• Anonym (raia)

köttätning känns som ett psykopatiskt drag

Är själv vegan sen födseln och i verkliga livet är jag positiv och försöker inspirera folk på ett bra sätt med saklig info och goda recept, men här är jag anonym. Alla vet vad köttproduktion innebär: ett djur växer upp, göds till orimliga proportioner, lever oftast i misär, ser aldrig solen eller får vistas utomhus. HHönorna övergöds såpass tt de knappt kan gå, grisarna bor så trångt att de utvecklar galna beteenden och bla biter av varandra svansarna. För att undvika detta knipsar de sonika av svansen hoskultingarna utan bedövning. Tuppkycklingar mals ned levande och blir djurfoder. Kor går ständigt dräktiga och lakterande från 1-2 års ålder och kalven tas ifrån dom det första dygnet, andra om det är en ekogård. Sen slaktas de vid fem år, trots att deras naturliga livslängd är 15-20 år.

Detta är bara ett fåtal exempel på hur köttet produceras. Med all denna fakta kan jag inte låta bli att tänka att folk som vet detta som ändå fortsätter äta kött, ägg och mjölk måste ha nåt fel i huvudet.

Hur kan nån rationalisera det? Det är dessutom enormt skadligt för människor att äta kött. Kan nån förklara? (Att bacon är gott är inte en anledning, nej...)

• Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag
  • Aniiee
    kastrullGrodan skrev 2015-11-18 17:15:09 följande:
    Lysande idé !! Köttätarna kan ju äta upp varandra om nu kött är så gott
    Å andra sidan är inte karnivorer särskilt goda att äta. För mycket muskler och bindväv och för lite fett. Segt som satan. Inte för att människor lever som karnivorer längre......
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Varghatare)

Jag vill säga att vargarna har minimerat älg, ren och hjort. Djur som lever i frihet. Att vargar tillåts riva får tycker jag är upprörande samt att de får finnas i landsbygdens byar. Många får går ute på bete hela sommaren och njuter av sin frihet och det är synd om vargen kommer. Älg, hjort, ren, rådjur, får, samt vilda ankor och vild fisk har jag inte så stora samvetskval för att äta. Ägg från frigående höns är också bra.

• Dasha
    Anonym (raia) skrev 2015-11-18 11:05:31 följande:
    Höns kommunicerar med sina okläckta kycklingar genom skalet och lider oerhört när dessa tas ifrån dem. Vildhöns lägger ägg 1-2 ggr per år medans tamhöns gör detsamma per dag.
    vänta lite...

dessa ägg som vi äter, de skulle ändå bli kycklingar, eftersom de är obefruktade!

befruktade ägg går inte att äta, de säljs inte i butiker.

tror ni att gulan i ägg som vi äter skulle bli till kyckling om vi lät den stanna kvar med hönan? Skrattande
  • Tuss 1
    Anonym (Varghatare) skrev 2015-11-18 17:31:03 följande:

Jag vill säga att vargarna har minimerat älg, ren och hjort. Djur som lever i frihet. Att vargar tillåts riva får tycker jag är upprörande samt att de får finnas i landsbygdens byar. Många får går ute på bete hela sommaren och njuter av sin frihet och det är synd om vargen kommer. Älg, hjort, ren, rådjur, får, samt vilda ankor och vild fisk har jag inte så stora samvetskval för att äta. Ägg från frigående höns är också bra.

Här har inte vargen minimerat några av de djur du nämner. Här har vi för mycket älg och rådjur vi inte vill ha. Däremot är räv ett stort hot mot fågel och hare.
  • Anonym (Varghatare)

Här på vår gård har de iallafall rivit får och minimerat viltet och gått på folks gårdar och inte ens varit rädda för skogsarbetare. Tre hönor har vi också blivit av med när de gått på gården. Men det kan iofs vara ormvråk eller en räv.

• Maria 434
    Anonym (Varghatare) skrev 2015-11-18 18:01:22 följande:

Här på vår gård har de iallafall rivit får och minimerat viltet och gått på folks gårdar och inte ens varit rädda för skogsarbetare. Tre hönor har vi också blivit av med när de gått på gården. Men det kan iofs vara ormvråk eller en räv.

Så du tycker att vargen ska bli vegetarian?
  • Maria 434
    Aniiee skrev 2015-11-18 17:24:25 följande:

Å andra sidan är inte karnivorer särskilt goda att äta. För mycket muskler och bindväv och för lite fett. Segt som satan. Inte för att människor lever som karnivorer längre......

Det mesta sega köttet blir mört om man kokar det tillräckligt länge, kanske skulle funka.
  • Anonym (eva)

Utan att ha läst tråden, så är min spontana reaktion att det är djuruppfödningen snarare än själva köttätandet som är det största problemet. En småskalig djurproduktion med glada, frigående höns, grisar etc, som så småningom slaktas borde väl vara rätt ok ändå?

Om alla slutade äta kött; vad skulle hända med grisar, kor, etc? Skulle arterna dö ut helt så småningom? Ingen skaffar väl såna djur bara för sällskaps skull?

• Anonym (Varghatare)
    Maria 434 skrev 2015-11-18 18:11:01 följande:

Så du tycker att vargen ska bli vegetarian?

Man ska inte ta maten från folk och ge åt vargarna. Har man hund så matar man den man låter den inte springa lös på andras gårdar och låta den hitta mat bäst den kan. De som bestämde att vargarna ska införlivas borde tillåta renägare och fårägare att skjuta vargar som river deras får och jaga varg när tex älgstammen minskar. Sen vill man inte ha varg på gården heller där barnen leker.
Svar på tråden köttätning känns som ett psykopatiskt drag