• Anonym (Ts)

Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?

Jag tycker det verkar sjukt jobbigt med styvbarn. När jag var singel och nätdejtade sållade jag bort alla som hade barn, för att jag inte ville bilda familj med någon som redan hade barn och jag ville inte bli styvförälder. Träffade en man som kände likadant och vi är glada över vår kärnfamilj. Man läser ju ständigt om alla problem som uppstår med styvfamiljer.

Hur orkar man flytta ihop och leva med någon som har hemmavarande barn, varför vänder man inte om och går åt andra hållet redan efter första dejten?

• Svar på tråden Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?
  • Brumma
    Anonym (pappa) skrev 2016-02-06 19:09:51 följande:

Jag valde inte en man som hade barn. Jag valde en man och hans barn. Hade jag inte velat ha att göra med hans barn så hade jag valt bort honom, hur mycket jag än hade älskat honom.

Håller helt med på detta.

Dock skulle jag ALDRIG göra samma val igen. Aldrig mer en man med småbarn. Iallafall inte om mamman fanns kvar i bilden.

Jag har nämligen inte problem med barnet i sig. Henne älskade jag tidigt. Men jag kunde inte för mitt liv föreställa mig livet med en själviskt biomamma i bilden.. DET utsätter jag varken mig själv eller mina barn för igen!
  • Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-06 20:22:37 följande:

Det är ju en väldigt skillnad på att bli tillsammans med någon när man har i princip vuxna barn, då är det ju inget konstigt att dela livet med någon som har barn. Men det jag menar är att bli tillsammans med någon som har små barn, i förskole- eller skolåldern.

En vän till mig har funderingarna om att hon kanske inte själv kommer skaffa barn. Hon tänker att det inte vore så illa att skaffa sig en man med barn redan så får hon det på köpet :)
  • Anonym (A)

Valde och valde. Jsg blev kär helt enkelt. Praktiskt för mig att han redan har ett barn eftersom jag själv är väldigt tveksam till att skaffa egna. Jag och barnet har en jättebra relation. Det enda problemet är morsan som är ett praktarsel.

• Sandra8978
    Brumma skrev 2016-02-06 21:59:13 följande:
    Dock skulle jag ALDRIG göra samma val igen. Aldrig mer en man med småbarn. Iallafall inte om mamman fanns kvar i bilden.

Jag har nämligen inte problem med barnet i sig. Henne älskade jag tidigt. Men jag kunde inte för mitt liv föreställa mig livet med en själviskt biomamma i bilden.. DET utsätter jag varken mig själv eller mina barn för igen!
    Du tror inte det finns biomammor som inte är själviska?

Du har en bra poäng att med en jobbig biomamma kan situationen bli outhärdlig, men varför inte ta reda på om så är fallet först?
  • Anonym (Kär)

Hade jag vetat innan vad det skulle innebära o träffa en man som hade barn. Skulle jag aldrig gjort det.

Sånt jävla gull med hans barn. Och en jävla massa särbehandling.
    Tack gode gug att ungen bor hos sin mamma.

• Pkb

Dom ser inte barnen som ett problem, som något som bara är jobbigt, vissa älskar barn och vill ta hand om och umgås med dem fast det inte är deras egna barn.

• Anonym (Le)

Förstår din tanke TS. Eftersom jag själv inte ville ha barn men gillar barn så tyckte jag det var kul. Sen efter några år ville jag ha barn o då kändes det inte lika kul att han redan hade gjort allt det där förut (dessutom med någon annan). Så ja, kunde man välja vem man blir kär i så är det ju smidigt. I mitt fall är mannen värd det och jag gillar hans barn sedan innan o hon är en fantastiskt storasyster åt vår dotter.

• Brumma
    Sandra8978 skrev 2016-02-06 23:00:30 följande:

Du tror inte det finns biomammor som inte är själviska?

Du har en bra poäng att med en jobbig biomamma kan situationen bli outhärdlig, men varför inte ta reda på om så är fallet först?

Självklart finns det bra biomammor. Har aldrig påstått motsatsen ;)

Det går inte riktugt att ta reda på först. När det visar sig är man ofta så "fast" att det inte bara går att avbryta. Man har köpt hus tillsammans, skaffat barn osv.

"Min" biomamma visade en sida i flera år. Funkade hyffsat bra :) Sedan började man se mer o mer av hennes "verkloga" jag och från att ha haft en relation där vi fikat vid hämtning o lämning, gått på aktiviteter ihop osv så är hon ibte längre Välkommen in i huset och jag har så lite kontakt med henne som möjligt.
  • Anonym (O)
    Ess skrev 2016-02-06 18:01:29 följande:

Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi förutse hur det var med en utomstående vuxen som lade sig i. Inte heller hur bortklemade, barnsliga och jobbiga nästan vuxna människor kunde va.
    Skiljer vi oss eller om mannen går bort, så kommer jag aldrig någonsin att ha någon som helst kontakt med hans barn. Den ena kan jag dock hälsa på och växla ett par ord med om vi möts. 
    Men mannen var i alla fall värd att man stod ut med att hans ungar kom på umgänge några år tills man slapp dem. Nu lever vi som en kärnfamilj i vardagen.

Vet din man om hur mycket du föraktar hans barn?

För att svara på ts, jag skulle nog inte medvetet gå in för att hitta en kvinna med barn, men om jag träffar den perfekta kvinnan och hon har barn skulle jag försöka ge det en ärlig chans. 

I de fallen där det går fel tror jag det handlar om att bonusföräldern gör en för stor deal av det hela. Allting barnen gör är jobbigt. Exet är jobbigt. "Om bara barnen och exet kunde dra skulle vi bli en kärnfamilj" osv. Tror att många inte anstränger sig tillräckligt för att bli vän med bonusbarnen, utan istället lägger för mycket fokus på att tycka de är jobbiga. 
  • Brumma
    Anonym (O) skrev 2016-02-07 01:03:31 följande:

Vet din man om hur mycket du föraktar hans barn?

För att svara på ts, jag skulle nog inte medvetet gå in för att hitta en kvinna med barn, men om jag träffar den perfekta kvinnan och hon har barn skulle jag försöka ge det en ärlig chans. 

I de fallen där det går fel tror jag det handlar om att bonusföräldern gör en för stor deal av det hela. Allting barnen gör är jobbigt. Exet är jobbigt. "Om bara barnen och exet kunde dra skulle vi bli en kärnfamilj" osv. Tror att många inte anstränger sig tillräckligt för att bli vän med bonusbarnen, utan istället lägger för mycket fokus på att tycka de är jobbiga. 

Tror faktiskt det sällan är orsaken.
Svar på tråden Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?