• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt
    stajlish skrev 2016-06-06 18:48:48 följande:

Nu ruvar jag på ett fint embryo :)

So far, so good. Men vi är ändå ledsna. Vi hade hoppats o på nåt skumt sätt trott att de skulle bli bättre resultat denna gång än förra (dumt nog bara för att vi fick fler ägg denna gång..ingen garanti såklart..)

Så igår när vi var där och fick veta hur de gått..gick luften ur oss. Även om vi vet att vi ska va glada o tacksamma för att jag ens ruvar på ett fint embryo nu.. men ändå, efter allt man varit igenom så blir de bara för mycket ibland. Men men, av våra 11 ägg så var 8 mogna...7 befruktades men bara 2 klarade sig till igår

(dag 2), så de finaste är i mig nu, o de andra var inte tillräckligt bra för o klara en frys i dagsläget men de ville ge de en chans o odla vidare o se om de blev bättre...(inget vi räknar med dock..)

Så resultatet av hela den här jäkla ivf2 omgången blev ETT embryo kan man säga då...känns bara så tomt o snopet på nåt sätt. Sist fick vi ju iaf ETT till frysen..men som sagt, vet att de finns dom som inte får ett enda.. men är ändå så sjukt ledsna nu. Har lite svårt att känna hopp för den som bor i mig just nu tyvärr.. det känns kört på nåt sätt. Men det går nog över snart.. Bara så tung känsla att veta att om inte detta går nu, så får man börja om med ALLT man precis gått igenom...IGEN.. så orättvist! :,( 

Kram på er <3

Grattis till ruvningen! Förstår att omständigheterna gör dig ledsen, hur har det gått för embryot de odlade vidare på? Så orättvist att det blir såhär för en del, ivf är verkligen inte rättvist någon stans.

Önskar verkligen att den lille du ruvar på nu är en riktig kämpe som stannar kvar hela vägen fram nu. Kommer hålla tummarna för dig! <3 kram
  • KaosArt
    Miri skrev 2016-06-07 17:21:20 följande:

Grattis!

Idag gjorde jag mitt tidiga ultraljud i vecka 8 (7+3). Var ju nervös pga av svaga test och inga symptom men tji fick jag, det är TVÅ!!! Är helt i chock.

Satte iofs in två embryon men gavs ändå bara en maxchans på 5% att det skulle bli tvillingar och 20% att det skulle ta sig alls (alltså 1% chans att insättningen skulle resultera i en tvillinggraviditet).

Fick se två små hjärtan picka *kärlek*. De mätte ca 8-9 mm, den ena var dock lite mindre än den andra (fick inga mer exakta uppgifter). Tycker 8-9 mm låter lite lite men läkaren var nöjd så ska försöka att inte oroa mig.

Oj men wow! Vilket besked! Verkligen jätte Grattis! :) :) så himla härligt besked.

Och så säger dom att man ska ha extra mycket symptom om man ska ha tvillingar, men här visar det ju bara på att det är olika för alla! Är lite orolig ibland för att jag har lite symptom med antar att man ska försöka hålla sig lugn, att det oftast går bra ändå! :)
  • halfmoon
    stajlish skrev 2016-06-06 18:48:48 följande:

Nu ruvar jag på ett fint embryo :)

So far, so good. Men vi är ändå ledsna. Vi hade hoppats o på nåt skumt sätt trott att de skulle bli bättre resultat denna gång än förra (dumt nog bara för att vi fick fler ägg denna gång..ingen garanti såklart..)

Så igår när vi var där och fick veta hur de gått..gick luften ur oss. Även om vi vet att vi ska va glada o tacksamma för att jag ens ruvar på ett fint embryo nu.. men ändå, efter allt man varit igenom så blir de bara för mycket ibland. Men men, av våra 11 ägg så var 8 mogna...7 befruktades men bara 2 klarade sig till igår

(dag 2), så de finaste är i mig nu, o de andra var inte tillräckligt bra för o klara en frys i dagsläget men de ville ge de en chans o odla vidare o se om de blev bättre...(inget vi räknar med dock..)

Så resultatet av hela den här jäkla ivf2 omgången blev ETT embryo kan man säga då...känns bara så tomt o snopet på nåt sätt. Sist fick vi ju iaf ETT till frysen..men som sagt, vet att de finns dom som inte får ett enda.. men är ändå så sjukt ledsna nu. Har lite svårt att känna hopp för den som bor i mig just nu tyvärr.. det känns kört på nåt sätt. Men det går nog över snart.. Bara så tung känsla att veta att om inte detta går nu, så får man börja om med ALLT man precis gått igenom...IGEN.. så orättvist! :,( 

Vi som kämpar o kämpar med IVF tvingas verkligen va med om mycket både fysisk o en extrem psykisk press! Vi är fan grymma!

Finee: Beklagar ditt missfall.. vilken skit! :( Är så jäkla frustrerande o ledsamt o snubbla på målsnöret som de känns som även om man är medveten om att de är lång väg kvar till barn då, men ändå.. man känner sig som en vinnare när man en gång plussat! <3

Kram på er <3

Håller tummarna att det du ruvar på nu är guldägget!

Förstår hur du känner det! För mig blev det nattsvart när vi, dagen efter äggplock, fick besked om att endast 2 av 9 ägg blivit befruktade. Tänkte att det var kört, att de inte skulle klara sig ens till insättning. Men det gjorde ett och det såg fint ut, det andra var inte godkänt men de odlade vidare det (och det klarade sig inte som väntat). Då kände jag att det jag hade i livmodern förmodligen inte var nåt vidare det heller eftersom det gått så dåligt med allt annat. Men tji fick jag. :)
  • FruHolmli

Gokväll fina tjejer!
    Vi misslyckades ivf 1.
    Jag fick kramper o störtblödning i torsdag/fredags.

Har ventilerat med Falun som inte, lika vi, hade räknat med att det inte skulle ta sig.
    Vi får inte påbörja något innan sommar då det måste få återställa sig i hormonbalans igen då den är "gravid"
    Jag får bla utslag och pigmentfläckar o har fortfarande känningar i bröst. Vilket jag aldrig annars har eller haft, förutom vid graviditet.
    Test visar nu idag ej gravid. Så vi vet o har även sett/förstått utgången av denna gång redan i fredags.

Vi ska i slut juli, börja testa efter ägglossning och i början av augusti få tillbaka vårat 6 dagars eskimåfrö. Det växte på sig i 6 dagar utan anmärkningar. Så vi hoppas på FET i augusti!

Jag kommer följa er alla här ändå, då jag är så lyckliga för alla lyckandes skull!!

Och vi som inte lyckades nu, vi ses väl i ny tråd? Augustiruvare? :)

Kram på er allihopa vad ni än är i för tillstånd just idag! <3

• Kvinna84a

Grattis!

Idag gjorde jag mitt tidiga ultraljud i vecka 8 (7+3). Var ju nervös pga av svaga test och inga symptom men tji fick jag, det är TVÅ!!! Är helt i chock.

Satte iofs in två embryon men gavs ändå bara en maxchans på 5% att det skulle bli tvillingar och 20% att det skulle ta sig alls (alltså 1% chans att insättningen skulle resultera i en tvillinggraviditet).

Fick se två små hjärtan picka *kärlek*. De mätte ca 8-9 mm, den ena var dock lite mindre än den andra (fick inga mer exakta uppgifter). Tycker 8-9 mm låter lite lite men läkaren var nöjd så ska försöka att inte oroa mig.

Å grattis till två. Jag är väldigt spänd inför torsdagens vul då jag också får veta om det blir en eller två.. Satte in 2 embryon men fick aldrig veta vilka chanser det är att det blev tvillingar.. Får se! :)
  • stajlish
    Marre22 skrev 2016-06-06 19:57:49 följande:
    Jag säger grattis till det lilla starka du nu har fått i dig.

Men jag förstår också din besvikelse, hela denna IVF -process är ju en enda stor bergochdalbana.

Jag kände mig också jättebesviken när jag fick veta att vi snubblat till målsnöret på långtidsodling, som jag så gärna ville.

Hoppas besvikelsen lägger sig snart och att du får massor av hopp och tro på det lilla som nu ska gro hos dig!

Kram
    Tack <3 Jo tack, det kan man verkligen säga. Ja, hoppas det också.. tack för stöd o pepp! Kram
    finee skrev 2016-06-06 22:03:31 följande:
    Förstår att du är ledsen, det ligger så väldigt nära till hands att hoppas såklart. Alltid så jobbigt med besked som inte är så bra. Hoppas att den lille som blev över klarar sig till frysen i alla fall. Håller tummaran för det fina embryot ni fick insatt idag också <3

Ja, jättetungt med missfallet, blev så glad när jag plussade. Har mått så himla dåligt idag. Usch. Ska ringa kliniken imorgon och försöka få något slags besked om vad nästa steg blir nu.
    Ja, det gör ju det :/ Och för att man jämför med förra gången osv.. man kan ju hoppas på ett mirakel på den andra..men som sagt, vi tänker att den inte klarar sig så blir de bara en positiv överraskning OM den skulle göra det. 
    Tack <3 

Ja, missfall är inte kul alls, en jävla käftsmäll. Fick du mer besked av kliniken om nästa steg idag?
    Grattis!

Tack och GRATTIS till två! Herregud va kul! =) Snacka om positiv överraskning!
    KaosArt skrev 2016-06-07 18:41:51 följande:
    Grattis till ruvningen! Förstår att omständigheterna gör dig ledsen, hur har det gått för embryot de odlade vidare på? Så orättvist att det blir såhär för en del, ivf är verkligen inte rättvist någon stans.

