Milleman skrev 2016-04-05 22:01:43 följande:
Du (och bebisen) får bättre blodgenomströmning (heter det så?) om du ligger på vänster sida. De har kunnat se ett litet samband mellan psd i magen och att mamman sovit på höger sida.
Men jag blir yr på vänster sida och ligger mest på höger. Alla såna undersökningar måste man ta i relation till hur många det är som drabbas. Min barnmorska har bara sagt att sidan är bättre än rygg, inget om vilken sida.
Det var som nu när vi råpluggade risker med kejsarsnitt. Det stod att det var 30% högre risk för barnet att få andningsbesvär efter kejsarsnitt. Visade sig innebära att det var 2,5 barn av 1000 som fick det medan 2 av 1000 fick andningsbesvär vid vaginal (siffrorna är kanske inte helt exakta men innebörden). Man måste därför vara källkritisk och gå djupare in på fakta innan man bara ser den snabbt och blir rädd.
Jo men precis, det finns inga vetenskapliga studier på det, men det finns barn som inte klarat tiden i magen och man har sett att mamman kommit åt stora kroppspulsådern även så. Men jag vet inte. Jag kan inte sova på någon av sidorna nu, det är tungt, gör ont, spänner och drar. Alltså jag fattar inte detta. Magen är hård som sten också.