• Anonym (Mamma - men ändå inte)

Morsdag, bara för biomamman?

Nu när morsdag närmar sig känner jag mig lite sorgsen. Har levt tillsammans med Sambons barn i snart 4 år, varannan vecka. Egentligen ska barnen vara med oss på morsdag men mamman har sedan länge bytt dagar så att hon ska få vara med barnen då. Egentligen skönt för mig så får jag lite ledigt, men känner mig ledsen då jag ändå tar hand om hennes barn lika ofta som hon själv gör. Ändå är det bara hon som uppvaktas. Hon har ju fött dem jo, men jag har ju ändå lika mycket ansvar som hon har nu. Någon annan som känner samma som jag? Samma jobb men ingen uppskattning? Sambon är nog härlig och brukar bjuda mig på mat, men barnen bryr sig inte destu mer. För dom är jag bara en som städar efter dom och ser till att dom har det bra här hos oss.

• Svar på tråden Morsdag, bara för biomamman?
  • annananonym
    Ess skrev 2016-05-08 09:30:22 följande:

Jag tror inte att de sa så för att va elaka, jag tror inte heller att de saknar respekt för ts. Jag tror helt enkelt att det är så de ser hennes roll i hemmet, det enda de ser är att hon springer runt och städar, lagar mat och sköter allt när deras pappa leker och lägger tiden på dem. Det skulle inte förvåna mig om de en dag säger att de vill flytta till sin pappa för att han har mer tid för dem och är roligare än mamma är. Det hade blivit ett beskt uppvaknande för både pappa och barn eftersom ts troligen sagt upp sig ganska snabbt.

Jag tycker ts ska ta upp frågan om gemensamma barn igen och se hur han ställer sig till det. Hon ska definitivt se till att inte göra allt, utan pappan får dra extra lasset som hans barn innebär och hon kan skaffa sig en hobby, så slipper hon se hans ev sura miner när han inte blir uppassad längre.

Barnen får dessutom se att hon är en levande person med ett eget liv och inte ett tjänstehjon på pappans villkor.

Nej ta inte upp barnfrågan. Att skaffa gemensamma barn i en ickefungerande familj är dödsdömt!

Vänta med gemensamma barn tills du har fått en familj du kan trivas i. Tills allt fungerar som det ska med barnen, mannen och helst även exet.

Varför lämnade han sin gravida fru? Vad hände där? Kastade hon ut honom?
  • Anonym (Tjej)

TS kam väl hitta på egna aktiviter /hobbys,så hon inte är hemma så mycket,och då pappan är tvungen att ta sitt ansvar?TS borde tänka mera på sig själv,att hon vill ha egna barn osv.

• Fröken Apelsin

Du skriver själv att du inte är barnens mamma och aldrig kommer bli det, du skriver också att du inte önskar att du vore det, så varför vill du bli firad på MORsdag. Jag förstår inte det. Mors dag är en dag då man firar mamman och du är inte barnens mamma.

Sedan tycker jag du tar påtok för mycket ansvar, du ska givetvis inte städa och tvätta efter barnen eller lägga några pengar på dem. Kommer de med trasiga kläder får pappan fixa det. Visst kan du sitta barnvakt någon gång men nu låter det som att du gör mer än pappan och det är helt fel.

• Anonym (Tjej)

Jag förstår hur TS tänket.Hon tar ju lika mycket ansvar varannan vecka som barnens mamma och därför värd att få nåt på mors dag.Däremot tycker jag att hennes man borde tacka henne med fina presenter osv.

• Ess
    annananonym skrev 2016-05-08 10:07:30 följande:
    Nej ta inte upp barnfrågan. Att skaffa gemensamma barn i en ickefungerande familj är dödsdömt!

Vänta med gemensamma barn tills du har fått en familj du kan trivas i. Tills allt fungerar som det ska med barnen, mannen och helst även exet.

Jag tycker tvärtom att det är viktigt för ts att få reda på exekt vart mannen står när det gäller fler barn. Även om han säger ja till barn, så betyder det inte att man måste skaffa direkt. Men att slänga en massa tid på att få det att funka och han sen säger nej, då har man kastat bort en massa tid som man kunde lagt på att hitta en annan man istället.
    Men jag håller med dig om att inte skaffa barn i ett förhållande som inte fungerar. 

Jag misstänker att mannen är rätt nöjd som det är. Han har en person som tar hand om hem och barn, det enda han behöver göra är att leka lite med dem. Jag tycker mest att det låter som en ursäkt att han inte vill skaffa fler barn nu när de är så små, för så himla små är de inte enligt mig. 
    Sen när de kommer upp i 10-12 års åldern så kommer han inte vilja börja om igen.
    Fröken Apelsin skrev 2016-05-08 10:20:43 följande:

Du skriver själv att du inte är barnens mamma och aldrig kommer bli det, du skriver också att du inte önskar att du vore det, så varför vill du bli firad på MORsdag. Jag förstår inte det. Mors dag är en dag då man firar mamman och du är inte barnens mamma.

