• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • grodan26
    finee skrev 2016-05-28 20:55:16 följande:
    Tack för lite hopp! Har verkligen deppat över min icke-symptomiga kropp Hehe.

Grodan26 - ruvar du en 2/3-dagars eller en blastocyst? När ska du testa? Jag satt i eftermiddags och skruvade på ett testa tidigt test som ska kunna upptäcka graviditet på bim-4, vilket är idag för mig. Det mäter fråb 10mlU istället för 25mlU som de flesta test. Men tänkte att ett ev positivt test bara är hcg från ovitrellen. Eftersom det tar 10 dagar för den att gå ur om man mäter med ett vanligt test(?) så borde den fortfarande kunna fångas upp av ett testa tidigt på typ äggplock+11-12. Eller vad tror ni?
    Jag ruvar på en tvådagars, är ÄL+9 nu. Tänkte testa på fredag, då är jag på RD12 (eller ÄL+14), borde ju visa nåt då. Jag hade nog väntat om jag var du, det skulle kunna visa positivt men skulle också kunna vara falskt negativt och det är så tråkigt att bli besviken i onödan. Det kommer ändå inte ge dig några svar och du kommer oroa dig fram tills du vet. Gjort det misstaget 1000 gånger...
  • stajlish
    Doris88 skrev 2016-05-29 11:54:16 följande:
    Min dos ligger på 125 och hon var lite orolig först att jag skulle riskera att bli överstimulerad då jag är ganska "liten" så tror kanske jag har en låg dos?

Tiden bara springer iväg :D om en dryg vecka borde det bli plock och insättning :p

Är det fler som känner att tiden går fort eller brukar det vara så att det går långsamt?
    Okej, ja.. de testar nog helst med lite lägre första gången i början innan dom vet hur just din kropp kommer svara på hormonerna o dosen. Jag fick 112,5ie i början förra gången för att sedan brassa på med 225ie sista sex dagarna.
    Denna gång när de "känner" min kropp med dessa mediciner så fick jag 175ie från början o nu de sista sex dagarna ökat till 225ie igen =)

Såå spänd på vad VULet imorgon ska visa! Hoppas på besked om när plocket ska bli =)
  • KaosArt
    stajlish skrev 2016-05-29 20:07:21 följande:

Okej, ja.. de testar nog helst med lite lägre första gången i början innan dom vet hur just din kropp kommer svara på hormonerna o dosen. Jag fick 112,5ie i början förra gången för att sedan brassa på med 225ie sista sex dagarna.

Denna gång när de "känner" min kropp med dessa mediciner så fick jag 175ie från början o nu de sista sex dagarna ökat till 225ie igen =)

Såå spänd på vad VULet imorgon ska visa! Hoppas på besked om när plocket ska bli =)

Lycka till imorgon på vul! :) hoppas det går bra och att du är redo för plock snart, spännande. :) kram
  • Doris88
    stajlish skrev 2016-05-29 20:07:21 följande:

Jo ganska förståeligt att dom kan vara försiktiga med doserna i början :)
    Hoppas på att få kallelse imorn till onsdagens och fredagens vul.

3e sprutan om en liten stund :D

Förresten, minns inte riktigt om någon skrivit om det men tänkte höra om det är många av er som äter några speciella vitaminer nu inför? Jag äter som sagt levaxin för ämnesomsättningen + 500mgx2 folsyra enligt ordination från Umeå och sambon äter sink och selen. Jag vet egentligen inte om det verkligen hjälper men då har man ju gjort vad man kunnat :p
  • stajlish
    KaosArt skrev 2016-05-29 20:41:43 följande:
    Lycka till imorgon på vul! :) hoppas det går bra och att du är redo för plock snart, spännande. :) kram
    Tusen tack snälla du! <3
    Ja, hoppas blåsorna växt till sig som dom ska så vi får besked för plock! :)
    Hur mår du?

Kram
  • MajaStinaa

Hejsan!

Jag är helt ny i familjeliv och allt vad forum heter!=)

Sitter i skrivande stund med svullen mage på ruvdag ett och förstår inte hur jag ska orka vänta tills det är dags för test!

Det är vårat första försök och vi körde långa processen med synarela i 18dar, sen 225enh bemfola i ca 10dagar. De hittade 10 mogna ägg men fick bara 4 befruktade. Insättning dag 2 efter äggplock. Hoppas det betyder tur med äggplock på "Ofrivilligt barnlösas daf", vilket jag läste att det var den 26/5=).

Allt har väl gått relativt bra hittills kan jag tycka, förutom att jag har gått upp en massa i vikt eftersom jag varit konstant hungrig och sugen sen första dagen med synarela, känns sådär. Någon som känner igen sig? Samt att mina humörsvängningar inte var att leka med i början....

• KaosArt
    MajaStinaa skrev 2016-05-29 22:53:28 följande:

Hejsan!

Jag är helt ny i familjeliv och allt vad forum heter!=)

Sitter i skrivande stund med svullen mage på ruvdag ett och förstår inte hur jag ska orka vänta tills det är dags för test!

Det är vårat första försök och vi körde långa processen med synarela i 18dar, sen 225enh bemfola i ca 10dagar. De hittade 10 mogna ägg men fick bara 4 befruktade. Insättning dag 2 efter äggplock. Hoppas det betyder tur med äggplock på "Ofrivilligt barnlösas daf", vilket jag läste att det var den 26/5=).

