• Ess

Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?

Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi förutse hur det var med en utomstående vuxen som lade sig i. Inte heller hur bortklemade, barnsliga och jobbiga nästan vuxna människor kunde va.
    Skiljer vi oss eller om mannen går bort, så kommer jag aldrig någonsin att ha någon som helst kontakt med hans barn. Den ena kan jag dock hälsa på och växla ett par ord med om vi möts. 
    Men mannen var i alla fall värd att man stod ut med att hans ungar kom på umgänge några år tills man slapp dem. Nu lever vi som en kärnfamilj i vardagen.

• Ess
    Anonym (O) skrev 2016-02-07 01:03:31 följande:
    Vet din man om hur mycket du föraktar hans barn?

För att svara på ts, jag skulle nog inte medvetet gå in för att hitta en kvinna med barn, men om jag träffar den perfekta kvinnan och hon har barn skulle jag försöka ge det en ärlig chans. 

I de fallen där det går fel tror jag det handlar om att bonusföräldern gör en för stor deal av det hela. Allting barnen gör är jobbigt. Exet är jobbigt. "Om bara barnen och exet kunde dra skulle vi bli en kärnfamilj" osv. Tror att många inte anstränger sig tillräckligt för att bli vän med bonusbarnen, utan istället lägger för mycket fokus på att tycka de är jobbiga. 
    Japp, jag var tydlig från början att jag inte var intresserad av andras barn. Sedan är han mycket väl medveten om att vi inte alls klickade med varann, och att jag tyckte det var skrämmande hur bortskämda och tafatta de var. Han vet hur illa jag tycker om den ene.
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2016-02-07 09:58:32 följande:
    En "normal" människa väljer inte en partner som inte tycker om ens barn, det gör bara en person som inte kan få nåt annat.

Han tycker nog att han hade tur som till slut (efter 10 år) hittat nån som vill ha honom.
    Eftersom du har åsikter om vad som är sk normalt, så specificera gärna vad det har för betydelse för vardagen att jag inte tycker om hans barn?
    Inte en massa dravel med personliga påhopp, utan klara argument på vilket vis det påverkar vardagen negativt!
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2016-02-07 10:48:50 följande:
    skaffar inte barn med någon som den anser vara värdelös som förälder.
    Wow, nästan ett argument.
    Sina egna barn tar man själv en aktiv del av uppfostran utav. De sitter inte heller i en sits där jag motverkar att de ska få träffa sin pappa, och där vi båda sopar rent för att de inte ska välja bort någon av oss.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-02-07 10:10:41 följande:
    Nej, hon undviker inte mig. Däremot så tycker hon att våra regler här är orimliga (samla ihop sin tvätt, göra läxorna, inte sitta vid datorn till 03 på natten varje dag, ngn enstaka gång hjälpa till med maten osv).

Hon slipper regler och krav hos sin mamma.

Blir hon sur så åker hon hem till sin mamma igen.

Det är inte så konstigt när mamma matar henne med hur illa hon blir behandlad för att hon behöver hjälpa till med minsta småsak. Matar henne med hur elaka hennes pappa och jag är. Aktivt arbetar för att förstöra relationen mellan syskonen.

Så nej, det är inte mig hon undviker.

Jag tycker det är oerhört sorgligt att en förälder uppmuntrar till att "fly" ansvar, konflikter och att ta hand om sina relationer. Jag tycker även det är prov på extremt dåligt föräldraskap. Jag saknar hennes delaktighet i familjen oerhört och älskar henne väldigt mkt. Vi har alltid haft en mer än bra relation och det är till mig hon kommit med problem. Ofta har hon tagit upp saker med mig och sedan bett mig ta upp det med mamman. Antar att mamman inte kunde hantera det i längden.

Hennes mamma uppmuntrar till att INTE prata om man mår dåligt. Bättre att sopa saker under mattan och hoppas det går över. Klart som fasen det blir knas.
    Jag undrar verkligen hur man tänker när man som heltids boendeförälder väljer att inte lära barnen hjälpa till och att lösa konflikter osv. I många fall även uppmuntra dåligt beteende bara för att förstöra hos den andra föräldern.
    Det måste ju innebära att mamman får göra allt själv, och att stämningen även hemma hos dem blir otrevlig. Man underlättar ju faktiskt för sitt barn om man ger det en ordentlig uppfostran. Det är en enorm skillnad att ha suttit hemma och varit centrum av universum, och sen ta steget ut i vuxenlivet och enbart va en droppe i havet.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-02-07 11:26:27 följande:
    Jag vet.

Förstår det inte alls.

Jag vill att mina barn (inklusive min bonus) skall klara sig genom livet på ett bra sätt. Vill att de skall stå på starka ben och känna att de klarar av att ta ansvar för sig och sitt liv. Våga lita på sig själv.

Min bonus vågade tyvärr som 15 åring inte ens beställa på McDonalds för det "gör alltid mamma"..

Alla beslut om hur och vad hon skall göra blir "jag ska fråga mamma"..

