• Anonym (Ts)

Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?

Jag tycker det verkar sjukt jobbigt med styvbarn. När jag var singel och nätdejtade sållade jag bort alla som hade barn, för att jag inte ville bilda familj med någon som redan hade barn och jag ville inte bli styvförälder. Träffade en man som kände likadant och vi är glada över vår kärnfamilj. Man läser ju ständigt om alla problem som uppstår med styvfamiljer.

Hur orkar man flytta ihop och leva med någon som har hemmavarande barn, varför vänder man inte om och går åt andra hållet redan efter första dejten?

• Svar på tråden Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?
  • Lever så

Jag har ju själv stora barn och kan inte få fler så för mig var det en förutsättning att han skulle ha barndelen klar.

Jag har själv goda erfarenheter av att ha styvföräldrar så det är inget som skrämmer mig.

never a failure always a lesson
  • Anonym (Hmm)
    Brumma skrev 2016-02-07 00:49:21 följande:

Självklart finns det bra biomammor. Har aldrig påstått motsatsen ;)

Det går inte riktugt att ta reda på först. När det visar sig är man ofta så "fast" att det inte bara går att avbryta. Man har köpt hus tillsammans, skaffat barn osv.

"Min" biomamma visade en sida i flera år. Funkade hyffsat bra :) Sedan började man se mer o mer av hennes "verkloga" jag och från att ha haft en relation där vi fikat vid hämtning o lämning, gått på aktiviteter ihop osv så är hon ibte längre Välkommen in i huset och jag har så lite kontakt med henne som möjligt.

Även hennes dotter undviker Dig om jag förstått saken rätt?

Självrannsakan vore ett tips till dig?!
  • smulpaj01

Hans barn är en enorm BONUS i mitt liv! Älskar dom ...nästan lika mkt som jag älskar honom och mitt barn.

• Ess
    Anonym (O) skrev 2016-02-07 01:03:31 följande:
    Vet din man om hur mycket du föraktar hans barn?

För att svara på ts, jag skulle nog inte medvetet gå in för att hitta en kvinna med barn, men om jag träffar den perfekta kvinnan och hon har barn skulle jag försöka ge det en ärlig chans. 

I de fallen där det går fel tror jag det handlar om att bonusföräldern gör en för stor deal av det hela. Allting barnen gör är jobbigt. Exet är jobbigt. "Om bara barnen och exet kunde dra skulle vi bli en kärnfamilj" osv. Tror att många inte anstränger sig tillräckligt för att bli vän med bonusbarnen, utan istället lägger för mycket fokus på att tycka de är jobbiga. 
    Japp, jag var tydlig från början att jag inte var intresserad av andras barn. Sedan är han mycket väl medveten om att vi inte alls klickade med varann, och att jag tyckte det var skrämmande hur bortskämda och tafatta de var. Han vet hur illa jag tycker om den ene.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-06 17:42:40 följande:

Jag tycker det verkar sjukt jobbigt med styvbarn. När jag var singel och nätdejtade sållade jag bort alla som hade barn, för att jag inte ville bilda familj med någon som redan hade barn och jag ville inte bli styvförälder. Träffade en man som kände likadant och vi är glada över vår kärnfamilj. Man läser ju ständigt om alla problem som uppstår med styvfamiljer.

Hur orkar man flytta ihop och leva med någon som har hemmavarande barn, varför vänder man inte om och går åt andra hållet redan efter första dejten?

Det kallas kärlek. Älskar man någon så är man beredd att ta hela paketet.
  • Anonym (lf)

Jag har barn sen innan, men inte min sambo men han vände inte om och sprang efter första dejten haha det var snarare han som tog steget att träffas igen..

antar att han tyckte om mig helt enkelt.

han och dottern träffades första gången efter tre veckor.

Även efter det stannade han kvar.

Antar att han tycker om min dotter hade han inte gjort det hade det inte funkat.

hade han haft barn sen innan hade jag gillat dom med tror jag, det är ju en del av han.

Jag var klar med det från början min dotter går först.

Så ja han valde mig jag valde han..

Vi tyckte om varandra och vi klickade så att säga, att jag hade barn sen innan brydde han sig inte om.

Jag förstår inte dom som inte ger en person ens en chans för att han/hon har barn sen innan?!

Det kan ju vara världens finaste goaste person man går miste om?

Men jaja som tur är så har man faktiskt valet att inte dejta dom med barn, men tänk om tex min sambo hade tänkt så då hade vi inte träffats...
  • Anonym (vian)

För att jag var naiv. Jag kunde inte alls förutse hur det skulle kunna gå fel. Hans barn var sju när vi träffades. Jag tror han attraherades av min "ungkarlsstil". Han tog hand om sitt barn själv, fanns inte på kartan nåt annat. Vi hade mycket tid för oss själva, han hade barn på halvtid. Mamman fanns det ingen anledning att träffa eller tänka på. Men sen när vi flera år senare är insyltade med varandra, sambor och gemensamma barn, så kommer problemen, inte minst med en krånglig biomamma. En handbok med vad tänka på innan hade varit bra
  • smulpaj01
    Ess skrev 2016-02-07 09:53:00 följande:

Varför skulle han va det?

Han var snarare realist, med tanke på att han varit skild i ca 10 år så visste han att det var näst intill omöjligt att hitta någon som ville ha och var intresserad av hans barn sen innan. Han kunde dessutom sätta sig in i hur det var att ha människor upp på sig som man inte själv valt. Alla föräldrar blundar inte för sina barns negativa sidor, utan inser hur en utomstående upplever dessa.

Vad har det för betydelse i vardagen att jag inte tycker om hans barn?

Så länge vi är artiga mot varann och kan träffas för hans skull så har det ingen som helst betydelse.

En "normal" människa väljer inte en partner som inte tycker om ens barn, det gör bara en person som inte kan få nåt annat.

Han tycker nog att han hade tur som till slut (efter 10 år) hittat nån som vill ha honom.
  • Anonym (vian)
    Brumma skrev 2016-02-06 22:01:04 följande:

En vän till mig har funderingarna om att hon kanske inte själv kommer skaffa barn. Hon tänker att det inte vore så illa att skaffa sig en man med barn redan så får hon det på köpet :)

Lite så tänkte jag också, men för mig var det lite väl naivt. Jag såg inga nackdelar men några fördelar. Det var mer som att en del har skaffat barn och så kan det vara. Jag tänkte inte så mycket på vad mer det kunde innebära.
  • Zuzanne

För att man tycker om varandra? Styvbarn är inte direkt jobbigt, förutsatt att de har vettiga föräldrar. Tycker istället att det är bra att leva med en som redan har barn.

Svar på tråden Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?