Moorii skrev 2016-04-03 11:31:57 följande:
Ojoj, ja bebis får ta det lite lugnt ett tag till :)
Själv är jag lite orolig över fosterrörelser. Är i vecka 25 nu (24+4) och tycker inte att lillen sparkar lika mycket som för kanske två veckor sen. Har inte känt sparkar mer än kanske fyra veckor, eftersom moderkakan är i framvägg, men det är väl ungefär nu man ska börja vara uppmärksam? Han sparkar lite när jag vaknar till på nätterna och någon sporadisk spark då och då under dagen, men sällan sparkar han mycket på en gång, som han gjorde i början. Bör jag bli orolig, eller är det för tidigt för att avgöra mönster vad gäller sparkar?
Ja bebisen får vara kvar ett tag till :)
Jo men det är från och med nu man ska känna de regelbundet. Man lär sig att hitta ett mönster, vår bebis kan vara jätteaktiv två dagar på raken, sen mindre då ett par dagar. Nu har det varit två dagar med väldigt mycket aktivitet.
Det sägs att man "ska" känna en buff här och där, samt ca 10st per 2 timmar. Men jag vet inte. Känner du honom på samma sätt varje dag? Jag har också moderkaka i framvägg men vi ska känna ändå.
Ibland när jag undrat har jag antingen buffat på magen, druckit något kallt, duschat eller lagt mig på sidan. Då reagerar de.
Om du tycker du känner bebisen mindre ska du ta kontakt med vården. Gå på din magkänsla!