Inlägg från: Anonym (vian) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vian)

Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?

Anonym (Ts) skrev 2016-02-06 17:42:40 följande:

Jag tycker det verkar sjukt jobbigt med styvbarn. När jag var singel och nätdejtade sållade jag bort alla som hade barn, för att jag inte ville bilda familj med någon som redan hade barn och jag ville inte bli styvförälder. Träffade en man som kände likadant och vi är glada över vår kärnfamilj. Man läser ju ständigt om alla problem som uppstår med styvfamiljer.

Hur orkar man flytta ihop och leva med någon som har hemmavarande barn, varför vänder man inte om och går åt andra hållet redan efter första dejten?

För att jag var naiv. Jag kunde inte alls förutse hur det skulle kunna gå fel. Hans barn var sju när vi träffades. Jag tror han attraherades av min "ungkarlsstil". Han tog hand om sitt barn själv, fanns inte på kartan nåt annat. Vi hade mycket tid för oss själva, han hade barn på halvtid. Mamman fanns det ingen anledning att träffa eller tänka på. Men sen när vi flera år senare är insyltade med varandra, sambor och gemensamma barn, så kommer problemen, inte minst med en krånglig biomamma. En handbok med vad tänka på innan hade varit bra
  • Anonym (vian)
    Brumma skrev 2016-02-06 22:01:04 följande:

En vän till mig har funderingarna om att hon kanske inte själv kommer skaffa barn. Hon tänker att det inte vore så illa att skaffa sig en man med barn redan så får hon det på köpet :)

Lite så tänkte jag också, men för mig var det lite väl naivt. Jag såg inga nackdelar men några fördelar. Det var mer som att en del har skaffat barn och så kan det vara. Jag tänkte inte så mycket på vad mer det kunde innebära.
  • Anonym (vian)
    Anonym (Z) skrev 2016-02-07 19:47:08 följande:

Det är bra om man ser hur ens man är som pappa innan man skaffar barn.

En som är pappa till ett barn är inte nödvändigtvis en lika bra pappa till resterande barn han skaffar, men jag förstår hur du tänker och det kan definitivt vara ett plus i kanten, det stämmer bara inte för alla pappor, tyvärr.
Svar på tråden Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?