Anonym (Mamma - men ändå inte) skrev 2016-05-07 14:35:05 följande:
Nu när morsdag närmar sig känner jag mig lite sorgsen. Har levt tillsammans med Sambons barn i snart 4 år, varannan vecka. Egentligen ska barnen vara med oss på morsdag men mamman har sedan länge bytt dagar så att hon ska få vara med barnen då. Egentligen skönt för mig så får jag lite ledigt, men känner mig ledsen då jag ändå tar hand om hennes barn lika ofta som hon själv gör. Ändå är det bara hon som uppvaktas. Hon har ju fött dem jo, men jag har ju ändå lika mycket ansvar som hon har nu. Någon annan som känner samma som jag? Samma jobb men ingen uppskattning? Sambon är nog härlig och brukar bjuda mig på mat, men barnen bryr sig inte destu mer. För dom är jag bara en som städar efter dom och ser till att dom har det bra här hos oss.
Anonym (Mamma - men ändå inte) skrev 2016-05-07 16:14:13 följande:
Bad jag om något personligt påhopp? Nej, det gjorde jag inte! Antar att du är en av dom kränkta biomammorna som önskar att dina barns pappa aldrig hittar en ny som hjälper honom med DINA barn?
Jag har aldrig sagt att jag ens VILL vara deras mamma, bara att det känns så sorgligt att jag gör exakt samma saker för dom som deras mamma gör men inte får något tillbaka. Jag städar, tvättar kläder, badar dom, läser sagor, köper kläder åt dom (för MINA pengar!) och allt annat en mamma gör.
Anonym (Mamma - men ändå inte) skrev 2016-05-07 21:41:43 följande:
Jag är ärligt GLAD att de inte är mina barn, men nog skulle jag gärna ha egna barn någon dag. Tanken på att jag kanske aldrig får bli mamma skrämmer mig. Pappan vill inte ha flera barn ännu då dom andra är så små, men vem vet om jag ens kan få barn om 5 år. Då har jag gett upp det jag drömt om länge, för hans och barnens skull.
Kräver inte att få bli firad, men det skulle kännas bra att få veta att man åtminstone är ens liite uppskattad.
Den yngre har nån gång kallat mig "städerskan" så det e kanske därför det svider. Är det något som biomamman kallar mig, eller är det bara det de ser mig som?
Älskar du dina styvbarn?
Att vara mamma innebär inte att plocka upp efter dem, att läsa saga, tvätta, köpa kläder, laga mat osv. Att vara mamma är att älska dem, oavsett vad
de gör. Glömmer de bort dig på mors dag så älskar du dem i alla fall.
Att vara mamma betyder att du inte kräver något tillbaka, du ger -och när du ger av kärlek kommer du få kärlek tillbaka, i ofantliga mängder.
DET är att vara mamma. Det är en otrolig känsla, en känsla man även kan få utan att vara biomamma. Men det kräver att man är mer än bara den som köper saker, läser. Det kräver att man älskar sitt styvbarn.
Jag fick ett barn "på köpet" med min första man, barnet var 5 år när jag träffade honom första gången. Han blev "min", fast han bara var hos oss varannan helg. (ni skulle sett den gången han la fingret på vår tv och drog, vände upp det och tittade på det och sedan putsade bort dammet från sitt finger..

)
När vi gick skilda vägar, jag och pappan, 10 år och tre barn senare var det värsta för mig att mista den grabben.. Jag hade ju ingen "rätt" längre att träffa honom.
Något år senare träffade pappan en ny, flyttade ihop med henne och hon blev en underbar styvmor till mina barn. -men våra barn har alltid gjort skillnad på henne och mig, jag är deras mamma, även om de älskar även henne. Inget fel i det, lika lite som min styvson älskar sin biomamma mycket mer än han älskar mig.
Vad gäller mors dag? Kan lugnt säga att jag inte fick något av barnen de första 15 åren om deras pappa inte påminde dem eller köpte något själv.. Nu däremot kommer de ihåg det -ibland

Får väl se om de kommer ihåg mig i år
.
(det för mig största min styvson sagt till mig är när han nio år gammal sa "du gör godare köttfärssås än mamma"..! DÅ vet man hur bra den är, för ens mamma ÄR alltid bäst! )