Anonym (Mamma - men ändå inte) skrev 2016-05-08 11:25:17 följande:
Menar inte endast morsdag, utan alla dagar jag är med barnen. Men när morsdagen närmar sig tänker jag på det extra mycket. Varför gör jag samma "jobb" då jag inte ens får en tiondel av vad en bioförälder får tillbaka? Mitt "jobb" uppskattas inte på samma sätt! Om en bioförälder köper en leksak så är hon/han världens bästa förälder, om bonusföräldern gör samma sak så försöker man antingen köpa barnens kärlek eller så är ungen otacksam och frågar varför hen inte fick nåt mer. Klart att morsdagen är till för mamman, men då borde det ju också finnas nån dag då man som bonusförälder också får känna sig uppskattad. Som bonusförälder tror jag att man många gånger har det tuffare än en bioförälder.
Om barnet är otacksam och frågar varför de inte fick något mer är barnet extremt ouppfostrat, det är något din sambo och barnens mamma bör ta itu med så snart så möjligt.
Dina känslor bottnar ju i att du just nu är en obetald barnskötare. Du ska inte ta det ansvaret du tar från början, det är inte ditt jobb. Du ska inte göra lika mycket som den biologiska mamman, det är inte ditt ansvar. Problemet är inte att du inte får tillräckligt med uppskattning utan att du blir utnyttjad. Det är ingen som värdesätter det du gör, du kommer inte få något tack för det varesig nu eller senare, tycker du det är kul så fortsätt med det för din egen skull men räkna inte med att få något tillbaka. Mitt tips är att du skaffar dig en annan hobby där du får ut något mer än av det här.