• Anonym (Ts)

Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?

Jag tycker det verkar sjukt jobbigt med styvbarn. När jag var singel och nätdejtade sållade jag bort alla som hade barn, för att jag inte ville bilda familj med någon som redan hade barn och jag ville inte bli styvförälder. Träffade en man som kände likadant och vi är glada över vår kärnfamilj. Man läser ju ständigt om alla problem som uppstår med styvfamiljer.

Hur orkar man flytta ihop och leva med någon som har hemmavarande barn, varför vänder man inte om och går åt andra hållet redan efter första dejten?

• Svar på tråden Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?
  • Brumma
    Ess skrev 2016-02-08 13:50:23 följande:

Det är precis min erfarenhet också. Det är så helylle utåt, men när man pratar närmre så visar det sig att de känner ungefär samma som jag gör. Att det varit lättare och bättre om inte de tidigare barnen funnits.

Jag hade fn spruckit om jag skulle springa runt och låtsas, och lägga en massa jobb och energi på personer som betyder nada för mig.

Låter skitjobbigt.

Själv hade jag inte orkar leva så utan vslt borr det livet..

De jag känner som "klagar" klagar dock inte på bonusbarnet i sig, utan på situationen.
    Anonym (A) skrev 2016-02-08 13:04:53 följande:

Jag tror det finns massa bonusföräldrar som har genuint varma känslor för sinabonusbarn. Men ärligt talat tror jag ni som hävdar att ni aldrig skulle kunna vara tillsammans med någon som inte tycker om era barn är väldigt naiva. Ni har troligtvis varit det, kanske är, utan attt veta om det. Det är så lätt att fejka omtanke och värme och det är faktiskt vad ALLA styvföräldrar jag genom åren lärt känna har gjort. Dom har ofta jättebra relationer till både partner och dennes barn, men "bakom ryggen" och i sällskap med andra i samma situation kommer en helt annan bild än den fram, och det är den att det inte finns någon situation där partnerns barn faktiskt gör deras liv BÄTTRE. Dom tycker inte illa om barnet, men några äkta varma känslor finns inte.

Tycker synd om dina vänner. Varför väljer de att leva sina liv på ett sätt de egentligen inte vill?

Mitt liv är alldeles för värdefullt för det. .
  • nymedlem
    Anonym (Z) skrev 2016-02-08 14:18:43 följande:
    Det är toppen men det finns verkligen vidriga "bonusföräldrar".

Min fars sambo låtsades vara snäll när andra såg/hörde på men var väldigt elak utan vittnen.

Jag har brutit med båda får många år sen.

Jag älskar min egen bonusdotter på riktigt.
    Ja man ser många av dessa vidriga styvmorsor bara av att läsa här på FL. (även i denna tråd) Tror inte jag har träffat dessa människor IRL som tur är dock.
  • Utflykt i verkligheten
    nymedlem skrev 2016-02-08 15:03:02 följande:
    Ja man ser många av dessa vidriga styvmorsor bara av att läsa här på FL. (även i denna tråd) Tror inte jag har träffat dessa människor IRL som tur är dock.
    Håller med. Då är det bättre att man som ts har så pass mycket självkännedom att man inte försätter sig i en familjesituation som man egentligen inte vill hamna i. Det finns så många fantastiska bonusföräldrar som hamnar i dålig dager, p g a dessa personer, helt i onödan.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-02-08 14:53:40 följande:
    Låter skitjobbigt.

Själv hade jag inte orkar leva så utan vslt borr det livet..

De jag känner som "klagar" klagar dock inte på bonusbarnet i sig, utan på situationen.
    Anonym (A) skrev 2016-02-08 13:04:53 följande:

Jag tror det finns massa bonusföräldrar som har genuint varma känslor för sinabonusbarn. Men ärligt talat tror jag ni som hävdar att ni aldrig skulle kunna vara tillsammans med någon som inte tycker om era barn är väldigt naiva. Ni har troligtvis varit det, kanske är, utan attt veta om det. Det är så lätt att fejka omtanke och värme och det är faktiskt vad ALLA styvföräldrar jag genom åren lärt känna har gjort. Dom har ofta jättebra relationer till både partner och dennes barn, men "bakom ryggen" och i sällskap med andra i samma situation kommer en helt annan bild än den fram, och det är den att det inte finns någon situation där partnerns barn faktiskt gör deras liv BÄTTRE. Dom tycker inte illa om barnet, men några äkta varma känslor finns inte.

Tycker synd om dina vänner. Varför väljer de att leva sina liv på ett sätt de egentligen inte vill?

Mitt liv är alldeles för värdefullt för det. .
    Jag tycker det verkar som de målat in sig i ett hörn, de har tagit på sig alldeles för mycket alldeles för tidigt i förhållandet, bara för att bli den sk perfekta familjen. Pappan är ju självklart nöjd som får stor hjälp och avlastning med sina barn. Barnen klagar inte heller eftersom det finns två som passar upp och skjutsar dem osv. Frun däremot känner sig utnyttjad, men vågar/vill samtidigt inte backa och lägga ansvaret där det hör hemma.
    Jag tycker det är konstigt att inte våga säga sanningen till den man bygger sitt liv ihop med. Det är bättre att säga ifrån direkt än att gå och samla på sig och sen explodera. Har man inte samma åsikt om hur en sammansatt familj ska fungera, då kan man lika bra göra slut direkt än att dra ut på plågan och skiljas som ovänner.
  • Anonym (lf)

Jag tror knappast min sambo inte tycker om min dotter

Han har frivilligt tagit initiativ till att dom två ska typ åka o h bowla eller fika för att lära känna varandra.

Låter hemskt att det på allvar finns dom som fejkar att gilla sina bonusbarn för att sen snacka skit och gnälla inför andra..

Usch..

Hade jag fått reda på en sån sak hade det varit ut med en gång...

• Anonym (Morsan)

Hur känner ni styvmammor?Att ni måste hjälpa till med styvbarnet/eller ni gör det frivilligt.Och om ni tröttnat en dag och säger ifrån till mannen,är ni rädda att han blir sur då.

• Brumma
    Anonym (lf) skrev 2016-02-08 16:45:46 följande:

Jag tror knappast min sambo inte tycker om min dotter

Han har frivilligt tagit initiativ till att dom två ska typ åka o h bowla eller fika för att lära känna varandra.

Låter hemskt att det på allvar finns dom som fejkar att gilla sina bonusbarn för att sen snacka skit och gnälla inför andra..

Usch..

Hade jag fått reda på en sån sak hade det varit ut med en gång...

Tror det är viktigt att skilja på att vara missnöjd med situationen och att inte tycka om bonusbarnet.

Jag är väldigt missnöjd med situationen men det är pga händelser runt barnet. Inte barnet i sig.

Man bör nog även minnas att även biologiska föräldrar gnäller över sina barn och sin familjesituation ibland. Inte heller det innebär att man inte vill ha barnen..
  • Brumma
    Anonym (Morsan) skrev 2016-02-08 16:56:49 följande:

Hur känner ni styvmammor?Att ni måste hjälpa till med styvbarnet/eller ni gör det frivilligt.Och om ni tröttnat en dag och säger ifrån till mannen,är ni rädda att han blir sur då.

Helt frivilligt.

När jag sagt att han får ta vissa bitar själv har han förstått det och tagit den biten.
  • Anonym (realistisk biomamma)
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-06 17:42:40 följande:

Jag tycker det verkar sjukt jobbigt med styvbarn. När jag var singel och nätdejtade sållade jag bort alla som hade barn, för att jag inte ville bilda familj med någon som redan hade barn och jag ville inte bli styvförälder. Träffade en man som kände likadant och vi är glada över vår kärnfamilj. Man läser ju ständigt om alla problem som uppstår med styvfamiljer.

Hur orkar man flytta ihop och leva med någon som har hemmavarande barn, varför vänder man inte om och går åt andra hållet redan efter första dejten?

Jag kan förstå din hållning, och jag tänker att man väljer att leva med någon som har hemmavarande barn antingen för att man älskar personen så himla mycket att man tar hela bagaget på köpet, eller också för att man inte upplever barnen som något problem, eller möjligen för att man inte har fattat vad det kan innebära att vara förälder.

Själv har jag två barn, varav inget är särskilt "enkelt", den ena är vad man kan kalla explosiv och är en ständig utmaning att leva med, och älska. Jag älskar mina barn till döds, men har full förståelse för att andra som saknar samma band till dem INTE gör det, och att en styvförälder nog skulle uppleva dem som en börda. Och jag skulle heller aldrig släppa in en vuxen i deras liv, som inte var beredd att älska dem trots att det är svårt.

Och jag skulle inte heller välja att ta ihop det med en man som hade barn vv som liknade mina egna...
  • Anonym (Håller med!)

Jag fullkomligt hatar mina bonusbarn. Jag avskyr att de finns, de förpestar hela mitt liv och de förstör möjligheterna att få leva det liv jag vill - ensam med min partner. Nej, skaffa er aldrig en man med barn. Spring åt et annat håll och låt de vara för sig själva. Finns inget gott i det om man inte trivs med att plåga sig själv.

Svar på tråden Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?