Regnbågsdröm skrev 2016-06-05 09:42:47 följande:
Nej, det är väldigt lätt att utgå från det. Det borde ju liksom inte vara några konstigheter, men tyvärr är det så det ser ut. De tycker väl att de är jättesnälla som kan hjälpa "homosexuella att få barn, då de erbjuder donation av spermier", men de missar detaljen att en homosexuell kvinna är som vilken annan kvinna som helst, dvs att hon också kan ha svårt att bli gravid och behöva extra hjälp med det. Så är det tyvärr i mitt fall. Insemination är inget alternativ, då jag inte kan bli gravid på den vägen. Det är IVF som gäller. Om det ens kommer gå. Har gjort tre försök hittills och ska ge oss på ett fjärde i höst. Då får vi dock betala, vilket också gör det sinnessjukt dyrt då vår variant av hjälp som sagt inte erbjuds på så många ställen.
Grattis till dig!
Men gällande din behandling. Tänker på mediciner och så.. Det blir ju svindyrt när man gör i Danmark, då det ju är utländska recept? Det är därför vi la ner idén om att gå över till Danmark.. Då vi räknade och insåg hur mycket dyrare det skulle bli. 66 000 är ju inte slutsumman, tänker jag. Eller du kanske löste medicin på annat sätt?
Jag har en gynekolog i Malmö (Peter Ottenståhl) som har hjälpt mig med utredning, ultraljud och översatt de danska recepten till svenska. Så då gäller de vanliga högkostnadsskydden för besök och medicin. På storks hemsida tror jag att det finns en lista över "snälla" gynekologer.
Sen tillkommer ju resa, jag bor i Lund så ca 250 kr t.o.r. Så min behandling slutade på ganska exakt 67000 Skr och får nog tillbaka ca 30-35000 från FK (men det är inte alls säkert eftersom vården just nu, lagen till trots, inte erbjuds ensamstående i mitt hemlandsting...)
Och har man turen att kunna frysa tillkommer ytterligare ca 7000 Skr för frysning (upptining och insättning 2 försök ingår däremot.)
Jag har innan ivf försökt i 4 år med privata donatorer men utan ett plus i sikte. Och med tanke på mina amh och fsh så var ivf nästa självklara steg... väntade bara på att det skulle bli lagligt för ensamstående. Funderade på att göra det privat men föll på att jag då fick stå för hela kostnaden själv, inte kunde jag ana att de inte allas hade gått!? Blir så jäkla arg!
Hoppas du och din tjej hittar en väg framåt, vet hur tungt och hopplöst det kan kännas. Allt jobb man måste göra med att samla in information, koordinera sin egen vård, kostnader, resor.. och mitt i allt ska man leva också.