Sedan tycker jag du tar påtok för mycket ansvar, du ska givetvis inte städa och tvätta efter barnen eller lägga några pengar på dem. Kommer de med trasiga kläder får pappan fixa det. Visst kan du sitta barnvakt någon gång men nu låter det som att du gör mer än pappan och det är helt fel.

Menar inte endast morsdag, utan alla dagar jag är med barnen. Men när morsdagen närmar sig tänker jag på det extra mycket. Varför gör jag samma "jobb" då jag inte ens får en tiondel av vad en bioförälder får tillbaka? Mitt "jobb" uppskattas inte på samma sätt! Om en bioförälder köper en leksak så är hon/han världens bästa förälder, om bonusföräldern gör samma sak så försöker man antingen köpa barnens kärlek eller så är ungen otacksam och frågar varför hen inte fick nåt mer. Klart att morsdagen är till för mamman, men då borde det ju också finnas nån dag då man som bonusförälder också får känna sig uppskattad. Som bonusförälder tror jag att man många gånger har det tuffare än en bioförälder.
    Anonym (Uu) skrev 2016-05-08 08:12:30 följande:

Nej du är inte likvärdig med deras mamma.

Barn kan absolut fira sina binusföräldrara, men det är något som byggs upp o som förtjänas. Du verkar ju inte en gilla barnen??

Och nej jag är ingen bitter biomamma. Jag firar min bonuspappa varje farsdag o jag älskar honom, han är en av de viktigaste personerna i mitt liv. Men det blev han inte bara för att han träffade min mamma o delade bostad med mig. Det blev han för att han älskar mig, tog hand om mig, visade mig respekt o helt enkelt var en av de bästa personer som finns.

Tidigare har jag skrivit att jag tycker om mina bonusbarn, ifall du kanske missat det?

Jag firar också min egen bonusmamma, fast jag är vuxen och inte har bott ihop med henne mer än ett par veckor. Men hon har ställt upp och finns alltid där, precis som jag finns här för mina bonusbarn.
    annananonym skrev 2016-05-08 10:07:30 följande:

De hade ett stormigt förhållande i många år, bodde mest ihop för barnets skull. Hon hade slarvat med sina piller och ville inte göra abort. Det blev för mycket för båda två och de tog gemensamt beslut att separera.
  • Anonym (mor lilla mor)

Men om barnen är 5 och 8, vem är det egentligen som tar ansvar för att morsdag firas? Jag tycker att de låter lite för små för att göra det. Alltså det är väl ändå den andra föräldern som skaffar tårta och presenter och sånt, medan barnen på sin höjd ritar ett kort???

Ja, jag vet kanske inte egentligen, jag är visserligen mamma men vi brukar inte fira morsdag mer än med de där korten, eftersom barnens pappa inte just bryr sig. Har inga problem med det, för jag brukar inte komma ihåg farsdag heller.

• Fröken Apelsin
    Anonym (Mamma - men ändå inte) skrev 2016-05-08 11:25:17 följande:

Menar inte endast morsdag, utan alla dagar jag är med barnen. Men när morsdagen närmar sig tänker jag på det extra mycket. Varför gör jag samma "jobb" då jag inte ens får en tiondel av vad en bioförälder får tillbaka? Mitt "jobb" uppskattas inte på samma sätt! Om en bioförälder köper en leksak så är hon/han världens bästa förälder, om bonusföräldern gör samma sak så försöker man antingen köpa barnens kärlek eller så är ungen otacksam och frågar varför hen inte fick nåt mer. Klart att morsdagen är till för mamman, men då borde det ju också finnas nån dag då man som bonusförälder också får känna sig uppskattad. Som bonusförälder tror jag att man många gånger har det tuffare än en bioförälder.

Om barnet är otacksam och frågar varför de inte fick något mer är barnet extremt ouppfostrat, det är något din sambo och barnens mamma bör ta itu med så snart så möjligt.

Dina känslor bottnar ju i att du just nu är en obetald barnskötare. Du ska inte ta det ansvaret du tar från början, det är inte ditt jobb. Du ska inte göra lika mycket som den biologiska mamman, det är inte ditt ansvar. Problemet är inte att du inte får tillräckligt med uppskattning utan att du blir utnyttjad. Det är ingen som värdesätter det du gör, du kommer inte få något tack för det varesig nu eller senare, tycker du det är kul så fortsätt med det för din egen skull men räkna inte med att få något tillbaka. Mitt tips är att du skaffar dig en annan hobby där du får ut något mer än av det här.
Svar på tråden Morsdag, bara för biomamman?