• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • FruHolmli

GRATTIS till plusen som dykt upp!!
    <3

Ja, jag är på ruvardag 4 och tycker det här är skit!
    Väntan.
    Jag kommer testa tidigare om inte mens nu dyker upp.
    Jag vet med mig att jag inte kommer kunna hålla mig! Det är liksom jag!
    Jag har BIM 30/5, testdag 4/6.
    Det är 30:e typ snart va??!

Vi fick idag brev hem om våra vidareodlade eymbryos. 3 hade dom kvar men 1, 6 dagars blastis har frysts in!
    Hade önskan om 3 o känns sådär, men 1 är ändå 1 tröstar jag mig i, hälsar fröken "mycketvillhaallt!"

• finee
    Kärleksbarn00 skrev 2016-05-24 18:18:26 följande:

[quote=76654825][quote-nick]finee skrev 2016-05-24 18:08:36 följande:[/quote-nick]Tummen upp för det, låter lovande! När beräknas du ha ET? Sätter de in 2-3 dagars eller femdagars på kliniken du går?[/

Det går jag inte veta förrän i morgon. Detkan bli 2-3 eller fem. Vet inte vad jag ska hoppas på heller. Har bara haft 2 dagars tidigare. Vad tycker ni om detta med odlingstid?

Ok. Det brukar vara så att man måste ha några befruktade embryon (typ 5 iaf) för att de ska långtidsodla. Idén är att det efter fem dagar ska vara lättare att välja det embryo med störst chans till graviditet, och att sämre embryon hinner stanna i utvecklingen. Andra säger att livmodern är bästa miljön, så det bästa är att sätta in 2-3 dagars. Så det är väl helt enkelt en avvägning som görs. Jag är glad att jag fick en blastocyst, men det är mest för att det kortat ruvartiden (som är så jobbig!)
  • finee
    KaosArt skrev 2016-05-24 18:21:56 följande:

Dagen har gått såååå långsamt! Vissa stunder får ja bara sånt stresspåslg att jag bra vill lägga mig ned och gråta, andra stunder känns det bättre. Men fy vilken plåga att gå på toa, känner mig lite "kladdig" i trosan, (förlåt om de låter lite snuskigt hehe men det är ju så! Får ju ha trosskydd hela tiden) blir orolig att det denna gången är mensen som kommit, men sedan är det bara lutinus, och så andas man ut i nån timme. Så ingen mens än så länge trots bim!

Diskuterar fram och tillbaka med sambon om att testa tidigt, men han vill verkligen vänta. Sköterskan i Falun tryckte extra på att vi ska vänta till test dagen och han har tagit fasta på det. Hehe. Ja men de är väl bäst att vänta egentligen. Men hua.

Åh, förstår att det gått oerhört segt!!! Men det är ju superpositivt att du inte fått mens än!! Bådar verkligen gott!!!!! Jobbigt att det kliar i testnerven men att sambon vill vänta hehe. OM min mens inte kommit vid bim så TROR jag att jag kommer testa då... Typ bim+1.. Eller så.. Svårt! Får se när det börjar närma sig om man står ut. Eller så får man mens på bim och då blir det ingen testning alls. Kommer iaf nog inte testa innan bim. Pallar inte ett minus och sedan vänta in mens i full depression. Vill ha hoppet kvar så länge det går, samtidigt som jag verkligen förstår dem som testar tidigt och tänker att det kan vara bra att vara förberedd på mens.
  • Kvinna84a
    halfmoon skrev 2016-05-24 17:33:03 följande:

Stort grattis! :D

Jag fick ett tydligt plus på clearblue plus nyss! Ingen tvekan längre! :)

Tack å grattis till dig!! :)
  • Redcat
    KaosArt skrev 2016-05-24 18:32:41 följande:

Fysiskt mår jag bra, men känner mig som sagt stressad och orolig. Men men kan ju inte göra så mycket just nu, bara vänta och vänta.

Va tråkigt :-S kan förstå att du känner så :-S när ska du ha test dagen?
  • KaosArt
    finee skrev 2016-05-24 19:23:17 följande:

Åh, förstår att det gått oerhört segt!!! Men det är ju superpositivt att du inte fått mens än!! Bådar verkligen gott!!!!! Jobbigt att det kliar i testnerven men att sambon vill vänta hehe. OM min mens inte kommit vid bim så TROR jag att jag kommer testa då... Typ bim+1.. Eller så.. Svårt! Får se när det börjar närma sig om man står ut. Eller så får man mens på bim och då blir det ingen testning alls. Kommer iaf nog inte testa innan bim. Pallar inte ett minus och sedan vänta in mens i full depression. Vill ha hoppet kvar så länge det går, samtidigt som jag verkligen förstår dem som testar tidigt och tänker att det kan vara bra att vara förberedd på mens.

Ja det känns bra att mensen inte kommit än, lite mer hopp! Hehe ja jag känner att jag måste respektera att han inte vill testa innan, men man är ju sugen att passa på när jag är hemma imorgon och han jobbar. Måste sysselsätta mig hela dagen så jag inte blir för sugen. :)

Ja hade han sagt ja så hade jag testat på bim+1, men som du säger, jobbigt att få minus och vänta in mensen. Fy.

Känns som de skulle vara så oroligt om vi skulle plussa, jag kan lixom inte tänka mig det. Har ju aldrig sett de där pluset på stickan, vågar nästan inte tänka på lyckan som skulle komma. Ifall det inte händer.
  • KaosArt
    Redcat skrev 2016-05-24 20:20:20 följande:

Va tråkigt :-S kan förstå att du känner så :-S när ska du ha test dagen?

På lördag är det dags! Kan tänka mig att jag vaknar vid typ 04 då och inte kan somna om och gå och testa då! Hehe :)

Måste sysselsätta mig med massa i veckan känner jag, så tiden går!
  • Redcat
    KaosArt skrev 2016-05-24 20:31:42 följande:

På lördag är det dags! Kan tänka mig att jag vaknar vid typ 04 då och inte kan somna om och gå och testa då! Hehe :)

Måste sysselsätta mig med massa i veckan känner jag, så tiden går!

Okej då är det endå inte så lång tid kvar men kan förstå om det känns som en evighet för dig :-/

Hihi så kommer jag nog också göra när det blir dags jag kommer hålla tummarna för dig nu att mensen inte kommer och att du får ett pluss på lördag

Ja du får nog försöka göra det en sak som brukar funka för mig när jag inte ska tänka för mycket på saker är att jag brukar gå hem till min mamma och hålla på i hennes trädgård eller gå lång promenad med hundarna i skogen du kanske har något liknande som gör att du känner lugn och gör att hjärnan saktar ner, isånna fall skulle det nog vara en bra plan
  • finee
    KaosArt skrev 2016-05-24 20:29:34 följande:

Ja det känns bra att mensen inte kommit än, lite mer hopp! Hehe ja jag känner att jag måste respektera att han inte vill testa innan, men man är ju sugen att passa på när jag är hemma imorgon och han jobbar. Måste sysselsätta mig hela dagen så jag inte blir för sugen. :)

Ja hade han sagt ja så hade jag testat på bim+1, men som du säger, jobbigt att få minus och vänta in mensen. Fy.

Känns som de skulle vara så oroligt om vi skulle plussa, jag kan lixom inte tänka mig det. Har ju aldrig sett de där pluset på stickan, vågar nästan inte tänka på lyckan som skulle komma. Ifall det inte händer.

Förstår att du måste respektera hans vilja att vänta till testdag. Tror verkligen att du kommer att plussa! Eller har du några menskänningar? Som i och för sig lika gärna kan vara gravidkänningar, skengravidkänningar eller lutinuskännimgar... :-/

Har precis samma tankar gällnde ev framtida positivt gravtest. Skulle kännas helt surrealistiskt att ha ett positivt test! Typ att det inte kan hända en själv. Åh, skulle vara fantastiskt, hoppas verkligen att det händer oss alla här inne <3
  • stajlish

Stort GRATTIS till er som plussat! Fantastiskt! Så kul och välförtjänt!!!! Nu hoppas vi på fler o fler här inne <3

Och härligt med plocken som är gjorda! Härligt med alla ägg.. nu hoppas vi på befruktningar så ni kommer framåt till ET :) och gärna nåt till frysen såklart!

Å till er som ruvar & väntar...vet hur fruktansvärt seeeeeegt det är! Man hinner bli galen både en o tusen ggr på vägen... tålamoooood.... lättare sagt än gjort :D Och alla dessa analyser på eventuella indikationer på graviditet eller inte osv...minsta lilla symptom som man överanalyserar...tänk om.. osv..usch, men jag hoppas ni är näst på tur för plus! <3

Är på sprutdag 7 idag, pratade med SU idag och de hade fått svar på mitt blodprov som jag skickade dit igår, nedreglerad som jag ska och lite ökat östradiolvärde men de vill kötta på med mer, så nu ska jag öka sprutdosen på gonal-fen till 225ie i sex dagar..sen blir det VUL på måndag...och då hoppas jag det är såpass med äggblåsor så jag får besked om ÄP, skulle gissa på att de blir onsdag nästa vecka typ.. de går framåt...sakta men säkert! 

Kram till er allihopa - mina tappra ivf-systrar <3

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj