt minipiller också - mao varit extremt fertil. Hur kan då en plötslig överaktivt immunförsvar dra igång? Gick in i väggen för 1,5 år sedan, kan det ha betydelse? Och just att jag bara blivit gravid då jag ätit penicillin pga urinvägsinfektion. Vi har ju prickat äl nästan varje månad liksom. Och i juni när jag sist blev gravid körde jag med kortisonspray ( pulmicort) pga pollenastma minns jag. Hm..

ja fertilitetplus var det ja! Ska du inte vända dig dit då?

Hemflyttad: jag köpte prednisona då prednisolon var slut och den har jag inte vågat ta just för att det inte va prednisolon. Men skulle läkaren vägra skriva ut prednisolon kommer jag testa dessa ändå. När ska man börja ta? Borde ju egentligen börja redan dagen efter äl känns det som. Jag är helt tvärsäker på att nåt var på g nu sist! Mådde superilla 4 dagar efter äl som höll i sig under den 5:e dagen fram till lunch men sen försvann. Är aldrig magsjuk och verkar vara immun mot sånt och jag kände igen den typen av illamående. D-vitaminspray måste jag kolla upp! Låter kanon ju!

• Milou3
    mammsen79 skrev 2017-10-05 22:05:50 följande:

Är det någon som fått positivt gravtest 5 dagar innan beräknad mens?

Ja en gång ( av 9-10 ggr) och väldigt väldigt svagt så insåg inte att det var positivt ( tog en bild ) förrän när jag plussade tydligare ett par dagar senare.
  • Milou3
    mammsen79 skrev 2017-10-05 22:46:06 följande:

Jag vet ej om jag är det men vid den här tidpunkten brukar jag ha pms o finnig och har inget av det så funderar på om det är något som spökar i kroppen.

Du borde se ett plus om än svagt i morgon eller på lördag kanske om du testar med ex Predictor Early!
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-10-06 07:52:06 följande:

Det finns tjejer som är extremt fertila kanske tillhör du den gruppen och jag har läst att det kan vara motsatt effekt när det väl ( ägget ), kommer till livmodern, men jag behöver forska mer i det för att säga säkert.

Tror inte din utbrändhet har med det att göra, däremot under just den tiden kan man ha svårt bli gravid, ibland stiger hormonet prolaktin som stänger ute äl.

Jag bor i Göteborg, så vet inte...möjligen som ett sista halmstrå in på det nya året. Min sambo är från Stockholm så vi åker ju dit ibland.

Prednisona är samma sak men man får vara väldigt noga med att börja på låg dos, trappa upp försiktigt, och sen trappa ner sakta också, egentligen inget man ska göra på eget bevåg.

Jag är nog inte extremt fertil längre, tog ett AMH och det låg bara på 1,5 vilket var bra enligt gyn för min ålder men jag vet att man även kan ligga betydligt högre.

Vi får se hur många olika prov min läkare kan tänkas ta. Känns ju bättre att börja billigare med 200:- i patientavgift :) och vad bra att Prednisona är samma! Han är ju inte bevandrad i detta alls så det blir lite att testa sig fram själv om jag vågar. Tack för svar!
  • Milou3
    Hemflyttad skrev 2017-10-06 10:45:58 följande:

Prednisona är som smurfen säger samma sak, bara ett annat namn. Men det används ju mest vid IVF eller att man börjar efter konstaterad graviditet. Att använda det nån vecka varje månad upprepade gånger låter inte så bra, tycker jag. Kanske försöka testa supertidigt och börja ta om det finns minsta antydan till plus? Samma med trombyl.

Däremot har jag aldrig hört att man ska börja med låga doser smurfen? Trappa ner ja, i alla fall om man tagit längre än två veckor. Detta baserat på all gånger jag själv har använt det, men jag har kanske inte koll på de senaste rönen.

Tyvärr är det väldigt få läkare som har koll på prednisolon i samband med fertilitet eller tror att det har någon inverkan. Det gäller även läkare som arbetar på IVF-kliniker, med några få undantag.

Det jag tänker är att få ner immunförsvaret precis efter äl, så att min kropp inte hinner förstöra eller stöta bort nåt. Fast å andra sidan så kanske det är bäst att invänta ett positivt test och kanske smygstarta med min pulmicort ( fast den kanske bara verkar lokalt?)

Trombyl har jag inte ens men kan kolla med läkaren om han kan skriva ut det. Det är en utländsk farbror som har en helt annan värme och förståelse än typiska vårdcentralläkare brukar ha så hoppas han tar mig på allvar och vill ge det ett försök! Vore skönt med ett "go" från honom.

Men hur funkar det då OM jag skulle plussa? Fortsätter man med Prednisolon/Prednisona hela graviditeten och åt du det när du väntade barn?
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.