• Anonym (Mamma - men ändå inte)

Morsdag, bara för biomamman?

Nu när morsdag närmar sig känner jag mig lite sorgsen. Har levt tillsammans med Sambons barn i snart 4 år, varannan vecka. Egentligen ska barnen vara med oss på morsdag men mamman har sedan länge bytt dagar så att hon ska få vara med barnen då. Egentligen skönt för mig så får jag lite ledigt, men känner mig ledsen då jag ändå tar hand om hennes barn lika ofta som hon själv gör. Ändå är det bara hon som uppvaktas. Hon har ju fött dem jo, men jag har ju ändå lika mycket ansvar som hon har nu. Någon annan som känner samma som jag? Samma jobb men ingen uppskattning? Sambon är nog härlig och brukar bjuda mig på mat, men barnen bryr sig inte destu mer. För dom är jag bara en som städar efter dom och ser till att dom har det bra här hos oss.

• Svar på tråden Morsdag, bara för biomamman?
  • Anonym (Tjej)

Säg ifrån TS,när du inte har tid/lust ta hand om andras ungar!Låt ingen trampa på dig.Du verkar redan vara trött på det och det förstår man.Jag skulle ha sagt ifrån och tänk på mitt eget liv istället.

• Anonym (Mamma - men ändå inte)
    Anonym (Tjej) skrev 2016-05-09 21:30:44 följande:

Säg ifrån TS,när du inte har tid/lust ta hand om andras ungar!Låt ingen trampa på dig.Du verkar redan vara trött på det och det förstår man.Jag skulle ha sagt ifrån och tänk på mitt eget liv istället.

Ja, såhär orkar jag ju inte ha det!
  • BioBonus
    Anonym (Mamma - men ändå inte) skrev 2016-05-10 08:50:14 följande:
    Ja, såhär orkar jag ju inte ha det!
    Nej, och den enda som kan förändra din situation är du själv.
    Dags att sluta lägga skulden där den inte hör hemma, och ge dig själv det liv du vill ha :)

Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Anna N)
    Anonym (Mamma - men ändå inte) skrev 2016-05-09 13:49:24 följande:
    Om vi börjar med barnen ; där förväntar jag mig inte speciellt mycket. Bara ett enkelt "tack för maten!" Eller "tack för kläderna!" om jag har gjort mat eller köpt något åt dom.

Av pappan skulle jag gärna få höra att han uppskattar allt jag gör för honom och barnen, han kan som sagt bjuda på mat och sånt, men han har svårt med att prata känslor och säger sällan (eller aldrig) att han uppskattar något.

Av biomamman skulle jag också gärna få ett tack ibland. Det är mest henne jag har problem med i denhär situationen. Hon förväntar sig ibland att jag tar hand om barnen nån timme på hennes veckor, (pappan är som jag redan skrev borta på jobb då!) och säger jag nej blir hon irriterad och påstår att det är min skyldighet att ta dom då jag valde att flytta ihop med en man som hade barn. Då skulle det vara skönt med lite uppskattning från hennes sida då jag ändå har ställt upp många gånger, men det enda jag får är sura miner de gånger jag inte vill.

Jag vill helt enkelt inte känna mig som en barnflicka som inte får betalt.
    Men strunta i att ställa upp för mamman! Du kommer inte att få någon uppskattning. Hon ägnar sig åt känslomässig utpressning. Du har inte alls några skyldigheter i och med att du valt en man som har barn. Inga alls faktiskt. Låt henne sura! Hon surar för att hon varit så dum som har skaffat barn fastän hon helst hade kunnat göra andra saker. Hon kan inte både ha kakan och äta den. Man kan inte skaffa barn och tro att man ska kunna göra allt det där som barnfria kan göra. Hon får stå sitt kast. Det vet hon innerst inne men med dig har hon lyckats vända på det och göra det till ditt ansvar. Du har inte det ansvaret. Hon har själv valt sin situation. Säg bara nej. Utan argument. Hon vet att det är hennes eget ansvar, du behöver inte säga något mer än nej. Det hon har sagt till dig är fult och hon lär bara försöka att manipulera dig ännu mer så ett enkelt nej är det bästa.
    Pappan kan du väl fråga om han uppskattar det du gör, specificera vad du gör och fråga om han uppskattar det. Om du behöver ha uppskattning och du vet att han har svårt för det verbala kan det kanske hjälpa att du tar upp det och berättar det.
  • Darimna

Tråkigt att du får så mycket skit. Men en del bra också. Så som det brukar vara här antar jag.

Jag förstår absolut hur du känner dig. Att vara styvmor kan vara både underbart och hårt på samma gång. Man fungerar som en mamma men räknas som en bifigur. 

Har själv en styvmor som funnits med sedan jag var 4 år och som jag bott med på heltid från jag var 9 tills jag flyttade hemmifrån (alltså inte vv utan hela tiden) och jag hade aldrig i livet kommit och tänka på att hon skulle kunna likställas med en förälder. För mig var hon alltid bara min förälders nya, inget mer. Trots att vi gjorde saker tillsammans och t o m reste utomlands ett par gånger bara hon och jag. 

Tyvärr funkar ju barn så. Ofta i alla fall. 

I vuxen ålder har jag sedan ibland tänkt tillbaka och skämts lite över att hon inte fick mer uppskattning av mig och tänkt på hur det måste ha känts för henne att vara förälder åt andras barn men inte räknas som det. 

Hon fick aldrig några egna barn eftersom hon ju levt sedan hon var 26 med en som redan hade två och inte ville ha fler. 

Efter 20 års förhållande (alltså när jag var 24) tog det slut och efter det har jag knappt pratat med henne alls. Vi ses kanske någon gång om året eller två som en avlägsen bekant. 

• Darimna
    Darimna skrev 2016-05-10 13:02:02 följande:

Tråkigt att du får så mycket skit. Men en del bra också. Så som det brukar vara här antar jag.

Jag förstår absolut hur du känner dig. Att vara styvmor kan vara både underbart och hårt på samma gång. Man fungerar som en mamma men räknas som en bifigur. 

Har själv en styvmor som funnits med sedan jag var 4 år och som jag bott med på heltid från jag var 9 tills jag flyttade hemmifrån (alltså inte vv utan hela tiden) och jag hade aldrig i livet kommit och tänka på att hon skulle kunna likställas med en förälder. För mig var hon alltid bara min förälders nya, inget mer. Trots att vi gjorde saker tillsammans och t o m reste utomlands ett par gånger bara hon och jag. 

Tyvärr funkar ju barn så. Ofta i alla fall. 

I vuxen ålder har jag sedan ibland tänkt tillbaka och skämts lite över att hon inte fick mer uppskattning av mig och tänkt på hur det måste ha känts för henne att vara förälder åt andras barn men inte räknas som det. 

Hon fick aldrig några egna barn eftersom hon ju levt sedan hon var 26 med en som redan hade två och inte ville ha fler. 

Efter 20 års förhållande (alltså när jag var 24) tog det slut och efter det har jag knappt pratat med henne alls. Vi ses kanske någon gång om året eller två som en avlägsen bekant. 

Alltså jag bodde med henne varannan vecka från 4 till 9 års ålder, därefter alla veckor. 

Det jag ville säga med det här är nog att om du känner att du verkligen vill vara mamma - på riktigt - så kan du inte räkna med att få vara det åt någon annans barn. Då måste du skaffa egna.

Du kanske har mer tur än min styvmor hade och får barn som så småningom ser dig mer som en förälder än jag gjorde med henne, men riktigt som en riktig mamma för dem kommer du nog aldrig bli.

Fundera över det.
  • Fånga dagen
    Anonym (Anna N) skrev 2016-05-10 12:50:01 följande:
    Men strunta i att ställa upp för mamman! Du kommer inte att få någon uppskattning. Hon ägnar sig åt känslomässig utpressning. Du har inte alls några skyldigheter i och med att du valt en man som har barn. Inga alls faktiskt. Låt henne sura! Hon surar för att hon varit så dum som har skaffat barn fastän hon helst hade kunnat göra andra saker. Hon kan inte både ha kakan och äta den. Man kan inte skaffa barn och tro att man ska kunna göra allt det där som barnfria kan göra. Hon får stå sitt kast. Det vet hon innerst inne men med dig har hon lyckats vända på det och göra det till ditt ansvar. Du har inte det ansvaret. Hon har själv valt sin situation. Säg bara nej. Utan argument. Hon vet att det är hennes eget ansvar, du behöver inte säga något mer än nej. Det hon har sagt till dig är fult och hon lär bara försöka att manipulera dig ännu mer så ett enkelt nej är det bästa.
    Pappan kan du väl fråga om han uppskattar det du gör, specificera vad du gör och fråga om han uppskattar det. Om du behöver ha uppskattning och du vet att han har svårt för det verbala kan det kanske hjälpa att du tar upp det och berättar det.
    Herregud va du lägger krut på mamman! Där är stora kanonen framme. Sen när du kommenterar bristen på uppskattning, och hur mannen utnyttjar ts, använder du en ärtbössa. Borde det inte vara tvärtom? Ansvaret för att det är som det är ligger på mannen. Inte hans ex eller barn.
  • Ess
    Fånga dagen skrev 2016-05-10 13:32:15 följande:
    Herregud va du lägger krut på mamman! Där är stora kanonen framme. Sen när du kommenterar bristen på uppskattning, och hur mannen utnyttjar ts, använder du en ärtbössa. Borde det inte vara tvärtom? Ansvaret för att det är som det är ligger på mannen. Inte hans ex eller barn.
    Mamman har ju trots allt tagit sig friheten att ringa ts och vilja att hon ställde upp som barnvakt på mammaveckan. När ts sa nej så tyckte mamman att det var hennes skyldighet när hon träffat en man med barn. 
    Så den mamman kan ta sig i häcken!!

Pappan ska vi inte ens gå in på. Den FANTASTISKE som har sina barn vv, och slipper göra ett skit mer än att leka lite med dem.............

FY FAN för dem båda!
  • Fånga dagen
    Ess skrev 2016-05-10 14:11:32 följande:
    Mamman har ju trots allt tagit sig friheten att ringa ts och vilja att hon ställde upp som barnvakt på mammaveckan. När ts sa nej så tyckte mamman att det var hennes skyldighet när hon träffat en man med barn. 
    Så den mamman kan ta sig i häcken!!

Pappan ska vi inte ens gå in på. Den FANTASTISKE som har sina barn vv, och slipper göra ett skit mer än att leka lite med dem.............

FY FAN för dem båda!
    Håller med helt angående mamman! Hon bär sig illa åt och är oförskämd mot ts för att hon kan. För att mannen tillåter det.

Om min mans ex hade gjort så mot mig, så hade jag förväntat mig att han direkt satt stopp för det. Vilket han garanterat också hade gjort.  Nu verkar ju den här mannen varken ha vilja eller ryggrad till det, utan låter exet hållas.  En sån man skulle jag ha noll respekt för. Och i och med det vore vårt förhållande över.

Skönt att man inte har dom problemen.
  • Anonym (Anna N)
    Fånga dagen skrev 2016-05-10 13:32:15 följande:

Det beror väl på. Mamman här verkar ju helt sjuk om hon ringer och påstår att ts har några skyldigheter åt henne. Klart mannen har ansvar att visa uppskattning.
  • Anonym (Anna N)
    Fånga dagen skrev 2016-05-10 14:48:34 följande:

Håller med helt angående mamman! Hon bär sig illa åt och är oförskämd mot ts för att hon kan. För att mannen tillåter det.

Om min mans ex hade gjort så mot mig, så hade jag förväntat mig att han direkt satt stopp för det. Vilket han garanterat också hade gjort.  Nu verkar ju den här mannen varken ha vilja eller ryggrad till det, utan låter exet hållas.  En sån man skulle jag ha noll respekt för. Och i och med det vore vårt förhållande över.

Skönt att man inte har dom problemen.

Och ts man borde också sätta stopp för det, du har helt rätt. Exet ska inte trakassera hans sambo. Sant.
  • Anonym (Tjej)

Det är klart TS är värd uppskattning,så mycket hon gör och tar ansvar för sin mans barn.Inte ok att hon inte får det.

• Fånga dagen
    Anonym (Anna N) skrev 2016-05-10 21:02:36 följande:
    Det beror väl på. Mamman här verkar ju helt sjuk om hon ringer och påstår att ts har några skyldigheter åt henne. Klart mannen har ansvar att visa uppskattning.
    Jag tycker att han också har ett ansvar för att sätta exet på plats, när hon är dum och oförskämd mot ts. Hade han gjort det så hade han visat ts att han bryr sig om henne, och samtidigt visat exet att det inte är lönande att hon bär sig illa åt.

Om jag var ts så skulle jag vara hundra gånger mer arg och besviken på min sambo, än på hans ex. Det hon säger skulle jag låta gå in i ena örat och ut genom det andra, och låta sambon ta hand om henne. Nu verkar han ju inte vara motiverad att göra någonting, tyvärr. Jag skulle inte vilja ha en sån karl.
  • Anonym (Anna N)
    Fånga dagen skrev 2016-05-10 21:25:47 följande:

Jag tycker att han också har ett ansvar för att sätta exet på plats, när hon är dum och oförskämd mot ts. Hade han gjort det så hade han visat ts att han bryr sig om henne, och samtidigt visat exet att det inte är lönande att hon bär sig illa åt.

Om jag var ts så skulle jag vara hundra gånger mer arg och besviken på min sambo, än på hans ex. Det hon säger skulle jag låta gå in i ena örat och ut genom det andra, och låta sambon ta hand om henne. Nu verkar han ju inte vara motiverad att göra någonting, tyvärr. Jag skulle inte vilja ha en sån karl.

Ska man vara krass kan det vara honom till gagn att hon påstås ha skyldigheter som valt en man med barn.
Svar på tråden Morsdag, bara för biomamman?