Allt har väl gått relativt bra hittills kan jag tycka, förutom att jag har gått upp en massa i vikt eftersom jag varit konstant hungrig och sugen sen första dagen med synarela, känns sådär. Någon som känner igen sig? Samt att mina humörsvängningar inte var att leka med i början....

Mysigt med ruvperiodens början :) Grattis till att du kommit så här långt! Odlar de vidare några embryon för frysning? Skönt att allt gått ganska bra. Hehe känner igen mig, fler här har gått upp i vikt under processen. Verkar vara vanligt. Plus att jag också har haft väldiga humörsvängningar. Dessutom har de fortsatt nu efter att jag plussat, jag bävar för hur det kommer att utveckla sig senare i graviditeten om det är såhär nu. Tycker synd om min sambo, hehe.
  • KaosArt
    stajlish skrev 2016-05-29 21:49:49 följande:

Tusen tack snälla du! <3

Ja, hoppas blåsorna växt till sig som dom ska så vi får besked för plock! :)

Hur mår du?

Kram

Jag mår bra, :) är ständigt ganska trött bara. Hehe. Lite växt värk i magen, samt att jag fick super ont i magen igår när jag nös!blev lite orolig men läste sedan att det var ligament en som håller på att töja ut sig när livmodern växer som ibland kan göra ont vid hastiga rörelser och typ just nysning. :)

Idag ska sjukhuset kontakta mig för tid om intralipid dropp, och boka in ultraljud :) spännande.
  • KaosArt

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF1 kort protokoll sprutstart menopur 150ie 6/5. Sänkt dos till 75ie efter blodprov. ÄP 18/5, ET 23/5, TD 5/6

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart 21/4, ÄP 2/5, ET 4/5, TD 19/5

Harvester: ett barn fött 2013. 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet. Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4

Stajlish: 31 år, IVF 2 med ICSI pga manlig faktor. Försökt i 5,5 år. Blev gravid efter IVF 1 när vi gjorde FET i januari, fick dock missfall i v.10, Långa protokollet på SU. Spraystart 3/5 och prel. sprutstart 18/5. Prel. ÄP v.22

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj

Daisy80: 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. ÄP 3/5. ET 6/5. TD 22/5

Grodan26: IVF1, sprutstart 9/5. Har endometrios. Ett missfall bakom mig. Kort protokoll. ÄP 20/5, ET med tvådagars embryo 22/5, testdag 6/6

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF1 med ICSI och PESA/TESA, kort protokoll med sprutstart 2/5. ÄP 12/5.

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll

S1981: 34år försökt tre år med ett X i aug 2015, bortopererad äggledare. Långt protokoll, sprutstart 5/5. UL 11/5, ÄP 16/5, ET 19/5, TD 3/6

Närärdetvårtur: 33 år. Försökt i 1,5 år utan resultat, oförklarligt barnlös. IVF1 sprutstart 11/5, UL 17/5.

Sanlu87: 28 år. Försökt i 1,5 år, IVF pga uteblivna ägglossningar. Sprutstart 6/5, UL 11/5 (IVF1).

FruHolmli: 38 år. Har barn, IVF pga steriliserad. Kort protokoll. i Falun.

Sprutstart 3/5. ET 20/5, testdag 4/6

Kärleksbarn00: 3:e försöket. Försökt i 5år. Sprutstart: 14/5, VUL: 19/5, ÄP: 24/5

TP86: barnlös pga dåliga spermier och ingen naturlig ägglossning. Har försökt i tre år. IVF 1 med ISCI. TD 28/5.

Doris88: Snart 28år, sambon 34. Försökt i ca 2år. Kort protokoll i Umeå, med sprutstart inom 1-2dagar. Enligt utredning som visade på låg ämnesomsättning äter jag nu levaxin 75 för att boozta kroppen. Ivf pga få simmare och kör därför icsi. Preliminär ÄP v.23

Gravida:

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protikoll, sprutstart 27/4, ÄP 10/5, ET 13/5 (dag 3), TD 28/5

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet. ÄP 3/5, ET8/5, TD 19/5

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan

• MajaStinaa
    KaosArt skrev 2016-05-30 06:38:04 följande:

Mysigt med ruvperiodens början :) Grattis till att du kommit så här långt! Odlar de vidare några embryon för frysning? Skönt att allt gått ganska bra. Hehe känner igen mig, fler här har gått upp i vikt under processen. Verkar vara vanligt. Plus att jag också har haft väldiga humörsvängningar. Dessutom har de fortsatt nu efter att jag plussat, jag bävar för hur det kommer att utveckla sig senare i graviditeten om det är såhär nu. Tycker synd om min sambo, hehe.

Tusen tack! =) får besked i morgon om hur de tre små klarat sig, är de friska så fryser de in dem. Hoppas!

Ju mer jag läser ju oroligare blir jag att jag inte ska bli gravid. Chanserna verkar väldigt små och jag tror inte att jag kommer orka försöka i flera år som många behövt göra, är rädd att jag inte kommer inte klara det psykiskt...

Vi har precis som du och många andra gjort mikroinjektion, pga manlig faktor. Min sambo är äldre än mig och känner jag mig stressad över att tiden rusar iväg... Svårt att förklara =(

All cred till alla er som kämpar, va grymma ni är!!!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj