Anonym (Dåligbonusmamma) skrev 2016-05-16 22:50:19 följande:
Vad är rimligt då? Det är alltså okej att leva i en relation med bonusbarn som man inte villkorslöst älskar? Jag har brottats med den tanken länge och haft dåligt samvete över att jag kan titta på pojken och bara känna irritation ibland. :/
Jag har levt med min bonus i massor av år, och jag älskar inte henne villkorslöst. Jag vet inte ens om jag kan säga att jag älskar henne. Jag tycker massor om henne och jag värnar om att hon ska ha det bra när hon är hos oss.
Det har funnits tillfällen när allt hon gjort har skapat irritation hos mig med, och visst är den irritationen svårare att hantera än den man känner på sina egna barn ibland, just för att grundkärleken inte finns där. Men jag kan inte tvinga mig själv att älska någon bara för att slippa bli irriterad, och då får man hantera sina känslor utifrån det.
Fördelen för mig var/är att ingen förväntar sig att jag ska ta något ansvar för min bonus. För hon har en jättebra pappa som tar hand om henne. Är jag irriterad så kan jag gå undan. Vill jag göra nåt med henne, så kan jag välja att göra det. Men ingen kräver det av mig.
Och ingen (läs hennes pappa) blir kränkt och besviken för att jag inte älskar henne som min egen. Vi har pratat om det flera gånger eftersom det tas upp så frekvent här på forumet, och vi är båda överens om, att för oss, så skulle vi snarare ta det som onaturligt om vi gjorde det. Det är så självklart, för oss, att vi älskar våra egna barn mer än varandras.