Önskar verkligen att den lille du ruvar på nu är en riktig kämpe som stannar kvar hela vägen fram nu. Kommer hålla tummarna för dig! <3 kram
    Tack snälla <3 Det vet vi inte förrän vi får hem brevet nästa vecka...men som sagt, vi räknar inte med det. Nej, verkligen inte rättvist.. o jag förstår inte varför de var så många som inte klarade sig vidare när de ändå var så många som blev befruktade :( 

Ja, vi får verkligen hoppas på att det är en riktigt stark en! Men så svårt att tänka så när de andra inte var det... men eftersom denna klarade sig iaf en dag längre än de andra så kanske de betyder nåt..!? :D Vi får se helt enkelt..vill bara att tiden ska gå fort tills vi vet nu...ruvartiden är ju såå seg! Kram 
    halfmoon skrev 2016-06-07 19:02:22 följande:
    Håller tummarna att det du ruvar på nu är guldägget!

Förstår hur du känner det! För mig blev det nattsvart när vi, dagen efter äggplock, fick besked om att endast 2 av 9 ägg blivit befruktade. Tänkte att det var kört, att de inte skulle klara sig ens till insättning. Men det gjorde ett och det såg fint ut, det andra var inte godkänt men de odlade vidare det (och det klarade sig inte som väntat). Då kände jag att det jag hade i livmodern förmodligen inte var nåt vidare det heller eftersom det gått så dåligt med allt annat. Men tji fick jag. :)
    Tack! Ja, det går vi göra! <3

Ja, det är inte roligt...de gick från superglad till snopen o ledsen för oss på en sekund typ.. först när embrylogen sa att 7 av 8 mogna ägg blivit befruktade så tänkte vi "då får vi ju till frysen" för att sedan få "men 2 klarade sig till idag, varav det ena inte i dagsläget klarar en frys"... det var en käftsmäll kan man säga. Men men, nu får vi verkligen hoppas denna jag ruvar på är embryot med stort E! :)
    Men som du skriver, precis så känner jag...svårt att ha hopp liksom.. men det kommer väl när besvikelsen lagt sig hoppas jag!

• Kärleksbarn00

Stort grattis till två! Vilken dubbel lycka! :)

Idag är jag på ruvardag 12. Hade mensvärk redan på ruvardag 10. Nu har det molat lite de sista dagarna. I morse vakade jag av mensvärken och tänkte nu är det kört. Gick på toa men inget blod. Nu tig jag även den sista proggisen. Det kom inget blod på crione pinnen heller. Känns bara som man går på nålar och väntar på den punktliga mensen. Vill egentligen bara bryta ihop:(

Kram på er alla i detta kämpandet

• Redcat

Hej alla underbara människor orkar tyvärr inte läsa igenom allt ni skrivit men såg lite grann

Beklagar verkligen finee att det inte höll i sig hela vägen :-/ kram

Och sett att det är många som ruvar nu

Själv är jag på ruvdag 9 nu (tror jag, gjorde insättning den 30 maj). Känner inte av någonting, det ända jag har som "syntom" är att mina bröst är ömma och svullna men vet att man kan få det utav vaginaltabletten så.. Ni som har plussat, kände ni av något när ni va i ruvdag 9? Jag är lite orolig att det inte kommer ta sig :-/ när testade ni och fick pluss? Tänkte om ni testade någon dag innan testdagen?

• MajaStinaa

Stort grattis Miri! Trots den låga sannolikheten så blev det två! Det ger ju en lite hopp om att under kan ske=)!

Jag tog ett test igår, kunde inte hålla mig, ruvdag 10. Det visade negativt. Blev otroligt ledsen trots att jag inte riktigt vet hur pålitligt resultatet är...=(

Är det helt kört nu eller testade jag för tidigt? Finns det en liten chans? TD är på måndag 13e.

• Kvinna84a
    Redcat skrev 2016-06-08 10:59:46 följande:

Hej alla underbara människor orkar tyvärr inte läsa igenom allt ni skrivit men såg lite grann

Beklagar verkligen finee att det inte höll i sig hela vägen :-/ kram

Och sett att det är många som ruvar nu

Själv är jag på ruvdag 9 nu (tror jag, gjorde insättning den 30 maj). Känner inte av någonting, det ända jag har som "syntom" är att mina bröst är ömma och svullna men vet att man kan få det utav vaginaltabletten så.. Ni som har plussat, kände ni av något när ni va i ruvdag 9? Jag är lite orolig att det inte kommer ta sig :-/ när testade ni och fick pluss? Tänkte om ni testade någon dag innan testdagen?

Jag hade svullna, ömma bröst och molande värk i magen. Från ruvdag 7 hade jag mensvärk till och från sen plussade jag på ruvdag 12 tror jag det var. Vet inte om det var gravsymtom eller symptom från hormoner :) Jag testade tidigare pga att jag hade kramper natten till ruvdag 12 och blev orolig. Men fel hade jag hehe!

Hoppas du får ett fint plus om några dagar!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj