• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt

Tack alla för att ni håller på mig! :) jag hoppas verkligen att ni har rätt! <3

Redcat skrev 2016-05-26 12:43:53 följande:

Jag mår bättre idag är fortfarande spänd och mår illa men känner inte lika smärta idag

Hade några äl test kvar hemma, så kollade i morse för att jag hade tråkigt och ville lite se vad som skulle hända jag tror jag aldrig har sett ett t-streck vara så krafigt emot controllstrecket haha

Skönt att du mår bättre! Inte långt kvar för dig nu :)

Hehe ja de skulle varit kul att testa faktiskt :) kan tänka mig att man får jätte utslag på äl test :p
    TP86 skrev 2016-05-26 14:40:28 följande:

Håller tummarna för dig!! Jag har också TD på lördag, så sjukt jobbigt o vänta :/ BIM idag och ingen mens än så länge, har dock haft molvärk sedan i söndags kväll så känns inte direkt tryggt..

Ja det är riktigt jobbigt men väntan. Ju närmare man kommer desto långsammare går tiden...

Bim i tisdags för mig och ingen men än. Men känner lite små värk och stickningar. Men det kan ju vara för att man blivit gravid med, eller biverkningar av lutinus. Så läs inte in för mycket i molnvärken.
    Doris88 skrev 2016-05-26 13:55:17 följande:

Hej hej! jag har följt er ett tag nu och vill gärna vara med om jag får även om jag ligger lite efter tidsmässigt :)

Det blir vårat första ivf försök nu och vi går i Umeå. Mensen kommer igång nu när som helst och då ska jag börja med Gonal-f.

Vi har försökt i ca 2år och gjorde utredning i höstas som visade på få simmare.

Hej du får självklart hoppa in. Fast du ligger lite efter :)

Spännande att mensen kommer när som, :) hoppas den kommer snarast så ni får köra igång!
  • Doris88

Tack vilken tur :D 

Ja det ska bli både spännande och lite läskigt. Som många andra har skrivit så förvandlas den oändliga väntan till action, chop-chop när man väl kan påbörja behandligen.

Är det någon fler som ska använda förfyllda pennor och sprutor?
    Kan det vara mindre otäckt att ta spruta på sig själv när det är förfixat med vätskan, än när det ska blandas, sugas upp i sprutan och så precis som på film?

Är det någon fler som går i Umeå? :)

• stajlish
    Doris88 skrev 2016-05-26 15:43:28 följande:

Tack vilken tur :D 

Ja det ska bli både spännande och lite läskigt. Som många andra har skrivit så förvandlas den oändliga väntan till action, chop-chop när man väl kan påbörja behandligen.

Är det någon fler som ska använda förfyllda pennor och sprutor?
    Kan det vara mindre otäckt att ta spruta på sig själv när det är förfixat med vätskan, än när det ska blandas, sugas upp i sprutan och så precis som på film?

Är det någon fler som går i Umeå? :)

Hej och välkommen!

Vi gör IVF av samma anledning som er, ska ni också göra ICSI?
    Ska du gör långt eller kort protokoll? 

Jag är inne på min andra IVF med suprecur nässpray och gonal-f spruta :)
    Gonal-f en går utmärkt. Jag var innan ivf, SÅ extremt sprut och nålrädd.. men man lär sig.. nålen är så tunn! och smidigt med färdig pennspruta med!
  • stajlish
    KaosArt skrev 2016-05-26 15:29:41 följande:

Tack alla för att ni håller på mig! :) jag hoppas verkligen att ni har rätt! <3

Skönt att du mår bättre! Inte långt kvar för dig nu :)

Hehe ja de skulle varit kul att testa faktiskt :) kan tänka mig att man får jätte utslag på äl test :p
    TP86 skrev 2016-05-26 14:40:28 följande:

Håller tummarna för dig!! Jag har också TD på lördag, så sjukt jobbigt o vänta :/ BIM idag och ingen mens än så länge, har dock haft molvärk sedan i söndags kväll så känns inte direkt tryggt..

