• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Kärleksbarn00
    finee skrev 2016-06-04 10:50:48 följande:

Ja, jag känner mig jätteledsen i och med missfallet. Har gråtit massor. Känns som att jag har snubblat på mållinjen Tog ett nytt test imorse. Fortfarande positivt, men lite, lite svagare än det från i förrgår. Skulle det inte vara missfall så skulle ju hcg-nivån ha dubblerats på 48 timmar. Så ledsamt.

Här kommer en bild på tester a:

Översta: från imorse (lördag)

Mitten: torsdags morse

Nederst: onsdag kväll

:'-(

Jag tycker sträcken ser lovande ut, men förstår din oro. I dessa processer överanalyserar med allt även fast man försöker undvika det. Jag håller tummarna att ditt plus förblir ett plus.

Idag är jag på ruvardag 9. Mina bröst har sedan ca 1-2 sedan ändrats från att ha jätteömma och hårda bröstvårtor till att det ömmar något fruktansvärt på sidorna av brösten mot armhålan. Har en liten ömhet lvar i bröstvårtorna men de är inte alls hårda längre. Kan inte minnas att jag känt denna ömhet innan under tidigare ivf:er. Någon som känner igen symtomet jag beskriver. En biverkning av crione?
  • Regnbågsdröm
    Miri skrev 2016-06-04 20:57:28 följande:
    Det är helt ok att vara trött, sur och lite bitter... det här tar på krafterna! Lite naivt utgick jag från att de privata klinikerna fick göra ivf också. Förstår inte alls varför det inte kan göra det?

Jag gjorde ivf i Danmark på Stork. Sprutstart (korta) 18 april och tänker söka pengar från FK för vård i annat eu-land. Ville bli behandlad på rmc i Malmö, men de väntar fortfarande på direktiv... och sedan är det ju kö så det blev Danmark (ringde den 1/4 och fick tid den 14/4, men hade då redan gjort alla utredningar.)

Köpte 3-paket med öppen donator för ca 66 000 Skr.
    Tog sig på första försöket, är i vecka 7+1 idag. Kan fortfarande inte fatta vilken tur jag har! Tror fortfarande inte riktigt på det...
    Nej, det är väldigt lätt att utgå från det. Det borde ju liksom inte vara några konstigheter, men tyvärr är det så det ser ut. De tycker väl att de är jättesnälla som kan hjälpa "homosexuella att få barn, då de erbjuder donation av spermier", men de missar detaljen att en homosexuell kvinna är som vilken annan kvinna som helst, dvs att hon också kan ha svårt att bli gravid och behöva extra hjälp med det. Så är det tyvärr i mitt fall. Insemination är inget alternativ, då jag inte kan bli gravid på den vägen. Det är IVF som gäller. Om det ens kommer gå. Har gjort tre försök hittills och ska ge oss på ett fjärde i höst. Då får vi dock betala, vilket också gör det sinnessjukt dyrt då vår variant av hjälp som sagt inte erbjuds på så många ställen.

Grattis till dig!
    Men gällande din behandling. Tänker på mediciner och så.. Det blir ju svindyrt när man gör i Danmark, då det ju är utländska recept? Det är därför vi la ner idén om att gå över till Danmark.. Då vi räknade och insåg hur mycket dyrare det skulle bli. 66 000 är ju inte slutsumman, tänker jag. Eller du kanske löste medicin på annat sätt?
  • Miri
    Regnbågsdröm skrev 2016-06-05 09:42:47 följande:
    Nej, det är väldigt lätt att utgå från det. Det borde ju liksom inte vara några konstigheter, men tyvärr är det så det ser ut. De tycker väl att de är jättesnälla som kan hjälpa "homosexuella att få barn, då de erbjuder donation av spermier", men de missar detaljen att en homosexuell kvinna är som vilken annan kvinna som helst, dvs att hon också kan ha svårt att bli gravid och behöva extra hjälp med det. Så är det tyvärr i mitt fall. Insemination är inget alternativ, då jag inte kan bli gravid på den vägen. Det är IVF som gäller. Om det ens kommer gå. Har gjort tre försök hittills och ska ge oss på ett fjärde i höst. Då får vi dock betala, vilket också gör det sinnessjukt dyrt då vår variant av hjälp som sagt inte erbjuds på så många ställen.

