• Ememem

BF Maj 2017

För alla oss med BF i maj 2017.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-24 19:45
    Det finns en hemlig grupp på fb för oss med BF i maj dit ni är välkomna! Skicka ett meddelande och vänförfrågan till mig på fb så kan jag lägga till er. Länk till min profil, www.facebook.com/emilie.eriksson.357

• Svar på tråden BF Maj 2017
  • natlin
    KattenH81 skrev 2016-08-21 19:48:13 följande:

Här är en till som precis har plussat! Igår på BIM-5 fick jag ett väldigt starkt andra streck på testet! Har aldrig fått så starkt så tidigt!
    Förhoppningsvis andra barnet men fjärde graviditeten. Dottern kom via ivf på första försöket efter två års försök. Blev gravid för ett år sen spontant men mf i v9. Åter gravid på egen hand i mars men mf i v7. Så hoppas nu att denna tredje spontan graviditet får gå hela vägen till bf 5 maj! Tar detta på det starka plusset som ett gott tecken :)

Jättegrattis till ditt plus och så håller vi extra tummar å tår när ni haft sån otur.
  • natlin
    natlin skrev 2016-08-21 19:49:03 följande:
    Vad jag har fått förklarat för mig så händer det att de barn som har trisomi13 slinker igenom KUB för de har inte den form som man mäter när det gäller downs syndrom.
    Men det är 1 på 10 000 som får trisomi 13 så vi hade maximal otur....

Men vad jag läste ska NIPT testet vara tillförlitligt men galet dyrt. Vi kommer få göra FVP i vecka 15 men tror även vi kommer bli remitterade KUB jag fyller ju 36 också så :)
    Ja å svar på din fråga:) Vi gjorde inte KUB förra gången.
  • Ememem
    natlin skrev 2016-08-21 18:56:19 följande:

Vid RUL upptäcktes att vår lilla kille hade ett hjärtfel. Vi fick remiss till akademiska där de sa att hjärtat var lätt att operera. Men i samband med det togs ett fostervattensprov som visade en allvarlig kromosomavvikelse (trisomi13) som gör att de flesta barn endast lever någon timme. De som överlever har väldigt svåra hjärnskador och många andra handikapp & missbildningar som de ofta lider väldigt mycket av. De var två veckor av hopp & förtvivlan.

Så vi är jätteglada men vi har nog en tuff resa framför oss som vi förhoppningsvis kommer få mycket hjälp av spec mödravården med.

Tack för att du fråga <3

Usch så jobbigt att behöva komma så långt och sen genomgå nåt sådant. Håller tummarna nu för att det är frisk krabat som gror i dig och att ni får det stöd ni behöver.
  • Ememem
    KattenH81 skrev 2016-08-21 19:48:13 följande:

Här är en till som precis har plussat! Igår på BIM-5 fick jag ett väldigt starkt andra streck på testet! Har aldrig fått så starkt så tidigt!

Förhoppningsvis andra barnet men fjärde graviditeten. Dottern kom via ivf på första försöket efter två års försök. Blev gravid för ett år sen spontant men mf i v9. Åter gravid på egen hand i mars men mf i v7. Så hoppas nu att denna tredje spontan graviditet får gå hela vägen till bf 5 maj! Tar detta på det starka plusset som ett gott tecken :)

Grattis och välkommen! Tredje gången gillt! Håller tummarna!
  • Ememem
    emzerus skrev 2016-08-21 19:12:25 följande:

Fy va hemskt! Så ledsen att ni behövde gå igenom det :( 

Ja ni borde ju få lite extra stöd o vul kan jag tycka! 

Gjorde ni kub sist? vet inte hur mkt som kan upptäckas genom det? Finns ju NIPTtest också, men det tror jag man får bekosta själv?

Här där jag bor erbjuds inte kubtest. Skulle egentligen vilja göra nipttest, som vi kan göra hos en privat barnmorska men tycker det är sjukt mkt pengar. Kostar nästan 10 000 kr här. 

Kram <3

Här erbjuds ju alla KUB, tycker det är lite sjukt att det är så olika över landet vilka som erbjuds det. Var bor du?

NIPT har jag inte satt mig in i riktigt, men har förstått att man kan få det betalt om det finns anledning till det, kanske om det finns sjukdomar i familjen etc. Men att man även kan betala för det privat men jag tycker inte det är värt de summorna.
  • emzerus
    natlin skrev 2016-08-21 19:49:03 följande:
    Vad jag har fått förklarat för mig så händer det att de barn som har trisomi13 slinker igenom KUB för de har inte den form som man mäter när det gäller downs syndrom.
    Men det är 1 på 10 000 som får trisomi 13 så vi hade maximal otur....

Men vad jag läste ska NIPT testet vara tillförlitligt men galet dyrt. Vi kommer få göra FVP i vecka 15 men tror även vi kommer bli remitterade KUB jag fyller ju 36 också så :)
    Ja jag vet verkligen inte hur vi ska göra med kun eller nipt. Får se lite längre fram o diskutera tillsammans...

Har du kontaktat barnmorska nu för inskrivning o så?
  • emzerus
    Ememem skrev 2016-08-22 05:28:08 följande:
    Här erbjuds ju alla KUB, tycker det är lite sjukt att det är så olika över landet vilka som erbjuds det. Var bor du?

NIPT har jag inte satt mig in i riktigt, men har förstått att man kan få det betalt om det finns anledning till det, kanske om det finns sjukdomar i familjen etc. Men att man även kan betala för det privat men jag tycker inte det är värt de summorna.
    Vi bor i västerås. 
    Vart bor ni?

Ja jag tycker också det är sjukt att det ska vara så olika beroende på vart man bor. jag kan tycka att alla ska erbjudas samma sak inom vården. 
  • Tiger grr

Jag plussade idag! :D

Helt oväntat då vi endast fått till det en gång nu och ägglossning skedde ngra dgr tidigare än beräknat. Nu hoppas vi bara på att denna vill stanna. Hade ett MA i mars, vecka 13, som upptäcktes på KUB. Det va väldigt ledsamt, de trodde den dött bara en dag innan för den hade rätt storlek för tiden. :'( har ett gäng tidiga missfall i bagaget också. Men men man får försöka se framåt. :)

BIM-5 idag. När plussade ni? :)

• KattenH81
    Tiger grr skrev 2016-08-22 21:04:34 följande:

Helt oväntat då vi endast fått till det en gång nu och ägglossning skedde ngra dgr tidigare än beräknat. Nu hoppas vi bara på att denna vill stanna. Hade ett MA i mars, vecka 13, som upptäcktes på KUB. Det va väldigt ledsamt, de trodde den dött bara en dag innan för den hade rätt storlek för tiden. :'( har ett gäng tidiga missfall i bagaget också. Men men man får försöka se framåt. :)

Grattis till plusset!
    Plussade i lördags, då var jag på bim-5 så det skiljer bara nån dag på oss! Även jag har mf i bagaget, ett i v9 och ett i v7. Vill så gärna att det ska gå vägen denna gången! Håller mina tummar och tår även för dig!
  • emzerus
    Tiger grr skrev 2016-08-22 21:04:34 följande:

Grattis :)  Håller tummarna att det går vägen nu <3

jag plussade i torsdags på äl+10 o bim är på onsdag så jag väntar otåligt på att passera den dagen. 
    har haft 6 tidiga missfall sen vi började försöka i september 2014. Men gravtesten ökar fint i styrka o jag har en bra känsla så jag hoppas såå! 
Svar på tråden BF Maj 2017