Ja det är riktigt jobbigt men väntan. Ju närmare man kommer desto långsammare går tiden...

Bim i tisdags för mig och ingen men än. Men känner lite små värk och stickningar. Men det kan ju vara för att man blivit gravid med, eller biverkningar av lutinus. Så läs inte in för mycket i molnvärken.Hej du får självklart hoppa in. Fast du ligger lite efter :)

Spännande att mensen kommer när som, :) hoppas den kommer snarast så ni får köra igång!
    Håller tummarna att du får ett plus <3
  • halfmoon
    KaosArt skrev 2016-05-26 07:16:39 följande:

Sambon och jag har kommit överens om att testa imorgon, altså en dag tidigare än vår TD. Så nervöst, inbillar mig att jag fått lite mer mens känningar. Men jag har så svårt att avgöra känner jag.

Det känns så stort, så definitivt. Hoppet lever ju fram till test. Så om ett dygn så kan allt vara över, eller så är det bara början.

Håller tummarna för positivt besked imorgon!!
  • KaosArt
    stajlish skrev 2016-05-26 16:38:50 följande:

Håller tummarna att du får ett plus <3

halfmoon skrev 2016-05-26 16:49:14 följande:

Håller tummarna för positivt besked imorgon!!

Tack tjejer det betyder mycket :) <3
  • Doris88
    stajlish skrev 2016-05-26 16:38:24 följande:
    Hej och välkommen!

Vi gör IVF av samma anledning som er, ska ni också göra ICSI?
    Ska du gör långt eller kort protokoll? 

Jag är inne på min andra IVF med suprecur nässpray och gonal-f spruta :)
    Gonal-f en går utmärkt. Jag var innan ivf, SÅ extremt sprut och nålrädd.. men man lär sig.. nålen är så tunn! och smidigt med färdig pennspruta med!
    Tack :)

Ja som jag förstod så kommer vi göra icsi och kort protokoll :)
    Förut var jag underviktig och tydligen haft låg ämnesomsättning så har ätit levaxin några månader nu för att ligga på rätt nivå och lite högre dos just nu för att boozta kroppen inför graviditet :)

Brukar inte ha några större problem med sprutor och ta blodprov tex, men då är det någon annan som sticker en :p

Nervös inför första sprutan, sedan lär det nog gå bättre när man fått in knixen :D
    När ni köpt ut från apoteket, tar ni ut alltihop vid ett tillfälle eller vid behov?
  • Marre22

Så sitter man i bilen på väg till Falun och morgondagens äggplock.

Svullen runt magen och får inte på mina jeans, känslor som hoppar runt...

• KaosArt
    Marre22 skrev 2016-05-26 17:19:31 följande:

Så sitter man i bilen på väg till Falun och morgondagens äggplock.

Svullen runt magen och får inte på mina jeans, känslor som hoppar runt...

Åh äntligen är ni på gång till nästa steg! :) ja man samlar på sig mycket vätska, har du några symptom? Ont i magen eller så?

Ja det blir massa känslor överallt. Jag håller tummarna för att allt går som det ska imorgon. <3 <3

Jag fick vara i rum 2 när jag var där :) hoppas ni får sköterskan Anna som tar hand om er, hon var så bra och lugn.
  • Marre22
    KaosArt skrev 2016-05-26 17:45:26 följande:

Åh äntligen är ni på gång till nästa steg! :) ja man samlar på sig mycket vätska, har du några symptom? Ont i magen eller så?

Ja det blir massa känslor överallt. Jag håller tummarna för att allt går som det ska imorgon. <3 <3

Jag fick vara i rum 2 när jag var där :) hoppas ni får sköterskan Anna som tar hand om er, hon var så bra och lugn.

Tack fina fina du!

Vet inte om det är några fler symptom än att magen blivit stor och svullen.

Hoppas att morgondagen blir en bra dag för både dig och mig!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj