Anonym (Ts) skrev 2016-02-06 17:42:40 följande:
Jag tycker det verkar sjukt jobbigt med styvbarn. När jag var singel och nätdejtade sållade jag bort alla som hade barn, för att jag inte ville bilda familj med någon som redan hade barn och jag ville inte bli styvförälder. Träffade en man som kände likadant och vi är glada över vår kärnfamilj. Man läser ju ständigt om alla problem som uppstår med styvfamiljer.
Hur orkar man flytta ihop och leva med någon som har hemmavarande barn, varför vänder man inte om och går åt andra hållet redan efter första dejten?
Det ÄR sjukt jobbigt med styvbarn. Iaf om barnet uppfostras på ett sätt man själv tycker är HELT galet. Och om barnets mamma (i mitt fall, kan ju vara en pappa också) är rätt så trög, eller inte så smart eller vad jag ska säga.
Varför man inte springer åt andra hållet? För att man inte vet vad man ger sig in på. Man är kär så in i bomben, har hittat sin själsfrände, mannen i sitt liv. Och så råkar mannen ha ett icke önskvärt bagage, men man tror att man pallar med, att det inte ska vara så jäkla jobbigt.
Man har ingen aning om vilka känslor det kan röra upp hos en själv, inte ens om man själv har barn.
Man inser inte att hur mycket man än månar om sin egen familj, så finns där en tredje vuxen som tycker sitt och som man i viss mån måste ta hänsyn till.
Det krävs nog en viss sorts person för att klara av detta utan mankemang, utan att bli skvatt galen på situationen ibland. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag INTE satt mig i den här situationen.
Så länge man inser att barnet är oskyldigt i det hela och beter sig trevlig mot barnet så kanske man kan stå ut tills barnet blir stort och inte kommer på umgänge mer. Annars får man hitta en annan läsning, särbo eller skilja sig.