Hemflyttad skrev 2017-10-06 10:45:58 följande:
Prednisona är som smurfen säger samma sak, bara ett annat namn. Men det används ju mest vid IVF eller att man börjar efter konstaterad graviditet. Att använda det nån vecka varje månad upprepade gånger låter inte så bra, tycker jag. Kanske försöka testa supertidigt och börja ta om det finns minsta antydan till plus? Samma med trombyl.
Däremot har jag aldrig hört att man ska börja med låga doser smurfen? Trappa ner ja, i alla fall om man tagit längre än två veckor. Detta baserat på all gånger jag själv har använt det, men jag har kanske inte koll på de senaste rönen.
Tyvärr är det väldigt få läkare som har koll på prednisolon i samband med fertilitet eller tror att det har någon inverkan. Det gäller även läkare som arbetar på IVF-kliniker, med några få undantag.
Det jag tänker är att få ner immunförsvaret precis efter äl, så att min kropp inte hinner förstöra eller stöta bort nåt. Fast å andra sidan så kanske det är bäst att invänta ett positivt test och kanske smygstarta med min pulmicort ( fast den kanske bara verkar lokalt?)
Trombyl har jag inte ens men kan kolla med läkaren om han kan skriva ut det. Det är en utländsk farbror som har en helt annan värme och förståelse än typiska vårdcentralläkare brukar ha så hoppas han tar mig på allvar och vill ge det ett försök! Vore skönt med ett "go" från honom.
Men hur funkar det då OM jag skulle plussa? Fortsätter man med Prednisolon/Prednisona hela graviditeten och åt du det när du väntade barn?