• Anonym (Dåligbonusmamma)

Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?

Jag har varit i bonus liv i över tre år. Han fyller sex i år. I början gick det bra men det senaste året har det gått utför. Jag tycker rent ut sagt att han är jobbig och jag blir ofta irriterad på honom.

Han är högljud, klumpig, intensiv, krävande och en riktig skitunge ibland.

Detta gnager mig så fruktansvärt då jag känner att jag inte älskar honom som jag borde. Jag överväger att lämna min sambo pga detta.

Kan en relation fungera om man inte gillar sin bonus?

• Svar på tråden Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?
  • Anonym (B)
    Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-16 02:33:18 följande:

Ja det gör han. Men jag har sagt att det är för att jag mår dåligt, vilket också delvist är sant.

Då tycker jag att han borde ha större förståelse för att du behöver dra dig undan då och då...

[quote=76627725][quote-nick]Anonym (B) skrev 2016-05-16 02:36:10 följande:[/quote-nick]Då tycker jag att han borde ha större förståelse för att du behöver dra dig undan då och då...[/quote

Jasså? Jag som lagt så mycket skuld på mig själv. Känner mig kass som inte orkar vara en kärleksfull, rolig bonusmamma.

• Anonym (B)
    Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-16 02:39:21 följande:

[quote=76627725][quote-nick]Anonym (B) skrev 2016-05-16 02:36:10 följande:[/quote-nick]Då tycker jag att han borde ha större förståelse för att du behöver dra dig undan då och då...[/quote

Jasså? Jag som lagt så mycket skuld på mig själv. Känner mig kass som inte orkar vara en kärleksfull, rolig bonusmamma.

Det tycker jag verkligen inte att du ska ha! Jag hoppas att det inte är din kille som får dig att känna så? Att han ställer för höga krav.
  • Anonym (bonusbarn)

Du måste självklart inte älska ingen villkorslöst. Men ska du leva tillsammans med mannen så måste du ha en relation till barnet. Pojken vill säkerligen ha uppmärksamhet, vilket han inte verkar få från någon av er. Ett barn tenderar att agera ut när föräldrar enbart visar irritation över barnet.

Försök att hitta på saker med pojken, aktivera honom så han får tänka själv. Låt han vara med när ni går saker, tex lagar mat, bakar. För olika pyssel med honom.

Är själv bonusbarn där biobarnen alltid har kommit i första hand och jag alltid känt mig som en utomstående. Därav har jag knappt kontakt med den delen av familjen längre.

Som bonusmamma bör man behandla barnet som sitt eget om man vill ha en långvarig relation. Även fast barnet kan kännas som djävulen själv så blir det inte bättre för att man stöter bort det.

• sextiotalist

Ibland undrar jag om inte kraven från föräldern att den nya ska ha en föräldraroll och se barnet som ens eget som kan vara det största hindret för en bra relation.

Det är möjligt att barnet har en diagnos, det är fullt lika möjligt att barnet är som en typiskt jobbig 6-åring.

Din sambo kan aldrig önska att du gör mer för hans son än vad han själv gör. Vad du en gör, så ska hans insats vara mer än dubbelt så mycket.

• Anonym (1)

men 6-årsålden är en ganska krävande fas för de flesta barn. Du kanske undrar var den där lille gullige pojken tog vägen som du har vant dig vid? Man kan bli "galen" på sina egna biobarn också, speciellt i den åldern.

Om barnet ev har adhd är det absolut en förklaring till om ni tycker han är intensiv på olika vis men då hoppas jag föräldrarna tar tag i det så att barnet får det stöd han har rätt till. Att pappan blir irriterad på barnet låter inte så bra det heller. 

Jag är både bio och bonus till olika åldrar. Kort och gott skulle jag kunna svara "ja" på din fråga i TS. Det underlättar sannerligen om man tycker om barnen när man är i en relation, men ibland är det tyngre perioder. Just nu gillar jag mina bonusbarn mer än mina egna (haha). Det viktiga här är ju att pappan har en bra relation till sitt barn, sen är det toppen om du finns i bakgrunden och att det är en bra stämning i hemmet (det finns ju, har jag förstått, familjer där man flyttat ihop där den "nya" helst vill att barnen inte fanns. Sånt känner barnen så klart) 

• Lena

Ha inte så höga krav på dig. Det kommer bli bättre när du mår bra och barnet blir äldre. Din sambo är orättvis, en bonusförälder behöver inte vara mer än som ett storasyskon för barnet.

• FrökenKanSjälv

6-åringar är gräsliga! Jag hade lätt bytt bort mina egna barn när de var i den åldern. Det är en hemsk utvecklingsfas där de blir uppkäftiga och testar gränser, samtidigt växer armar och ben ifrån resten av kroppen (och hjärnan) så de har noll motorik och koordination. Om du tänker lämna för att du har svårt att tycka om barnet så tycker jag att du bör vänta något år och se om du tycker bättre om barnet då.

När det gäller pappan så har han ingen rätt att kräva något av dig. Så länge du behandlar barnet med respekt så har du uppfyllt ditt ansvar (och att säga ifrån när barnet gör dumheter är definitivt respektfullt eftersom du hjälper barnet att förstå hur man beter sig i samhället). Jag gillade Sextiotalists sista stycke om att pappan ska göra minst dubbelt så mycket som du, det är hans barn och hans ansvar.

Anonym (B) skrev 2016-05-16 02:42:07 följande:

Det tycker jag verkligen inte att du ska ha! Jag hoppas att det inte är din kille som får dig att känna så? Att han ställer för höga krav.

Han brukar säga att det känns som han är ensam om att ta ansvar för barnet. Jag lämnar ofta på dagis och hämtar. Fixar middag ibland. Hjälper till med läggning ibland och gör ofta saker med barnet som simhallen etc. Men ibland så har jag ingen lust och då känner jag över allt till sambon förutom lämning/hämtning på dagis om han jobbar.

Han tycker att jag tar för lite ansvar.
    Anonym (bonusbarn) skrev 2016-05-16 02:50:39 följande:

Du måste självklart inte älska ingen villkorslöst. Men ska du leva tillsammans med mannen så måste du ha en relation till barnet. Pojken vill säkerligen ha uppmärksamhet, vilket han inte verkar få från någon av er. Ett barn tenderar att agera ut när föräldrar enbart visar irritation över barnet.

Försök att hitta på saker med pojken, aktivera honom så han får tänka själv. Låt han vara med när ni går saker, tex lagar mat, bakar. För olika pyssel med honom.

Är själv bonusbarn där biobarnen alltid har kommit i första hand och jag alltid känt mig som en utomstående. Därav har jag knappt kontakt med den delen av familjen längre.

Som bonusmamma bör man behandla barnet som sitt eget om man vill ha en långvarig relation. Även fast barnet kan kännas som djävulen själv så blir det inte bättre för att man stöter bort det.

Vi gör grejer med honom VARJE dag. Aktiverad blir han till tusen och uppmärksamhet får han. Det tar nästan slut på mig när han är hos oss då all fokus går till honom.
Svar på tråden Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?