Makintoch skrev 2016-02-07 11:15:43 följande:
En fråga till alla er som planerar barn.. Jag har inte berättat för någon (förutom min bästa vän) att vi försöker bli med barn. Detta pga att jag inte vill ha någon "press" från utomstående samt eftersom jag gärna vill överraska nära och kära när det väl blir ett plus. Min mamma är barnmorska och frågade för ett tag sedan om vi planerar barn snart. Jag ljög och sa att så inte var fallet. Vi satt och drack vin under samtalets gång och då nämnde hon att man inte heller ska dricka alkohol när man försöker bli med barn. Tänkt höra med er andra hur ni gör? Jag har nämligen bestämt att jag ska undvika alkohol i möjligaste mån. Dricker därför inte vin när jag är hemma med sambon. Men vid sociala tillställningar så dricker jag alkohol för annars skulle alla mina vänner reagera och förstå att vi försöker bli med barn. Hur gör ni andra?
Jag brukar ta på mig chaufför-uppgiften

Och när det inte är någon bil inblandad så har jag bara tackat nej (har blivit några höjda ögonbryn, definitivt, men då har jag bara sagt att jag är mer sugen på läsk eller bubbelvatten just då). Om det varit innan ÄL så har jag någon gång tagit ett halvt glas och smuttat lite på det under lång stund, nån gång hällde jag ut det jag hade när ingen såg för att slippa förklara mig... Hehe... Vad gör man inte !!!?
Vi har väl inte heller berättat för någon direkt, jag tycker också att det känns jobbigt med pressen ifall folk börjar analysera ifall man är gravid eller inte. Nu i efterhand är det skönt att ha gjort så eftersom det gått snart ett år sedan vi började försöka. Visst har väl folk undra och misstänkt, men jag har inte alls velat prata med folk om att det går såhär långsamt framåt för oss :-/ Men man är ju olika på den punkten såklart!