Grattis till dig!
    Men gällande din behandling. Tänker på mediciner och så.. Det blir ju svindyrt när man gör i Danmark, då det ju är utländska recept? Det är därför vi la ner idén om att gå över till Danmark.. Då vi räknade och insåg hur mycket dyrare det skulle bli. 66 000 är ju inte slutsumman, tänker jag. Eller du kanske löste medicin på annat sätt?
    Jag har en gynekolog i Malmö (Peter Ottenståhl) som har hjälpt mig med utredning, ultraljud och översatt de danska recepten till svenska. Så då gäller de vanliga högkostnadsskydden för besök och medicin. På storks hemsida tror jag att det finns en lista över "snälla" gynekologer.

Sen tillkommer ju resa, jag bor i Lund så ca 250 kr t.o.r. Så min behandling slutade på ganska exakt 67000 Skr och får nog tillbaka ca 30-35000 från FK (men det är inte alls säkert eftersom vården just nu, lagen till trots, inte erbjuds ensamstående i mitt hemlandsting...)
    Och har man turen att kunna frysa tillkommer ytterligare ca 7000 Skr för frysning (upptining och insättning 2 försök ingår däremot.)

Jag har innan ivf försökt i 4 år med privata donatorer men utan ett plus i sikte. Och med tanke på mina amh och fsh så var ivf nästa självklara steg... väntade bara på att det skulle bli lagligt för ensamstående. Funderade på att göra det privat men föll på att jag då fick stå för hela kostnaden själv, inte kunde jag ana att de inte allas hade gått!? Blir så jäkla arg!

Hoppas du och din tjej hittar en väg framåt, vet hur tungt och hopplöst det kan kännas. Allt jobb man måste göra med att samla in information, koordinera sin egen vård, kostnader, resor.. och mitt i allt ska man leva också.
  • Miri
    finee skrev 2016-06-04 15:39:03 följande:
    Jag tycker testerna är så väldigt svårtolkade! De ser ju typ lika ut! Alla tre är ju solklara plus, men det som jag saknar är en stegring. Tycker verkligen morgonens test skulle vara klart starkare än det ser ut med tanke på att jag är på äggplock+17 och det är testa tidigt test som mäter från 10mlU.

Har inte pratat med klinken. De öppnar ju först på tisdag, så kommer att ringa dit på en gång när de öppnar.

Tack Kaosart för din omtanke <3 Kram tillbaka!
    malre skrev 2016-06-04 13:12:45 följande:

Hej!

Det var starka och fina pluss du hade. Vet inte vilket test det är och hur känsliga de är, jah gillar cb bästa. Jah tycker nog att den översta är starkast. Men så länge du inte blöder så finns det hopp, du kanske inte vill höra det men jag hade inte gett upp hoppet baserat på detta. Jag håller tummarna för dig ff!

Kram

.

Hej! Det är känsliga testa tidigt test från Lloyds apotek. Fortfarande har ingen riktig blödning kommut igång. Tack att du håller tummarna, men tror tyvärr att det är kört. Kram <3
    Hej, jag har läst i tråden och tycker inte att du ska ta ut ett missfall i förskott, blödningar är ju som nämnts vanliga. Men förstår din oro. När det gäller dina test tycker jag att det på bilden ser ut som att de blir starkare, men kanske ser det annorlunda ut irl?

Jag var (och är) sjukt orolig över mina test.. svaga och utan stegring, bim 13/5. Dock blödde jag inte men satt ändå och väntade på missfallet. Men hcg-värdena var normala och med fin stegring. (16/5 395 mlU/ml, 19/5 1144 mlU/ml).

En viss stegring har skett men fortfarande är strecket inte riktigt starkt och efter den 29/5 har de inte blivit starkare.. kanske svagare. Ska göra ultraljud på tisdag så får återkomma, så nervös. Har typ inga symptom heller...

Håller tummarna för dig!

• finee
    Miri skrev 2016-06-05 12:29:44 följande:

Hej, jag har läst i tråden och tycker inte att du ska ta ut ett missfall i förskott, blödningar är ju som nämnts vanliga. Men förstår din oro. När det gäller dina test tycker jag att det på bilden ser ut som att de blir starkare, men kanske ser det annorlunda ut irl?

Jag var (och är) sjukt orolig över mina test.. svaga och utan stegring, bim 13/5. Dock blödde jag inte men satt ändå och väntade på missfallet. Men hcg-värdena var normala och med fin stegring. (16/5 395 mlU/ml, 19/5 1144 mlU/ml).

En viss stegring har skett men fortfarande är strecket inte riktigt starkt och efter den 29/5 har de inte blivit starkare.. kanske svagare. Ska göra ultraljud på tisdag så får återkomma, så nervös. Har typ inga symptom heller...

Håller tummarna för dig!