Vi försöker pusha och stötta men det är som att simma motströms i en fors :/

Jag hoppas dock att lite av det vi försökt lära har fastnat och att det underlättar när hon behöver stå på egna ben..
    Jag föreslog tex att söka sommarjobb och att ställa sig i bostadskö så fort det gick. De bara stirrade som jag var dum i huvudet, och liksom -Nej varför ska jag jobba.
    Det kom ju också ett uppvaknande sen när de lämnat gymnasiet och studerade vidare, när de upptäckte att andra i deras ålder hade barn, studerade och jobbade extra. Att de var de enda som aldrig någonsin jobbat. 
    Det blir så onödiga motgångar de får när man inte lärt dem att klara sig själva. Det var ju också deras mamma som styrde deras val.
  • Ess
    Anonym (Hm) skrev 2016-02-07 20:11:14 följande:
    Om du skulle fastna för en man utan barn och han sen säger att jag kan inte bli tillsammans med dig pga dina barn, hur skulle du känna då?
    Eftersom jag själv vet vilken pest det är med andras ungar, så hade jag inte klandrat honom. 
  • Ess
    Anonym (A) skrev 2016-02-08 13:04:53 följande:

Jag tror det finns massa bonusföräldrar som har genuint varma känslor för sinabonusbarn. Men ärligt talat tror jag ni som hävdar att ni aldrig skulle kunna vara tillsammans med någon som inte tycker om era barn är väldigt naiva. Ni har troligtvis varit det, kanske är, utan attt veta om det. Det är så lätt att fejka omtanke och värme och det är faktiskt vad ALLA styvföräldrar jag genom åren lärt känna har gjort. Dom har ofta jättebra relationer till både partner och dennes barn, men "bakom ryggen" och i sällskap med andra i samma situation kommer en helt annan bild än den fram, och det är den att det inte finns någon situation där partnerns barn faktiskt gör deras liv BÄTTRE. Dom tycker inte illa om barnet, men några äkta varma känslor finns inte.

Det är precis min erfarenhet också. Det är så helylle utåt, men när man pratar närmre så visar det sig att de känner ungefär samma som jag gör. Att det varit lättare och bättre om inte de tidigare barnen funnits.
    Jag hade fn spruckit om jag skulle springa runt och låtsas, och lägga en massa jobb och energi på personer som betyder nada för mig.
  • Ess
    Brumma skrev 2016-02-08 14:53:40 följande:
    Låter skitjobbigt.

Själv hade jag inte orkar leva så utan vslt borr det livet..

De jag känner som "klagar" klagar dock inte på bonusbarnet i sig, utan på situationen.
    Anonym (A) skrev 2016-02-08 13:04:53 följande:

Jag tror det finns massa bonusföräldrar som har genuint varma känslor för sinabonusbarn. Men ärligt talat tror jag ni som hävdar att ni aldrig skulle kunna vara tillsammans med någon som inte tycker om era barn är väldigt naiva. Ni har troligtvis varit det, kanske är, utan attt veta om det. Det är så lätt att fejka omtanke och värme och det är faktiskt vad ALLA styvföräldrar jag genom åren lärt känna har gjort. Dom har ofta jättebra relationer till både partner och dennes barn, men "bakom ryggen" och i sällskap med andra i samma situation kommer en helt annan bild än den fram, och det är den att det inte finns någon situation där partnerns barn faktiskt gör deras liv BÄTTRE. Dom tycker inte illa om barnet, men några äkta varma känslor finns inte.

Tycker synd om dina vänner. Varför väljer de att leva sina liv på ett sätt de egentligen inte vill?

Mitt liv är alldeles för värdefullt för det. .
    Jag tycker det verkar som de målat in sig i ett hörn, de har tagit på sig alldeles för mycket alldeles för tidigt i förhållandet, bara för att bli den sk perfekta familjen. Pappan är ju självklart nöjd som får stor hjälp och avlastning med sina barn. Barnen klagar inte heller eftersom det finns två som passar upp och skjutsar dem osv. Frun däremot känner sig utnyttjad, men vågar/vill samtidigt inte backa och lägga ansvaret där det hör hemma.
    Jag tycker det är konstigt att inte våga säga sanningen till den man bygger sitt liv ihop med. Det är bättre att säga ifrån direkt än att gå och samla på sig och sen explodera. Har man inte samma åsikt om hur en sammansatt familj ska fungera, då kan man lika bra göra slut direkt än att dra ut på plågan och skiljas som ovänner.
  • Ess
    Anonym (A) skrev 2016-02-09 07:24:06 följande:
    Varför måste man leva ett liv man inte vill bara för att det finns nått i ens liv som, om man får drömma, kunde varit bättre? Så har ju alla det, ingen säger åt dom att omskapa sina liv för det. En mamma som inte hinner utöva sin hobby i den utsträckning hon skulle vilja pga att barnen tar massa tid, ska hon också lämna bara för det, trots att det bara är en liten aspekt av ett större sammanhang som faktiskt gör henne lycklig? Hon fär väl drömma om tid för hobbyn utan att nån talar om för henne att hon kastar bort sitt liv. Man får ju väga för mot nackdelar i allt i livet. Men här på FL verkar det bara finnas två alternativ: antingen älskar man sina bonusbarn, då kan man ha ett bra liv även om det finns massor runt barnet som är jobbigt. Eller så älskar man dom inte och trots att det inte är jobbigt med barnet är man olycklig och lever i en lögn.

Mycket konstigt resonemang.
    Skillnaden är ju att när man skaffar ett eget barn så tar man på sig ansvaret för det, man kan inte bara lämna barnet. Förhoppningsvis så älskar man sitt barn, vilket gör det lättare att göra uppoffringar för det eftersom man får något igen.

När det kommer till andras barn och man har tagit sig vatten över huvudet och känner sig utnyttjad. Där kan man faktiskt sätta ner foten och göra en förändring, även om det ev blir gnällande. Det är bara att stänga öronen.
    Avstå från saker och göra uppoffringar anser jag vara föräldrarnas jobb, för det blir aldrig bra om man ska offra sig för en person som inte betyder något för en.
    Jag kan syssla med min hobby, jag kan gå med jobbet och äta osv under barnveckan. Föräldern däremot får avstå tlls barnet klarar sig själv.
Svar på tråden Hur kommer det sig att någon väljer att bli tillsammans med någon med barn?