• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • MajaStinaa
    KaosArt skrev 2016-05-30 06:57:20 följande:

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF1 kort protokoll sprutstart menopur 150ie 6/5. Sänkt dos till 75ie efter blodprov. ÄP 18/5, ET 23/5, TD 5/6 ......

Förlåt jag såg fel. Du behövde inte göra mikroinjektion.

Och STORT grattis!!! Håller tummar och tår för att det kommer gå bra hela vägen.

Jättefin presentation, verkligen.

Vill du lägga till mig så är jag 30år, ivf1, mkt få och dåliga simmare, långa processen, ÄP 26/5,ET 28/5, TD 13/6
  • finee
    grodan26 skrev 2016-05-29 16:51:21 följande:

Jag ruvar på en tvådagars, är ÄL+9 nu. Tänkte testa på fredag, då är jag på RD12 (eller ÄL+14), borde ju visa nåt då. Jag hade nog väntat om jag var du, det skulle kunna visa positivt men skulle också kunna vara falskt negativt och det är så tråkigt att bli besviken i onödan. Det kommer ändå inte ge dig några svar och du kommer oroa dig fram tills du vet. Gjort det misstaget 1000 gånger...

Äl+14 borde visa, absolut. Har själv bestämt mig för att vänta. Du har jättekloka synpunkter!
    stajlish skrev 2016-05-29 20:07:21 följande:

Okej, ja.. de testar nog helst med lite lägre första gången i början innan dom vet hur just din kropp kommer svara på hormonerna o dosen. Jag fick 112,5ie i början förra gången för att sedan brassa på med 225ie sista sex dagarna.

Denna gång när de "känner" min kropp med dessa mediciner så fick jag 175ie från början o nu de sista sex dagarna ökat till 225ie igen =)

Såå spänd på vad VULet imorgon ska visa! Hoppas på besked om när plocket ska bli =)

LYCKA TILL på vul:et idag! Spännande, vad skönt att du äntligen kommit dit i processen. Det har ju tagit lite längre tid för dig eftersom du kör långa protokollet. Håller tummarna för dig.
    MajaStinaa skrev 2016-05-30 07:30:05 följande:

Tusen tack! =) får besked i morgon om hur de tre små klarat sig, är de friska så fryser de in dem. Hoppas!

Ju mer jag läser ju oroligare blir jag att jag inte ska bli gravid. Chanserna verkar väldigt små och jag tror inte att jag kommer orka försöka i flera år som många behövt göra, är rädd att jag inte kommer inte klara det psykiskt...

Vi har precis som du och många andra gjort mikroinjektion, pga manlig faktor. Min sambo är äldre än mig och känner jag mig stressad över att tiden rusar iväg... Svårt att förklara =(

All cred till alla er som kämpar, va grymma ni är!!!

Välkommen hit MajaStinaa!

Jag har samma oro gällande det här om hur man ska orka med upprepade IVF-behandlingar om det blir svårt att lyckas. Har tänkt mer och mer på detta senste dagarna. Ibland känns det som om man i och med sin första IVF har gått in i en känslomässigt krävande fas av oklar längd där utfallet har en genomgripande betydelse för hur ens liv i grunden blir. Det här är någonting som verkligen skrämmer mig. Kram och lycka till med ruvningen <3
  • finee

Idag när jag vaknade var ömheten i mina bröst som bortblåst. PRECIS samma som det brukar bli på BIM-3 (viket är idag) när vi försökt på vanliga sättet. Alltid när jag fått oömma bröst på BIM-3 så vet jag att det är kört. Spottings borde komma imorgon eller på onsdag, därefter mens på torsdag. Törs dock inte ta ett test för att bekräfta det hela, orkar inte se ett minus, och någonstans då vill jag ändå ha kvar hoppet ett litet tag till.

• FruHolmli

Usch, nu är jag stressad! Ruvdag 10 och
    BIM imorgon (eller idag enl mina beräkningar senaste mens gångerna)

Inbillar mig mensliknande värk i magen.
    Normalt har jag aldrig haft värk i magen vid mensdags, utan i rygg.
    Värk i magen har det kommit när jag börjat blöda. Det har jag INTE gjort.

Jag är ju livrädd kroppen inte agerar som förr. Så magvärken får mig att oroa för att mens är på väg! Och att ryggen hoppats över!

Man får för sig himla massa inte roligt!!

Fy vad det blev jobbigt nu.

• FruHolmli
    finee skrev 2016-05-30 08:07:36 följande:

Idag när jag vaknade var ömheten i mina bröst som bortblåst. PRECIS samma som det brukar bli på BIM-3 (viket är idag) när vi försökt på vanliga sättet. Alltid när jag fått oömma bröst på BIM-3 så vet jag att det är kört. Spottings borde komma imorgon eller på onsdag, därefter mens på torsdag. Törs dock inte ta ett test för att bekräfta det hela, orkar inte se ett minus, och någonstans då vill jag ändå ha kvar hoppet ett litet tag till.

Ge inte upp!!
    <3
  • finee

FruHolmli - att värken är annorlunda mot i vanliga fall tänker jag är ett gott tecken Förstår att väntan är jättejobbig nu! Jag upplever ruvningen som svårare desti närmare bim man kommer. Tack för ditt stöd, bra vi har varandra i sådana här trådar <3

• malre
    finee skrev 2016-05-30 08:07:36 följande:

ge inte upp än! Så var det för mig också, brösten var som två tomma ballonger :( mjuka och oömma. Sen kom blödningen men på BIM-1 slutade den. på BIM plussade jag. Ömma bröst kom senare, tom nu på morgonen är brösten helt ok, men på kvällen då ömmar de så extremt, aaaj
  • MajaStinaa
    finee: 
    Tack så jättemycket!
    Precis, kunde inte ha förklarat det bättre, känner exakt den oron över framtiden. Jag har ju oundvikligen ritat upp en bild över att vi blir gravida nu och hur framtiden kommer se ut. Känns som att allt kommer fallera =( Och det känns inte som att vi har ytterligare två år på oss att försöka, tänk om tiden rinner ut? 
    Har börjat fundera på adoption,.. innan jag har svaret på vår första IVF. Jag försöker som skydda mig själv mot det värsta... 
    Obegripligt svamlande kanske..=P

Önskar dig all lycka till och håller tummarna! Jag kan bara föreställa mig hur kämpigt det är... oron över ett minus.. KRAM <3

Usch det är jobbigt! Jag är jättetacksam för att jag hittade hit och börjat prata med er i samma sits. Det betyder mycket och det känns som att det hjälper i alla fall lite=) Stort tack!

• finee
    malre skrev 2016-05-30 09:00:30 följande:

ge inte upp än! Så var det för mig också, brösten var som två tomma ballonger :( mjuka och oömma. Sen kom blödningen men på BIM-1 slutade den. på BIM plussade jag. Ömma bröst kom senare, tom nu på morgonen är brösten helt ok, men på kvällen då ömmar de så extremt, aaaj

Åh tack marle för lite hopp. Hade du samma som jag, dvs bröst som först ömmade men därefter slutade ömma? Eller var det bara helt oömt hela tiden?
  • finee
    MajaStinaa skrev 2016-05-30 09:00:40 följande:

finee: Tack så jättemycket!Precis, kunde inte ha förklarat det bättre, känner exakt den oron över framtiden. Jag har ju oundvikligen ritat upp en bild över att vi blir gravida nu och hur framtiden kommer se ut. Känns som att allt kommer fallera =( Och det känns inte som att vi har ytterligare två år på oss att försöka, tänk om tiden rinner ut? 

Har börjat fundera på adoption,.. innan jag har svaret på vår första IVF. Jag försöker som skydda mig själv mot det värsta... 

Obegripligt svamlande kanske..=P

Önskar dig all lycka till och håller tummarna! Jag kan bara föreställa mig hur kämpigt det är... oron över ett minus.. KRAM <3

Usch det är jobbigt! Jag är jättetacksam för att jag hittade hit och börjat prata med er i samma sits. Det betyder mycket och det känns som att det hjälper i alla fall lite=) Stort tack!

Ja, visst har man ritat upp sin framtidsbild där ju barn ingår. Jag har liksom dig svårt att se att jag kommer orka fortsätta med IVF i flera år. Min man än mindre, han tycker detta är jättejobbigt och han verkar dessutom ha lättare än mig att se en framtid utan barn. Så har svårt att tro att jag skulle få med honom på flertalet behandlingar i åratal. Du nämnde att du kände dig stressad över tiden med tanke på din mans ålder, får man fråga hur gammal han är? Män tror jag får göra IVF fram till 56år, har jag för mig.

Önskar dig all lycka till! Verkligen!! Tifft det här och beundrar oss alla som kämpar!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj