• Anonym (Dåligbonusmamma)

Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?

Jag har varit i bonus liv i över tre år. Han fyller sex i år. I början gick det bra men det senaste året har det gått utför. Jag tycker rent ut sagt att han är jobbig och jag blir ofta irriterad på honom.

Han är högljud, klumpig, intensiv, krävande och en riktig skitunge ibland.

Detta gnager mig så fruktansvärt då jag känner att jag inte älskar honom som jag borde. Jag överväger att lämna min sambo pga detta.

Kan en relation fungera om man inte gillar sin bonus?

• Svar på tråden Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?

Han tar nästan allt ansvar för barnet. Jag backar ju ofta när jag mår dåligt men får dåligt samvete av det tyvärr.

Jag pratat med min sambo nu och han ska ta med ansvar själv för lämningar och hämtmingar och jag måste bli bättre på att kommunicera när jag känner att jag inte orkar med barnet.

Det känns rätt okej nu. Får se hur det känns när han kommer hem igen.

• fluu

Kanske om du kan dölja det så pass bra att barnet inte märker av hur du känner. Och du kan stå ut.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kirenaj68
    Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-16 01:51:02 följande:

Jag har varit i bonus liv i över tre år. Han fyller sex i år. I början gick det bra men det senaste året har det gått utför. Jag tycker rent ut sagt att han är jobbig och jag blir ofta irriterad på honom.

Detta gnager mig så fruktansvärt då jag känner att jag inte älskar honom som jag borde. Jag överväger att lämna min sambo pga detta.

Man måste inte älska sin bonus, men det hjälper ju till.
  • Colourfulrainbow
    Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-17 17:30:49 följande:

Han tar nästan allt ansvar för barnet. Jag backar ju ofta när jag mår dåligt men får dåligt samvete av det tyvärr.

Jag pratat med min sambo nu och han ska ta med ansvar själv för lämningar och hämtmingar och jag måste bli bättre på att kommunicera när jag känner att jag inte orkar med barnet.

Det känns rätt okej nu. Får se hur det känns när han kommer hem igen.

Jag tror problemet ligger i ditt dåliga samvete. Sluta ha dåligt samvete, på så sätt kan du börja må bra och rentav tycka om din bonus. Varje gång du får dåligt samvete så upprepa en mening i huvudet, t.ex. "Barnet är inte mitt ansvar, jag har rätt att må bra".
  • Anonym (Lynx)
    Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-16 01:51:02 följande:

Jag tror ändå att det viktigaste är att du slutar ha dåligt samvete... Du behöver inte älska ditt bonusbarn! Har ni levt ihop i 3 år (hälften av hans liv) finns det säkert många fina minnen du har där du kan känna att du tyckt om honom.
    Jag har själv en bonus-son (och en dotter sen tidigare) och skillnaden i kärlek finns där!! Däremot har jag som regel att inte barnen ska behöva känna av några orättvisor eller särbehandlingar.
    Det är känsligt att ta upp med pappan de gånger man vill strypa hans son, så ibland sväljer jag och säger ingenting. Jag brukar resonera som så att "Var vill jag komma med samtalet?" "Vill jag bara få ut min frustration?" (Då finns vänner som gärna lyssnar när jag gnäller på både sambon o sonen) Men framförallt brukar jag tänka "Hur skulle jag mått om sambon sagt samma om min dotter??"
    Tror det är lättare att ta andras barn om man har ett eget...
    Men be om att få göra de "roliga" sakerna med honom under en period... Och misströsta inte. 6-årsåldern är en pest o pina... Den går över!! Så kan du se fram emot tonåren sen;)
    Colourfulrainbow skrev 2016-05-17 19:54:32 följande:

Jag tror problemet ligger i ditt dåliga samvete. Sluta ha dåligt samvete, på så sätt kan du börja må bra och rentav tycka om din bonus. Varje gång du får dåligt samvete så upprepa en mening i huvudet, t.ex. "Barnet är inte mitt ansvar, jag har rätt att må bra".

Ja det är sant. Ska börja tänka så. :)
    Anonym (Lynx) skrev 2016-05-17 20:42:13 följande:

Jag tror ändå att det viktigaste är att du slutar ha dåligt samvete... Du behöver inte älska ditt bonusbarn! Har ni levt ihop i 3 år (hälften av hans liv) finns det säkert många fina minnen du har där du kan känna att du tyckt om honom.

Jag har själv en bonus-son (och en dotter sen tidigare) och skillnaden i kärlek finns där!! Däremot har jag som regel att inte barnen ska behöva känna av några orättvisor eller särbehandlingar.

Det är känsligt att ta upp med pappan de gånger man vill strypa hans son, så ibland sväljer jag och säger ingenting. Jag brukar resonera som så att "Var vill jag komma med samtalet?" "Vill jag bara få ut min frustration?" (Då finns vänner som gärna lyssnar när jag gnäller på både sambon o sonen) Men framförallt brukar jag tänka "Hur skulle jag mått om sambon sagt samma om min dotter??"

Tror det är lättare att ta andras barn om man har ett eget...

Men be om att få göra de "roliga" sakerna med honom under en period... Och misströsta inte. 6-årsåldern är en pest o pina... Den går över!! Så kan du se fram emot tonåren sen;)

Jo vi har haft många fina stunder och har det mysigt emellanåt. Han gillar mig tom älskar tror jag, det för det nästan värre att känna som jag gör.
    smulpaj01 skrev 2016-05-17 12:28:40 följande:

Som någon annan klok person skrev, "hej då".

Du ska inte bo med bonusbarn, det är bara att kasta in handduken och inse att alla klarar inte av det.

Träffa en barnfri man nästa gång så slipper du dylika problem framöver!

Tanken har slagit mig men jag älskar min sambo så jag får väl stå ut.
  • Anonym (S)

Min partner måste inte älska mina barn, det är inget tvång.
    Men om min partner inte ens hade gillat mina barn där hade gränsen gått.
    För det hade ofelbart mina barn känt av och dom ska inte behöva känna sig ogillade och att dom är till besvär i sitt egna hem. 
    Så med mig som partner hade det inte funkat. 

Anonym (S) skrev 2016-05-17 21:30:07 följande:

Min partner måste inte älska mina barn, det är inget tvång.

Men om min partner inte ens hade gillat mina barn där hade gränsen gått.

För det hade ofelbart mina barn känt av och dom ska inte behöva känna sig ogillade och att dom är till besvär i sitt egna hem. 

Så med mig som partner hade det inte funkat. 

Jag gillar honom men det är vissa sidor jag inte står ut med. Att han är högljud, klängig och kan inte vara själv man måste typ aktivera honom hela tiden. Och han vill alltid vara med oss. Mest pappan då. Han skriker och tjoar och tjimmar och är styrig och plockig och bråkar med hunden och katten. Han är överallt ibland. Han sitter ALDRIG själv på sitt rum och bara leker med något och tjatar jämnt att man ska vara med honom.
Svar på tråden Måste man gilla bonus för att förhållandet ska funka?