• Anonym (Ts)

Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?

Jag tycker det verkar sjukt jobbigt med styvbarn. När jag var singel och nätdejtade sållade jag bort alla som hade barn, för att jag inte ville bilda familj med någon som redan hade barn och jag ville inte bli styvförälder. Träffade en man som kände likadant och vi är glada över vår kärnfamilj. Man läser ju ständigt om alla problem som uppstår med styvfamiljer.

Hur orkar man flytta ihop och leva med någon som har hemmavarande barn, varför vänder man inte om och går åt andra hållet redan efter första dejten?

• Svar på tråden Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?
  • Ess
    Brumma skrev 2016-02-07 10:10:41 följande:
    Nej, hon undviker inte mig. Däremot så tycker hon att våra regler här är orimliga (samla ihop sin tvätt, göra läxorna, inte sitta vid datorn till 03 på natten varje dag, ngn enstaka gång hjälpa till med maten osv).

Hon slipper regler och krav hos sin mamma.

Blir hon sur så åker hon hem till sin mamma igen.

Det är inte så konstigt när mamma matar henne med hur illa hon blir behandlad för att hon behöver hjälpa till med minsta småsak. Matar henne med hur elaka hennes pappa och jag är. Aktivt arbetar för att förstöra relationen mellan syskonen.

Så nej, det är inte mig hon undviker.

Jag tycker det är oerhört sorgligt att en förälder uppmuntrar till att "fly" ansvar, konflikter och att ta hand om sina relationer. Jag tycker även det är prov på extremt dåligt föräldraskap. Jag saknar hennes delaktighet i familjen oerhört och älskar henne väldigt mkt. Vi har alltid haft en mer än bra relation och det är till mig hon kommit med problem. Ofta har hon tagit upp saker med mig och sedan bett mig ta upp det med mamman. Antar att mamman inte kunde hantera det i längden.

Hennes mamma uppmuntrar till att INTE prata om man mår dåligt. Bättre att sopa saker under mattan och hoppas det går över. Klart som fasen det blir knas.
    Jag undrar verkligen hur man tänker när man som heltids boendeförälder väljer att inte lära barnen hjälpa till och att lösa konflikter osv. I många fall även uppmuntra dåligt beteende bara för att förstöra hos den andra föräldern.
    Det måste ju innebära att mamman får göra allt själv, och att stämningen även hemma hos dem blir otrevlig. Man underlättar ju faktiskt för sitt barn om man ger det en ordentlig uppfostran. Det är en enorm skillnad att ha suttit hemma och varit centrum av universum, och sen ta steget ut i vuxenlivet och enbart va en droppe i havet.
  • Anonym (:))

En del surkärringar i den här tråden verkar lida av vanföreställningen att de sitter på någon sorts överordnad kunskap. Det jag inte fattar är hur de orkar vara så bittra och nedlåtande i tråd efter tråd. När de helt uppenbart helt saknar insikter i att andra människor också besitter känslor och tankar. 

Jag tänker att man antagligen inte borde mata dem. 

• Brumma
    Ess skrev 2016-02-07 11:15:11 följande:

Jag undrar verkligen hur man tänker när man som heltids boendeförälder väljer att inte lära barnen hjälpa till och att lösa konflikter osv. I många fall även uppmuntra dåligt beteende bara för att förstöra hos den andra föräldern.

Det måste ju innebära att mamman får göra allt själv, och att stämningen även hemma hos dem blir otrevlig. Man underlättar ju faktiskt för sitt barn om man ger det en ordentlig uppfostran. Det är en enorm skillnad att ha suttit hemma och varit centrum av universum, och sen ta steget ut i vuxenlivet och enbart va en droppe i havet.

Jag vet.

Förstår det inte alls.

Jag vill att mina barn (inklusive min bonus) skall klara sig genom livet på ett bra sätt. Vill att de skall stå på starka ben och känna att de klarar av att ta ansvar för sig och sitt liv. Våga lita på sig själv.

Min bonus vågade tyvärr som 15 åring inte ens beställa på McDonalds för det "gör alltid mamma"..

Alla beslut om hur och vad hon skall göra blir "jag ska fråga mamma"..

Vi försöker pusha och stötta men det är som att simma motströms i en fors :/

Jag hoppas dock att lite av det vi försökt lära har fastnat och att det underlättar när hon behöver stå på egna ben..
  • Anonym (lf)
    smulpaj01 skrev 2016-02-07 10:16:28 följande:

Exakt! Man är bra desperat och svältfödd om man nöjer sig med "en sån". Kan definitivt inte få nåt annat! Tragiskt för alla!

Ja jag hade hellre varit ensam då faktiskt
  • willy

Man börjar dejta lite lagom allvarligt och sen blir man kär. Inte allting i livet är ett genomkalkylerat beslut.

• Anonym (Loppan)
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-06 17:42:40 följande:

Jag tycker det verkar sjukt jobbigt med styvbarn. När jag var singel och nätdejtade sållade jag bort alla som hade barn, för att jag inte ville bilda familj med någon som redan hade barn och jag ville inte bli styvförälder. Träffade en man som kände likadant och vi är glada över vår kärnfamilj. Man läser ju ständigt om alla problem som uppstår med styvfamiljer.

Hur orkar man flytta ihop och leva med någon som har hemmavarande barn, varför vänder man inte om och går åt andra hållet redan efter första dejten?

För mig var det perfekt att träffa en man som hade barn sedan innan; då såg jag hurdan förälder han var - och jag ÄLSKADE det! Honom ville jag ha som pappa till vårt gemensamma barn! <3
  • Ess
    Brumma skrev 2016-02-07 11:26:27 följande:
    Jag vet.

Förstår det inte alls.

Jag vill att mina barn (inklusive min bonus) skall klara sig genom livet på ett bra sätt. Vill att de skall stå på starka ben och känna att de klarar av att ta ansvar för sig och sitt liv. Våga lita på sig själv.

Min bonus vågade tyvärr som 15 åring inte ens beställa på McDonalds för det "gör alltid mamma"..

Alla beslut om hur och vad hon skall göra blir "jag ska fråga mamma"..

Vi försöker pusha och stötta men det är som att simma motströms i en fors :/

Jag hoppas dock att lite av det vi försökt lära har fastnat och att det underlättar när hon behöver stå på egna ben..
    Jag föreslog tex att söka sommarjobb och att ställa sig i bostadskö så fort det gick. De bara stirrade som jag var dum i huvudet, och liksom -Nej varför ska jag jobba.
    Det kom ju också ett uppvaknande sen när de lämnat gymnasiet och studerade vidare, när de upptäckte att andra i deras ålder hade barn, studerade och jobbade extra. Att de var de enda som aldrig någonsin jobbat. 
    Det blir så onödiga motgångar de får när man inte lärt dem att klara sig själva. Det var ju också deras mamma som styrde deras val.
  • ungbrunett
    mammamattefru skrev 2016-02-06 17:45:26 följande:

Det låter kanske otroligt, men dom flesta människor kan tycka om barn även om det inte är ens egna.. :D

Kanske om vänner med barn kommer över på besök ibland. De kan vara gulliga, speciellt om de är småbarn. Att leva med dem är en annan femma.
  • ungbrunett

Jag försöker dra mig till minnes om hur jag tänkte, men jag kommer inte ihåg. Hade ingen som helst erfarenhet av barn sedan innan. Jag tror inte jag tänkte så mycket kring det. Gick inte in i relationen med tanken att jag skulle stanna länge, det bara blev så. Jag kunde inte alls föreställa mig hur det skulle vara. Skulle jag och min sambo separera (vilket jag inte hoppas att vi kommer göra) så skulle jag dock komma ihåg hur det var och välja bort en man med barn. Men det man inte vet, vet man inte. Så det är svårt att tänka efter före. Man kan bara välja att lämna när man väl är i det, men att "shame:a" folk för att de "visste vad de gick in i", är konstigt enligt mig. Man vet sällan vad man ger sig in i.

• ungbrunett
    Fjäril Vingad skrev 2016-02-07 09:36:39 följande:
    Det kallas kärlek. Älskar man någon så är man beredd att ta hela paketet.
    Nej.
Svar på tråden Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?