Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-16 01:51:02 följande:
Jag har varit i bonus liv i över tre år. Han fyller sex i år. I början gick det bra men det senaste året har det gått utför. Jag tycker rent ut sagt att han är jobbig och jag blir ofta irriterad på honom.
Han är högljud, klumpig, intensiv, krävande och en riktig skitunge ibland.
Detta gnager mig så fruktansvärt då jag känner att jag inte älskar honom som jag borde. Jag överväger att lämna min sambo pga detta.
Kan en relation fungera om man inte gillar sin bonus?
Jag tror ändå att det viktigaste är att du slutar ha dåligt samvete... Du behöver inte älska ditt bonusbarn! Har ni levt ihop i 3 år (hälften av hans liv) finns det säkert många fina minnen du har där du kan känna att du tyckt om honom.
Jag har själv en bonus-son (och en dotter sen tidigare) och skillnaden i kärlek finns där!! Däremot har jag som regel att inte barnen ska behöva känna av några orättvisor eller särbehandlingar.
Det är känsligt att ta upp med pappan de gånger man vill strypa hans son, så ibland sväljer jag och säger ingenting. Jag brukar resonera som så att "Var vill jag komma med samtalet?" "Vill jag bara få ut min frustration?" (Då finns vänner som gärna lyssnar när jag gnäller på både sambon o sonen) Men framförallt brukar jag tänka "Hur skulle jag mått om sambon sagt samma om min dotter??"
Tror det är lättare att ta andras barn om man har ett eget...
Men be om att få göra de "roliga" sakerna med honom under en period... Och misströsta inte. 6-årsåldern är en pest o pina... Den går över!! Så kan du se fram emot tonåren sen;)