• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Redcat
    Kärleksbarn00 skrev 2016-05-24 06:06:45 följande:

Dags för ÄP idag. Är så otroligt orolig. Inte för själva ingreppet i sig, för lite smärta är hanterbart. Men precis som någon annan innan skrev så är jag så orolig för om behandlingen har tagit. Tycker mig inte känna någonting i äggstockarna :/ Håller tummarna ????????

Håller tummarna och hoppas att det gör bra idag
  • Redcat
    Kvinna84a skrev 2016-05-24 08:23:30 följande:

Vilken morgon.. Vaknade i natt med kraftiga kramper på höger sida och kallsvettades men det gick över efter 10min.. Imorse tog jag ett test.. Ett streck.. Tänkte att det är kört men läste på instruktionen efter och det ska vara ett streck.. 1 streck i kontroll rutan och 1 i testrutan om man är gravid.. Jag är alltså gravid??!! Jag bara skakade.. Jag har precis varit och köpt ett till test, vågar inte tro att det är sant. Tar ett om några timmar igen, ett digitalt tänkte jag. Kan det vara vår tur nu?! Svagt streck är ändå ett streck? Ruvardag 12 är det för tidigt? Frågorna bara snurrar.. Jag vill veta nuuuu! :)

Va roligt att du har fått ett streck håller med halfmoon ett streck är alltid ett streck även om det är starkt eller svagt
  • Redcat
    Kärleksbarn00 skrev 2016-05-24 09:54:19 följande:

Hej. Nu är ÄP klart. Fick ut 8 ägg:)

Har "bara" fått ut 6 innan, så nu får vi bara hålla tummarna att guldäggen håller bra kvalitet och klarar av celldelningen. ??

Gu va roligt håller tummar och tår för att guldägget klarar utvecklingen

Får jag fråga hur många äggblåsor du hade?

Hur är det att ta ut ägg? Ska göra mitt första uttag på fredag
  • Sanlu87

Jag tyckte att det var väldigt många som klagade på hur jobbigt det var under ruvningen, och att det kändes som så lång tid etc., tyckte då att så farligt kan det väl inte vara, men nu när jag är där själv så kan jag bara instämma, sjukt jobbigt psykiskt och tiden går ju så sjukt sakta!!!

Känns ju som att man kommer bli galen av detta...

• Redcat
    Sanlu87 skrev 2016-05-24 13:01:37 följande:

Jag tyckte att det var väldigt många som klagade på hur jobbigt det var under ruvningen, och att det kändes som så lång tid etc., tyckte då att så farligt kan det väl inte vara, men nu när jag är där själv så kan jag bara instämma, sjukt jobbigt psykiskt och tiden går ju så sjukt sakta!!!

Känns ju som att man kommer bli galen av detta...

har inte ruvat (?) själv så vet inte hur det är (Men jag tror att jag kommer nog ha det lika jobbigt som du och som andra har när jag väl ska gå igenom det). Jag kan förstå att det är jobbigt för dig, och hoppas att det sedan kommer visa sig att det jobbiga va värt det för dig jag tror att du kommer klara dig igenom det här på ett bra sätt även fast det är en jobbig tid
  • Kvinna84a

Tack alla! Jag fick gravid 1-2v på digitalt test vis lunch så nu vågar jag vara glad. Ska berätta för sambon ikväll! Har testdag på fredag och då vågar jag lita på detta till 100% :)

• Redcat

Finns det någon mer här inne som också tar allergimedicin? Jag undrar lite vad eran doktor har sakt till er om den medicinen under tiden av den här processen? (från när man börjar med prutorna-äggplock-insättning och under ruvnings (?) tiden)

Min doktor sa till mig att jag inte behövde sluta med mina tabletter tills jag får ett plus på gravtestet men jag är lite orolig eftersom man igentligen inte ska ta dom tabletterna när man är gravid? :-/ och jag kommer ju ha vart gravid ett litet tag när jag ska ta testet.. :-/

• Redcat
    Kvinna84a skrev 2016-05-24 13:29:31 följande:

Tack alla! Jag fick gravid 1-2v på digitalt test vis lunch så nu vågar jag vara glad. Ska berätta för sambon ikväll! Har testdag på fredag och då vågar jag lita på detta till 100% :)

Va kul!! grattis det är ju positivt och jag håller tummar och tår för dig nu att det fortsätter vara det
  • Kärleksbarn00
    Redcat skrev 2016-05-24 10:48:47 följande:

Gu va roligt håller tummar och tår för att guldägget klarar utvecklingen

Får jag fråga hur många äggblåsor du hade?

Hur är det att ta ut ägg? Ska göra mitt första uttag på fredag

Jag har 9 äggblåsor, så det var ett ägg i alla förutom i ett.

Jag tycker inte det är så farligt, klart det känns lite men det är ju över på ett par minuter. Det kommer gå jättebra ska du se :) kram
  • malre
    Kvinna84a skrev 2016-05-24 13:29:31 följande:

Oh grattis!! så kul :)

nu börjar vi bli några som har fått pluss också, kul!!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj