• Anonym (Mamma - men ändå inte)

Morsdag, bara för biomamman?

Nu när morsdag närmar sig känner jag mig lite sorgsen. Har levt tillsammans med Sambons barn i snart 4 år, varannan vecka. Egentligen ska barnen vara med oss på morsdag men mamman har sedan länge bytt dagar så att hon ska få vara med barnen då. Egentligen skönt för mig så får jag lite ledigt, men känner mig ledsen då jag ändå tar hand om hennes barn lika ofta som hon själv gör. Ändå är det bara hon som uppvaktas. Hon har ju fött dem jo, men jag har ju ändå lika mycket ansvar som hon har nu. Någon annan som känner samma som jag? Samma jobb men ingen uppskattning? Sambon är nog härlig och brukar bjuda mig på mat, men barnen bryr sig inte destu mer. För dom är jag bara en som städar efter dom och ser till att dom har det bra här hos oss.

• Svar på tråden Morsdag, bara för biomamman?
  • Ess
    Anonym (Mamma - men ändå inte) skrev 2016-05-07 16:52:10 följande:
    Han engagerar sig väldigt mycket i barnen, inte så mycket i hushållsarbetet de veckor de är här. Jag tycker att det är viktigt att han är närvarande och leker ned dom, men samtidigt skulle han gärna få hjälpa mig också så att inte allt det praktiska hänger på mig. Jag lägger så mycket tid på hans barn så det är kanske inte för mycket begärt att få känna sig uppskattad ibland?
    Då ska du sluta göra det du gör. Barnfria veckan sköter du hushållet, barn veckan så sköter han det, och barnen naturligtvis.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Jomen) skrev 2016-05-07 17:27:32 följande:

Som så många redan sagt. Du är inte deras mamma och kommer aldrig att bli men därmed är inte sagt att ni måste ha en dålig relation för det. Jag är " mamma" till barn och tonåringar som behöver bo i familjehem p g.a att de biologiska föräldrarna inte fungerar att vara bra föräldrar till sina barn och ibland har de t.o.m. mycket stora brister som förälder. Hos mig har de trygghet och sina behov tillfredsställda under uppväxten men jag inser att kärleken till föräldrarna är oerhört stor. De är ofta mycket noga med att fira föräldrarnas födelsedag samt mors dag mm och det är helt ok med mig. Jag finns liksom där som en självklarhet som inte behöver bli ifrågasatt men bandet till föräldern är starkare än något annat. Jag ser det som en förmån att få vara en del av deras liv ett tag men vet att det kanske inte är för alltid vilket faktiskt är så även för dig. Att de sedan firar den som faktiskt givit dem livet betyder inte att de inte värdesätter dig som extramamma. Den som borde fira dig är din sambo för det arbetet du lägger på hans barn.

Då är du nog en unik famhems mamma. Mitt barn bodde i famhem ett tag och det var helt fruktansvärt.

Barnet har aldrig mått så dåligt och varit så otrygg samt misskött som då.

En vidrigt hemsk familj och jag lider över de stackars ungar som blir utsatta av den kärringen idag!

2 familjer hann barnet bo i - bägge lika hemska!!!! Fy fan för familjehem!

Barn ska vara hemma i sin trygghet där de får kärlek och omsorg!

Extremt fåtal av de placerade barnen som inte "kan" bo hemma av olika anledningar.

Har mkt svårt att tro att du är så omtyckt av dina placerade ungar som du inbillar dig!
  • Ess
    Anonym (Mamma - men ändå inte) skrev 2016-05-07 16:52:10 följande:
    Han engagerar sig väldigt mycket i barnen, inte så mycket i hushållsarbetet de veckor de är här. Jag tycker att det är viktigt att han är närvarande och leker ned dom, men samtidigt skulle han gärna få hjälpa mig också så att inte allt det praktiska hänger på mig. Jag lägger så mycket tid på hans barn så det är kanske inte för mycket begärt att få känna sig uppskattad ibland?
    Problemet är att du själv satt dig i sitsen att agera mamma, så både man och barn förväntar sig det. Hade du backat och gjort helt klart för mannen att det är på hans ansvar som barnen befinner sig där och varje gång du EV gör något för dem, så är det en tjänst åt honom. Då hade han tackat för hjälpen om du tex lagat mat på hans vecka eller skjutsat dem. 
    Sen när barnen blir äldre så är det självklart att de ska säga tack om du kommer och lägger de nytvättade kläderna på deras rum. Gör dom inte det så är det bara att upplysa dem om vart de kan hämta sina kläder, eller så får de tvätta själva.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Mamma - men ändå inte) skrev 2016-05-07 16:14:13 följande:
    Bad jag om något personligt påhopp? Nej, det gjorde jag inte! Antar att du är en av dom kränkta biomammorna som önskar att dina barns pappa aldrig hittar en ny som hjälper honom med DINA barn?

Jag har aldrig sagt att jag ens VILL vara deras mamma, bara att det känns så sorgligt att jag gör exakt samma saker för dom som deras mamma gör men inte får något tillbaka. Jag städar, tvättar kläder, badar dom, läser sagor, köper kläder åt dom (för MINA pengar!) och allt annat en mamma gör.
    Varför skulle biomammor sitta och önska att pappan träffar någon som hjälper till med barnen? De flesta pappor klarar det galant utan hjälp.
  • Anonym (Lisa)

Och nej, det är inte konstigt att barnen väljer att fira sin MOR på mors dag och inte pappas nya.

• Anonym (Jodå)
    Anonym (Nja) skrev 2016-05-07 19:16:03 följande:

Då är du nog en unik famhems mamma. Mitt barn bodde i famhem ett tag och det var helt fruktansvärt.

En vidrigt hemsk familj och jag lider över de stackars ungar som blir utsatta av den kärringen idag!

Extremt fåtal av de placerade barnen som inte "kan" bo hemma av olika anledningar.

Har mkt svårt att tro att du är så omtyckt av dina placerade ungar som du inbillar dig!

Och ändå ansåg man att du behövde stöd i ditt föräldraskap, och att barnen skulle få det bättre i de där hemska familjerna än hemma hos dig...
  • Anonym (Jomen)

Hej du bittra. Och jag kan upplysa dig om att mycket. få barn som får kärlek, omvårdnad och omsorg hemma tas om hand av myndigheter. Vad du än vill tro. Och du får tro precis vad du vill om hur jag är som familjehem. Jag har träffat en del som dig som dessvärre saknar självinsikt. Och utsäkta ts för kapad tråd så nu återgår vi till topic.
  • Anonym (Sanningen.)

Ursäkta men det där var bland det dummaste jag har läst. Majoriteten av alla placerade barn KAN INTE bo hemma av egna skäl eller pga av hur deras föräldrar inte klarar av att ge dem den omsorg de behöver! Det FINNS hemska familjehem och hemska familjehemsföräldrar som vanvårdar barnen men det är mer ovanligt än att biologiska föräldrar gör det.

Man kommer inte långt med bara kärlek att ge ett barn under uppväxten.
  • Anonym (Mamma är mamma)

Mamma är alltid mamma och så länge hon finns så.. tja, då spelar du andra fiolen. 

• Anonym (Mamma - men ändå inte)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-05-07 19:25:23 följande:

Varför skulle biomammor sitta och önska att pappan träffar någon som hjälper till med barnen? De flesta pappor klarar det galant utan hjälp.

De flesta biomammor BORDE önska att pappans nya är snäll och kan tänka sig att hjälpa till. Det finns dom som inte accepterar barnen och gör så lite som möjligt med dom.
Svar på tråden Morsdag, bara för biomamman?