Tack för att du visar dina bilder! Håller med om att du hade en ganska otydlig stegring, i synnerhet sagarna kring BIM. Ger mig hopp. Jag tror att det framför allt är den kombination jag har som gör mig orolig: blödning+oklara test+inga symptom. Blödningen har tyvärr tilltagit lite idag, och jag har börjat få lite lite mensvärk igen. Har inte orkat testa något mer, men ska göra det imorgon. Hoppet är det sista som lämnar en Återigen, tack för att du delade med dig din tester, ger mig hopp Stort lycka till på ditt ultraljud på tisdag!
  • finee
    stajlish skrev 2016-06-05 00:04:31 följande:

Tack allihop <3

Nu hoppas vi slippa få ett samtal innan kl 12 imorgon, för då blir det ET kl 14.15 :)

Så spänd på att få veta hur de gått för våra ägg o simmare dessa dagar!

finee: Fina o starka streck! Håller verkligen tummarna o hoppet uppe för dig ända in i de sista! <3

Hur har det gått? Håller tummar ich tår!
  • Marre22
    finee skrev 2016-06-05 12:58:52 följande:

Tack för att du visar dina bilder! Håller med om att du hade en ganska otydlig stegring, i synnerhet sagarna kring BIM. Ger mig hopp. Jag tror att det framför allt är den kombination jag har som gör mig orolig: blödning+oklara test+inga symptom. Blödningen har tyvärr tilltagit lite idag, och jag har börjat få lite lite mensvärk igen. Har inte orkat testa något mer, men ska göra det imorgon. Hoppet är det sista som lämnar en Återigen, tack för att du delade med dig din tester, ger mig hopp Stort lycka till på ditt ultraljud på tisdag!

Hej fina du! I många dagar har jag tänkt att skriva med inte tagit mig för, men jag säger också som någon ovan, lägg inte så stor vikt vid stegringen på testen. När man nått en viss nivå så ska inte urintesterna användas som att jämföra, men jag vet. Jag om någon - 8 missfall och 1 st ofostrig graviditet, man blir helt besatt av att testa.

Jag vet dock hur hemsk det är att jämföra - hopp och förtvivlan, hela tiden!

Skickar lite styrka och hoppas och håller tummarna att det går vägen!

Stor kraaaam!
  • Regnbågsdröm
    Miri skrev 2016-06-05 12:09:58 följande:
    Jag har en gynekolog i Malmö (Peter Ottenståhl) som har hjälpt mig med utredning, ultraljud och översatt de danska recepten till svenska. Så då gäller de vanliga högkostnadsskydden för besök och medicin. På storks hemsida tror jag att det finns en lista över "snälla" gynekologer.

Sen tillkommer ju resa, jag bor i Lund så ca 250 kr t.o.r. Så min behandling slutade på ganska exakt 67000 Skr och får nog tillbaka ca 30-35000 från FK (men det är inte alls säkert eftersom vården just nu, lagen till trots, inte erbjuds ensamstående i mitt hemlandsting...)
    Och har man turen att kunna frysa tillkommer ytterligare ca 7000 Skr för frysning (upptining och insättning 2 försök ingår däremot.)

Jag har innan ivf försökt i 4 år med privata donatorer men utan ett plus i sikte. Och med tanke på mina amh och fsh så var ivf nästa självklara steg... väntade bara på att det skulle bli lagligt för ensamstående. Funderade på att göra det privat men föll på att jag då fick stå för hela kostnaden själv, inte kunde jag ana att de inte allas hade gått!? Blir så jäkla arg!

Hoppas du och din tjej hittar en väg framåt, vet hur tungt och hopplöst det kan kännas. Allt jobb man måste göra med att samla in information, koordinera sin egen vård, kostnader, resor.. och mitt i allt ska man leva också.
    Okej. Vad bra att du kunde få hjälp med recepten. Har också läst att man kan få det, men tänkt att det är krångligt. Ville heller inte riskera att stå där sen och trots allt behöva betala medicinerna rakt av. Jag tar maxdos av allt, så det går på runt 20 tusen per försök liksom. I övrigt är ju själva behandlingen billigare i Danmark.

Vi har också långt att åka redan nu. Nästan 3h enkel resa till Malmö, så har ju redan kostnader för resor.

Tack för dina ord. Vi ska försöka en gång till i höst via landstinget, men mot betalning. Efter det får vi se hur vi går vidare. Men får ta en sak i taget.
  • Annatherese123

Jag startade den långa behandlingen 28 april och har idag fått 2 stycken 4-celliga embryos inplanterat. Detta är mitt första IVF, vi har försökt att bli med barn i 2 år och jag fyller 42 år i höst så jag hoppas verkligen att det blir något av detta ????????

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj