• Anonym (Dåligbonusmamma)

Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?

Jag har varit i bonus liv i över tre år. Han fyller sex i år. I början gick det bra men det senaste året har det gått utför. Jag tycker rent ut sagt att han är jobbig och jag blir ofta irriterad på honom.

Han är högljud, klumpig, intensiv, krävande och en riktig skitunge ibland.

Detta gnager mig så fruktansvärt då jag känner att jag inte älskar honom som jag borde. Jag överväger att lämna min sambo pga detta.

Kan en relation fungera om man inte gillar sin bonus?

• Svar på tråden Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?
  • Lena

Då får din sambo vara mer med honom helt enkelt. Och han kanske skulle hitta på mer fysiska saker med honom med.

• Anonym (Barn utan valmöjlighet)

När jag läser i den här tråden tänker jag på vilka fördelar man har som vuxen. Tycker man inte om sitt styvbarn så kan man välja att lämna förhållandet, eller att hålla sig borta så mycket som möjligt under den tiden barnet vistas i hemmet.

Barnen som inte tycker om sina styvföräldrar, för de finns ju också naturligtvis, har inte den valmöjligheten, utan måste finna sig i vad de vuxna bestämmer. Vem bryr sig om ett barns olustkänslor inför en styvförälder de inte tycker om, men tvingas bo med?

Kan man verkligen som förälder tycka att allt är ok om barnet bara är artigt mot styvföräldern, utan att bry sig om hur barnet mår inombords?

• smulpaj01
    Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-17 21:25:05 följande:

Tanken har slagit mig men jag älskar min sambo så jag får väl stå ut.

Då är du egoistisk och elak! Du har ett val att "stå ut", det valet har inte barnet!

Berätta ärligt om dina känslor för sambon så kanske han lyckas rädda sitt barn!
    smulpaj01 skrev 2016-05-18 16:36:26 följande:

Då är du egoistisk och elak! Du har ett val att "stå ut", det valet har inte barnet!

Det är ju inte alltid jag tycker att han är jobbig. Emellanåt har vi det riktigt bra och i det stora hela har vi en ganska nära relation. Jag kan natta etc utan några problem. Problemet ligger mycket i att jag inte mår bra i mig själv och inte har tålamodet alltid. Men sen har han ju sidor som jag har svårt med speciellt det där högljudda klumpiga beteendet.
  • Anonym (--)
    smulpaj01 skrev 2016-05-18 16:36:26 följande:

Det finns inget elakt eller egoistiskt i TS inlägg. Även biologiska föräldrar kan se drag hos sina barn som dom ogillar. Flera stycken bara i den här tråden vittnar om att deras sexåringar är odrägliga. Ingen är perfekt. Eller menar du att alla barn är fulländade varelser och alla som inte uppskattar precis alla egenskaper hos ett barm borde lämna det, även om det är ens eget?
    Anonym (--) skrev 2016-05-18 22:39:24 följande:

Det finns inget elakt eller egoistiskt i TS inlägg. Även biologiska föräldrar kan se drag hos sina barn som dom ogillar. Flera stycken bara i den här tråden vittnar om att deras sexåringar är odrägliga. Ingen är perfekt. Eller menar du att alla barn är fulländade varelser och alla som inte uppskattar precis alla egenskaper hos ett barm borde lämna det, även om det är ens eget?

Bra resonemang. :)
  • Gung Ho
    Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-18 18:27:15 följande:
    Det är ju inte alltid jag tycker att han är jobbig. Emellanåt har vi det riktigt bra och i det stora hela har vi en ganska nära relation. Jag kan natta etc utan några problem. Problemet ligger mycket i att jag inte mår bra i mig själv och inte har tålamodet alltid. Men sen har han ju sidor som jag har svårt med speciellt det där högljudda klumpiga beteendet.
    Som jag förstår det har du inte egna barn.

Tror att risken är större att man 'retar sig' på jobbiga sidor hos barn om man inte har barn själv. Som förälder är man både van och vet att det ändrar sig över tid, samt har inlärt tålamod. 'Egentidbehovet' är iaf mindre för de flesta.

Att inte må bra själv gör det inte lättare ;)

Känns ändå som att förutom vissa tillfällen/beteenden att ni har en ok relation. Som sagt, barns beteende ändras mycket i sen åldern och de blir allt mer sociala och resonabla... Stå ut och se att det blir bättre :)
  • katrinp

När jag träffade min man så sa jag till honom från början att om det inte funkar med min son så funkar det inte med mig. Idag är han en helt fantastisk extrapappa till min son och jag vet att de älskar varandra så nära lika mycket som sitt eget barn som det går att komma.

• Anonym (L)

Helt ärligt tycker jag att du visste om att han hade barn när ni träffades och vill man inte ha bonusbarn ger man sig inte in i sådana relationer. Man kan inte bara få killen eller tjejen utan det är viktigt att faktiskt känna ett engagemang för barnet. Barnet känner av om det inte är älskat och kan faktiskt må dåligt och dessutom nu när bonussonen faktiskt gillar dig. Som vuxen gör man val i livet och barnet har inte valt att hans pappa ska ha en relation med dig. 

Barn är inga änglar och de har olika faser, även som förälder kan man tycka det är jobbigt ibland men man ogillar inte sitt barn för det. 

• Anonym (:))

Det högljudda beteendet är även irriterande när det gäller ens biologiska barn:) Och det går över, lovar!

Anonym (:)) skrev 2016-05-22 22:27:10 följande:

Det högljudda beteendet är även irriterande när det gäller ens biologiska barn:) Och det går över, lovar!

Skönt att höra ;)
  • Anonym (Bonusmamma)

Känner samma sak!

2 första åren gick bra, nu är jag så trött så jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Bonusarna är 5 och 7 år, kräver ALL uppmärksamhet då de är här. 5åringen kissar på sig dagtid, JAG har hand om tvätten här i huset. 7åringen testar mina nerver och gör saker som han vet att jag blir irriterad på. När jag ber honom sluta börjar han vråla och kastar saker runt sig och säger till sambon att jag har varit elak. Hade han varit mitt barn hade jag låst ut honom så han fått tänka över sina synder. Gör man det som bonusmamma så får man höra att man borde ha tänkt på dethär innan man flyttade ihop. Egna barn får man vara förbannat trött på, men är man ens liite irriterad på bonusbarnen är man en hemsk människa!

• Anonym (Lottis)

När jag läser här är jag så oerhört tacksam över att inte ha några så kallade bonusbarn som mest verkar vara mer besvärlighetsbarn.

• Anonym (:))
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2016-05-24 22:11:57 följande:

Känner samma sak!

2 första åren gick bra, nu är jag så trött så jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Bonusarna är 5 och 7 år, kräver ALL uppmärksamhet då de är här. 5åringen kissar på sig dagtid, JAG har hand om tvätten här i huset. 7åringen testar mina nerver och gör saker som han vet att jag blir irriterad på. När jag ber honom sluta börjar han vråla och kastar saker runt sig och säger till sambon att jag har varit elak. Hade han varit mitt barn hade jag låst ut honom så han fått tänka över sina synder. Gör man det som bonusmamma så får man höra att man borde ha tänkt på dethär innan man flyttade ihop. Egna barn får man vara förbannat trött på, men är man ens liite irriterad på bonusbarnen är man en hemsk människa!

Det där är så fel tycker jag. Man tar ju hand om dom som sina egna och då måste man ju få skälla på dom. Jag skäller på min bonusson om det behövs. Jag hade blivit skitarg om maken sa att jag inte fick göra det!
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2016-05-24 22:11:57 följande:

Känner samma sak!

Såklart du kan säga ifrån. Jag kör ibland med timeout om det behövs. Min bonus är i för sig inte jobbig så, han utmanar inte eller bråkar med mig. Hade han gjort det hade jag nog inte stått ut om jag ska vara ärlig.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (:)) skrev 2016-05-24 23:04:22 följande:

Det där är så fel tycker jag. Man tar ju hand om dom som sina egna och då måste man ju få skälla på dom. Jag skäller på min bonusson om det behövs. Jag hade blivit skitarg om maken sa att jag inte fick göra det!

Ja, helt idiotiskt är det! Jag skäller nog på 7-åringen då han är olydig, men det uppskattas inte av varken mamman eller pappan. En gång bad 7åringen mig att dra åt helvete, jag blev stum och visste inte vad jag skulle säga. Tog ett snack med mamman då, hon blev förstås arg på barnet men ville också veta om jag hade varit för sträng. Tydligen tror hon inte att han kan vara elak utan orsak.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2016-05-25 13:17:41 följande:
    Ja, helt idiotiskt är det! Jag skäller nog på 7-åringen då han är olydig, men det uppskattas inte av varken mamman eller pappan. En gång bad 7åringen mig att dra åt helvete, jag blev stum och visste inte vad jag skulle säga. Tog ett snack med mamman då, hon blev förstås arg på barnet men ville också veta om jag hade varit för sträng. Tydligen tror hon inte att han kan vara elak utan orsak.
    Men varför ställer du upp på det där? Låt dom ta hand om deras barns tvätt! Är du deras obetalda piga eller?!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Miss Skywalker skrev 2016-05-25 15:01:30 följande:

Men varför ställer du upp på det där? Låt dom ta hand om deras barns tvätt! Är du deras obetalda piga eller?!

Jag gör det för att man i en familj hjälper varandra. Men om jag tar på mig rollen som extramamma så förväntar jag mig att jag får behandla barnen på det sätt som jag behandlar mitt eget. Alltså dåligt beteende ger tråkiga konsekvenser ; lite skäll, skärmförbud eller annat. Det tråkiga är bara att man ska behandla barnen som om de vore egna, men ändå har man inte samma rätt att uppfostra.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2016-05-25 15:49:36 följande:
    Jag gör det för att man i en familj hjälper varandra. Men om jag tar på mig rollen som extramamma så förväntar jag mig att jag får behandla barnen på det sätt som jag behandlar mitt eget. Alltså dåligt beteende ger tråkiga konsekvenser ; lite skäll, skärmförbud eller annat. Det tråkiga är bara att man ska behandla barnen som om de vore egna, men ändå har man inte samma rätt att uppfostra.
    Exakt! Och nu är det bara du som hjälper och får bara skit för det. 
Svar på tråden Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?